Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 1313 ggr
Cattis
0

Viktig info angående hingstar!

Idag uppdaterades informationen på SSS hemsida om hingstlicensen 2006 m.m.

Gå dit och läs denna om du har hingst, så får du veta vad som gäller i år.

Adressen är alltså www.shetlandsponny.se - i menyn nästan längst ned ligger en länk som heter just "viktig info". Klicka där.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Rissla
0

Nu förstår jag inte. Ska man inte lösa någon licens för de hingstar som är godkända enligt rasvisa krav i Sverige? Eller kan jag inte läsa?

Cattis
0

Jo det skall man, men man behöver inte ansöka om man har sådan hingst, då kommer licensen att faktureras och skickas ut per automatik (då man betalat denna).

/Cattis

Rissla
0

Å okej. Då förstår jag! Jag blev lite rädd där också när jag läste priserna.

Vad kommer det kosta för oss med "vanlig" hingst då?

Rissla
0

Det var visst jag som inte kunde läsa. Skrattande

Men jag undrar ändå fortfarande vad licensen kommer att kosta, om någon vet det. För russet kostade den 300:- som alltid. Är det samma pris på shetland som alla andra år, eller har den höjts/sänkts?

Cattis
0

Men Emelie  Räcka ut tungan Läs igen…

_________

Hingstlicensen kostar 2000:- inkl moms

Rabatt 1800:- inkl moms ges för hingst godkänd i Sverige enligt rasvisa krav

Rabatt 1500:- inkl moms ges till internationellt godkänd hingst som ej är godkänd i Sverige enligt rasvisa krav

_________

Kommer du på det?

/Cattis

Kratern
0

#4 Det står i den gula rutan

Cattis
0

2000-1800 (rabatt) = ? Penga mun

/Cattis

Rissla
0

Men hallå, ja jag vet inte vad det är med mig. *suck*

Kanske ska ta en kurs i Svenska språket. Kanske ska ta och följa med Jossan till skolan någon dag och läsa 3:ans svenska, för att uppdatera mig lite. Skrattande

[Anna-N]
0

Den har kommit med posten idag :-)). Alltså inbetalningskortet. Sådan där rabatt får man inte överalltFlört

thira
0

Det där måtte någon jurist ha skrivit..är det för att inte åka dit för diskriminering dom skriver på det viset…

Charlotte-J
0

Fick också fakturor på licensen idag men inte på alla mina hingstar, hm! Skulle väl varit smart att ha lagt dom i samma kuvert med tanke på porto, hm igen!

Amor vincit omnia Kyss

kacka
0

Jag har också fått faktura idag…

FredrikN
0

kanon att det löste sig

paparatzi
0

Hallå! alla Tänk på att även om informationen om detta är utlagd, så kan jag berätta att moderföreningen har inte godkänt detta, så ingen ska bli förvånad när dom ändrar igen, det ska bli mycket intressant att få se hur man väljer att förklara sig…..

Jag håller er uppdaterade, så fort jag får veta något, får ni veta

GLAD PÅSK till alla shetlandsvänner Skrattande

carl-gustaf
0

Tycker att Taxi Cool borde ha samma system.

Tänk om alla vita Skrattande fick 90% i rabatt.

Det skulle vara bra eller hur Oskyldig?

För då diskriminerar  Kyss man inte man ger ju bara belöning till de duktiga.  Penga mun Glad Påsk.

Cattis
0

#15 Ja vad bra det vore, då skulle det bli både enklare och billigare än att köra själv. Räcka ut tungan (för den som inte uppfattade det så skämtade jag)

/Cattis

paparatzi
0

Ja! vad smart, då kan man få uppgradera sig på den ariska meritlistan, finns det inte en historiebok om just såna metoder, vad hette han nu Fürern som försökte utrota allt som inte hade finaste blodslinjer???

