utställning
Hej jag vill ställa ut min hingst och kanse båda mina hingstar men har alldrig ställt ut en shettis är dte någon som är duktig som har ställut många gång. Kan du då förklaar vad man gör hur ska man vissa upp sin häst och vad är det för grejer man ska gör och vad ska hästen ha på sig är det träns?. hjälp mig snälla någon jag vill veta… och kan man ställa ut sin shettis fast hans pass inte har kommit enu från att man skickat in det på ägar bytte måste man ha med passet?
mvh//Eleonor
Cattis har skrivit en bra artikel om utställningar, kolla under Artiklar, den heter Utställningsdags! Hingstar ska visas i träns, ja.
Hälsa och pussa till Milky från mig (Milkys uppfödare)!
#1. Ska man vara "petig" så är det jag som skrivit artikeln.
Lägger den som länk här så kan flera läsa igenom den, då det verkar uppkomma en del frågor om just utställningar.
http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=096438bb-bcbb-42ea-b502-c4be40fb9009

#2 Jag tycker absolut du skall vara petig, för det var ju du som skrev den.
Det kanske missuppfattas då det står att jag publicerat den, men i artikeln i högerkolumnen står det Av: Anna N.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Sorry Anna, missade det!
#4 Ingen fara, det var 50 % rätt iaf. 
Du behöver inte ha passet med på utställningen. Det enda är att du inte kan få nån stämpel i passet på om han fick guld eller silver eller brons. För då måste man ta med det till utställningen, det kan inte stämplas i efterskott.
Vad är det för stam på din lilla skäck-kille?
På min ena hingst Gervalds Nicke-Star så är han efter Gervalds sue-perstar.
och den andra hingsten Käpplinge Dicken och han är efter käpplinge Danza.
Då är väl dina ponnyer registrerade i ASRP?
Eller ska det vara Jikas Sue-Perstar. Är inte Käpplinge Danza ett sto? Och Dicken efter Kärlingehults Orkan? I så fall är de shetlandsponnyer som går att hitta i webbstamboken.
Vänliga hälsningar Kris
Veritas odium paretFörvånad
Jag vet inte vad Dumles pappa heter bara vem mamman är… för hon står på ridskolan som finns närheten av mig.
ja det vet jag inte om dom är är registrerade i ASRP? det vet jag inte om dem är.
#11 du kan bara ställa ut dom om dom har full stamtavla och är reggade som shetlandsponnyer i SSS
Ja båda två har ju full stamtavla på passet båda mamman och pappa är med också… det är så att jag har ju sätt han pass men kommer inte ihåg vad pappan hette för dumles pass är ju på ägare bytte. och min andra har också full stamtavla och honom ska vi ställa ut men vi är osäkra på dumle om vi ska ställa utan han, för han ska bli valack vi kan inte ha två hingstar i stallet så det blir dumle som blir valack och Nicke blir kvar som hingst… men båda två är jätte snygga hingstar…

full stam betyder väl att hingstarna i stammen måste vara godkända shetlandshingstar. Är inte hingstarna godkända blir väl avkomman korsningsponny och alltså reggad i ASRP, även om alla släktingarna är shetlandsponnyer, eller har jag fel?
#14 ja du måste ha tre generationer med godkända hingstar för att ha full stam. Likaså på mödernes sida måste stona vara reggade. Annars blir det ASRP om man bara vet vilka som är föräldrar.