Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1014 ggr
QuickStep
0

avvänjning av föl

Hur gör ni när det är dags av vänja av föl och mor från varandra?

Hur länge går dem tillsammans? Hur lång tid brukar det ta att vänja av dem?

Lise
0

Våra föl går med mamman tills hon själv stöter bort dem, de gör det om de är dräktiga. Delar dem på natten så de får äta sitt kraftfoder i lugn och ro. Har aldrig haft några problem med avvänjningen.

zettan
0

Jag började när min fölis var 5 månader att vänja av han nattetid. Då stod han med sin fölkompis i egen box. Så gick han med mamma på dagarna. När han sedan var 6 månader så vande ja av honom helt från sin mamma. Han går nu i hagen jämte sin mamma så han fortfarande kan se henne. Detta har fungerat bra för mitt sto och föl. Ingen som försökt riva staket eller dylikt.

QuickStep
0

för jag tänkte tillbaka idag hur d va när ja köpte min shettis. då va han 1 år. gick i samma hage som hans mamma och han diade fortfarande! plus att ett annat sto i samma hage hade tagit an honom så han hade 2 att dia ifrån..

D kan väl inte vara riktigt rätt?

AusaBausa
0

mitt sto låter sitt 1-års föl dia ännu o hon är dräktig på nytt…hur nära inpå fölning brukar de låta dem dia? Trodde hon skulle avvisat henne redan nu. Hon ska föla i juni.

sanne
0

Vande av mitt stoföl vid 6 månader på natten sen delade jag dem helt efter ett par veckor, dom gick i sär ca 1.5 månad, men nu har stoet kastat o "åringen" diar igen.. suck.. jag låter det vara fram till stoet ska på betäckning igen..

men vid 6 månader tycker jag man kan börja , men man får nog se från fall till fall.. lycka till

UG
0

Mina föl går med stona ett år. Släpper sedan in åringarna i den lilla unghästflocken.

[Billan]
0

Fölungarna behöver egentligen enzymerna som finns i stoets mjölk betydligt längre än sex månader för deras matsmältning. Men det finns förmodligen praktiska orsaker till att vänja av tidigt. Här får oftast fölen gå med mödrarna tills de själva stöter ifrån dom, förutom det senaste fölet som redan är av vand 71/2 månader gammal, anledningen är att stoet mjölkar alldeles för mycket och blir som ett spjälstaket själv trots mängder av foder.

Carolrita
0

Jag har en mjölkande ko härute! - tror jag - hon låter sin 8 (snart 9) månaders unge dia henne om hon vill. mamman stöter inte bort henne. de bor ju ute ihop med shettisen.

För nån dar sedan när mamman tröttnade lite på att ungen diar, så sa hon ifrån o hon knallade fram till Fille, som brukar uppskatta lite sällskap när han står vid ena foderhäcken o gissa vad ungen gjorde? hon nosade o tänkte aha, där kanske det går o dia? då sa fille ifrån! Skrattande hon har rätt o vara nyfiken, men hua? fille är en valack. jag bara skrattade när jag såg det.

Men mamman är ju som en mjölkande ko! spenarna har inte ens försvunnit. det ser ut att finnas en massa mjölk kvar…undrar om det är så bra? jag vet att fölet o mamman blir trygga om de själva vill gå ifrån varann. men om det vore en hingstunge vet jag inte riktigt hur jag skulle ha gjort, men jag kanske hade låtit dom gå ihop tills en dag kanske mamman stöter bort honom då får han flyttas in i annan flock.

Jag personligen tror att mamman får säga ifrån när det är dags för ungen att klara sig själv. jag har varit med om när hon fick sin första avkomma (denna är hennes andra) huh, vad dom skrek efter varann trots att hingstungen var 7 månader gammal tror jag. kanske för att han var just hingst. men han var betydligt mesigare än hans syrra.

AusaBausa
0

om sto o föl avvänjer själva, när brukar detta ske i ålder? OM stoet är drktigt på nytt!

IdaS-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Mitt ena sto vänjer av dem själv när de är omkring 6 månader. Alla de andra "behåller" sina ungar mycket längre. Har inte avvant någon än

Lise
0

#9 Är stoet dräktigt brukar hon stöta bort fölet när det återstår 2 - 3 månader av dräktigheten.

AusaBausa
0

Okej, tack! Trodde inte det var så pass nära inpå fölning! jaja då kan jaga avvakta ett tag till m o dela dem!

Kimpa
0

Vårt ena sto började själv att avvänja sitt föl vid ca 6mån, så vi tog bort båda fölen vi hade och lät dem dela box nattetid för att sedan få gå med mammorna på dagarna.

Efter ett par dagar fick de gå ihop med en ett år äldre häst på dagarna och delar fortfarande box på natten.
Det har gått jättebra utan oroligheter.