VeronicaP
0

Jo vi hade fått våran faktura med så nu ska licensen betalas in *ler* 

#14 även om  inte allt är färdigt så måste vi ju få ta vad vi vill för kostnad på licens priserna , det är ju ingen som nekas att använda sin hingst . Vissa föreningarna har ju satt in livstidslicens på sina visade och avelsgodkända hingstar ju…

carl-gustaf
0

Varför inte nu när man ändå skall blodtypa ge rabatt i förhållande till andelen rent blått blod, som får 110% i rabatt.

Detta licensförfarande, att utkräva ersättning för en fri rättighet kan vi kalla Lex Pomperitossa.

paparatzi
0

Frågan är bara vilka du menar när du säger VI?

Var och en får väl betala in hur mycket dom vill och göra precis som det behagar, men när det kommer till att sätta hela föreningar på spel bara för att man har en personlig åsikt, det är inte vad jag vill befatta mig med, visst är väl våra medlemspengar något vi ska ha nytta av i syfte att skapa mångfald och kunskap inom shetlandsponnyns ramar, och inte användas till att sitta och disskriminera och bryta mot de regler man är ålagda att följa

Har alla blivit informerade om vad som händer och sker?

Vill alla det som står i förslag i de "nya" plan o riktlinjerna?

Har alla sett vad som man försöker få igenom med näbbar o klor?

Vet alla vad som egentligen gäller för oss som dotterförening?

Vill alla vara med och satsa vår förenings framtid o existens på att gå emot Eu-regler och de gemensamma reglerna inom Ispc, och därmed riskera att inte få kalla ponnyn man äger för Shetlandsras?

Vet alla och envar vad det är som man försöker göra och gör man det så är det viktigt att man även blir upplysta om vad följderna för ett sådant förfarande kommer att innebära….

VeronicaP
0

#20 vi menar jag oss medlemmar i föreningen och jag tror att majoriteten vill ha licens och att det skötts ordentligt , jag betalar gärna för det , är ju ingen stor summa om man har avelsvärderat sin ponny….

paparatzi
0

….för då är det inte bara frågan om att det är några Internationellt godkända hingstar som blir drabbade, utan då drabbas ALLA, även dom som har förtroende och ser upp till de man tror på och förutsätter att dessa jobbar förenligt och efter de regler som man ska följa, men tänk efter lite!

Varför har "avelsvärdeklass o" varningstexterna försvunnit ur vår tidning?

Jo! därför att det finns inget som heter så ( det hade alla vetat om man fått den information man har rätt till)

Varför dröjer allting?

JO! det beror på att man arbetar för att få igenom saker som strider mot alla regler, och därför blir man inte godkänd (konstigt att man inte ser mer allvarligt på sånt när man själv kräver GODKÄNT )

och slutligen, vad är det som gör att man inte upplyser folk om vad som väntar dom, även om man inte har allting klart så kan man åtminstonde låta folk få kontinuerlig uppdaterad info, och åtminstonde få veta vad det är vi "stödjer" egentligen

paparatzi
0

#22 Jag får bara hoppas att du är ordentligt insatt i vad det är du förespråkar, då får jag passa på att fråga dig om vad du skulle svara alla medlemmar ifall vi blev av med rätten att föra stambok över Shetlandsponnyn?

Cattis
0

Jag föreslår att denna diskussion öppnas upp i en ny tråd under Kategori 14 - reglementen och lagar.  Ämnet är nu "off topic" och då diskussionen i sig är intressant vill jag att de nförs under rätt rubrik.

Tack på förhand!

/Cattis

Annette
0

Vilka länder har en rasreprensentant från moderlandet med vid alla sina hingstpremieringar?

Cattis
0

#25 En bra rubrik för en ny tråd, under Utställning och premiering Räcka ut tungan

/Cattis

FredrikN
0

vad som retar mig mest är att man inte informerar medlemmarna om vad det är man har skickat in.

