sverige - holländsk sopstation?
efter hollandsresan har jag läst på flera stuteriers hemsidor om de hästar som tagits ur holländsk avel, men som exporteras till sverige för att verka i avel här …
jag håller på med mitt examensarbete just i skrivandets stund och när jag är klar och har fast jobb tänker jag köpa det där välstammade stoet som jag så länge velat ha. Hollländska hästar finns det ju gott om och många av de är fina, med bra stam, meriter och roliga färger till på köpet.
men jag har ingen lust att bli "lurad" på en skithäst som de skeppat från holland… :-s
är det verkligen så här och hur ska man bära sig åt för att inte stå där med "hund-huvudet" sedan?

Do your homework! 

Det finns nog både och.. du kommer att få höra massor av skräck historier o mycket annat, men det finns faktiskt många fina välmeriterade hollands importer oxå !
Jag har ett par stycken, den ena avelsvärderades i sommras med 44 p, med mkt fina vitsord !
mitt råd är att titta runt o studera stammar, fråga massor, o sen får du nog se vilket sto som passar just dig, både exteriört o stammässigt !
lycka till
Fråga massor, studera stammar och var inte rädd för att ta kontakt med holländska förbundet, dom hjälper gärna till att föra information vidare.
Var inte rädd för att fråga runt även i Sverige.
Lycka till!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Väldigt långt ifrån allt som importeras från Holland (eller andra länder) är dåliga hästar.
Se till att verifiera uppgifterna du får från importören/säljaren i ponnyns tidigare hemland. Kontrollera både via Holländska kansliet och med föregående ägare. Då lär du få mest korrekt information om hästen. Och då borde du inte bli/anse/känna dig lurad sedan.
För visst finns det de som kryddar lite extra och även de som uppsåtligen luras. Skräckhistorier eller ej, så har det faktiskt hänt - mer än en gång.
Sen när du har all info, är det ju upp till dig att avgöra om du vill betala det pris säljaren begär.
Det finns mängder av bra ponnyer, både importerade och svenskfödda. Det finns också mängder av sämre ponnyer, även det både svenskfödda och importerade.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Instämmer med övriga , kontakta ponnynshemlands förbund , förra ägare osv så får du fram rätt information . Tyvärr är det ju så att mycket som kommer över här är kasserat i sitt hemland, jag hade även hört talas om detta innan och det verka ju stämma till viss del ju.
En person har frågat om
Mittinatta
är jag… SVAR NEJ, jag står för vem jag är och mina synpunkter. Då vet ni alla om någon undrar.
#0 Då får du hålla dig till svenska pållar!