Man har nog inte riktigt förståt att inkomma handlingar til jordbruksverket, diarieförs och blir offentliga

Annette
0

Okej, jag skuttar dit istället!

paparatzi
0

"27 Jo! jag håller med, men man tycker ändå att det är ju egentligen ingenting man ska behöva göra och ta rätt på själv, har man haft på sig sedan 26 juni 1990 att få ut informationen till alla berörda, då vet jag inte om man ens kan skylla på "snigelpost"

och än värre är det med dagens suveräna IT samhälle, en dator får man tag i överallt, har man ingen egen kan man gå till Bibblan, ingen ska behöva "törsta" efter information i dag..

Inte kan det väl vara meningen att alla resurser ska gå åt till att hitta på egna regler och lagar, man borde lägga mer energi på att försöka få tillbaka de Ca: 700 medlemmar man gått miste om på vägen istället för att lägga dyra medel ur medlemmarnas "fonder" till att gräla för saker som är självklara

Cattis
0

#29 se inlägg nr 24.

/Cattis

FredrikN
0

29: precis. hur svårt är det tala om vad det är för regler man vill ha i sverige och varför man vill ha dem.

dessutom är det ju i medlemmarnas intresse att få veta varför England inte godtar dem

Cattis
0

#31 påminner igen om inlägg nr 24

/Cattis

FredrikN
0

cattis: ok missade det.. skyller på ketogan och tiparol..

kacka
0

Har alla som fått sina hingstar godkända i höstas löst licens?

paparatzi
0

Jag har inte fått licens för någon av mina tre…..Förvånad

kacka
0

#35 Har du betalat in licensavgiften då?

cinna
0

Utan att ha en aning om vilka hinstar har eller hur länge du haft dem; Det är inte så att du ska ansöka om licens, eller har du blivit fakturerad förra året? Annars brinner det väl i knutarna, betäckningssäsongen är ju i full gång…

nallebjörn
0

#35 skimmeln måste du nog ansöka om för dom har ju ingen aning om att han är tillbaka i sverige. De andra två har jag inte en susning om.

kacka
0

Har du kontaktat SH eller SSS? Vad säger de?

paparatzi
0

Jag har påtalat detta ungefär ett hundra gånger för både SH och SSS, men jag får inget beslut eller svar på vad detta beror på, alla tre hingstarna har RS nummer, tycker det är dålig stil att försöka ge sig på folk med sådana låga metoder, nog får man tycka vad man vill om andra, men att börja ge sig ut på så hal is som att inte skicka ut rättmätig licens till hingstägarna är illa, hingsten blev registrerad som åter i landet hösten 2005, det går att se på web stamboken, den andra har fått sin licens var år och borde väl få det även detta året???

Cattis
0

Jag tror iofs att hingstar som inte varit i avel på ett par år får faktura automatiskt. Då måste man meddela SH och då SKA de skicka ut fakturan.

I praktiken kan det ju vara så att bara för att en hingst är återinförd i landet så betyder det inte att han åter är i avel. SH meddelade ju dessutom att de som fakturerats för licensen 2005 skulle bli så igen. Andra skulle "ansöka"…

/Cattis

paparatzi
0

#41 jo! men läs då vilka som skall ansöka då, inte är det då hingstar som är avelsvärderade och godkända redan, både SH och SSS vet mycket väl att jag ska ha ut mina licenser, men dom sitter och skyller på varandra, jag har skrivit och begärt ett beslut om det är så att dom förvägrar mig mina licenser, jag har inte ens fått något sådant, det är under all kritik och har någon ett råd att ge ut, då det går till på detta viset, så vore det bra om denne ville dela med sig.

Min hingst var dessutom den enda RS hingsten som blev bortglömd i hingstkatalogen??? illa! illa! och lite för genomskinligt tycker jag…

Annette
0

#42. Har du fått Freons licens då?

Cattis
0

#42 Är det på det viset som du beskriver det så är det ju inget vidare skött.

/Cattis

Ann-Christine
0

Halva säsongen har ju passerat snart!
Instämmer med #42.

nallebjörn
0

#42 men har du betäckt några ston? för det får man ju inte innan licensen är betald.