Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2435 ggr
pippa__
0

Loksele Till Mini?

Loksele till minisar…finns det? Isf var kan man få tag på en sån eller prata med nån om det?

Ingen här inne som har en loksele till mini? =)

Pyttis
0

Problemet är lokorna. Det finns inga på marknaden att köpa (inte i Sverige iaf). Har letat runt "hur länge som helst". OM man hittar ngn som kan göra lokorna så kan sadelmakaren göra resten har jag fått till svar. Lokornas längd till mini ska vara ca 50 cm långa, de som finns är 60 cm långa (till standardshettis). SÅ om Du hittar loktillverkare, hör GÄRNA av Dig.

Midlingur
0

Svenljunga sadelmakeri har lokor på 22 tum. Det är de minsta jag hittat. En standardshettis brukar dra 24 tum. En loksele därifrån kostar 9000:-

Annars finns det collers, men de brukar vara dyra. Standadcollers då, tänkte inte på såna som man får utformade efter hästen. De är ännu dyrare.

Pyttis
0

#2 Vet att Svenljunga har den st. Jag vill ha ngt kortare. Tycker också att det är liiite väl högt pris för mig. Räcker "bra" med max 5000:-.

Midlingur
0

#3 Just den prisklassen verkar svår, vill själv ha en bra loksele i den prisklassen, men det verkar inte finnas. Antingen är det Börjes indiska läder för 3800:- eller Svenljunga för 9000:-. Det är ett ganska stort glapp däremellan.

Pyttis
0

För mina pållar är ju inte Börjes något alternativ då den är för stor, tyvärr, annars har den räckt bra för mitt användande av loksele.

pippa__
0

Så det är så pass svårt att få tag i ändå :/ hmm

Pyttis
0

#6 Ja, tyvärr, de tror kanske inte att man har användning av loksele till minisarFundersam visst är de små MEN nog kan man dra hem lite "pinnar" och annat skoj även med "pyttisar". De gillar ju att göra lite av varje också.Glad

pippa__
0

#7 Skrattande Så sant!

PP
0

En loksele borde ju vara mycket bra till mini, åtminstone om man inte satsar helhjärtat på dressyrkörning (har av körtränare fått höra att lokorna gör det svårt för hästarna att t ex ställa om de har korta halsar, vilket de flesta shetlandsponnyer har - åtminstone i jämförelse med mer ädla hästraser). Måste vara svårt att få plats med en brösta på deras små bringor, särskilt som bröstorna verkar göras i en standardbredd oavsett storlek på häst…

Skulle gärna vilja ha en liten loksele passande mina små ponnyer, 84-90 cm.

Annette
0

Min körtränare säger att det är viktigt med svängda lokor till små ponnyer.

PP
0

#10 Svängda hur..? Alla lokor är väl svängda… Fundersam

Pyttis
0

#11 Har låtit min sadelmakare skära ner lite på bröstan för de minsta pållarna, just för problemet att bröstorna ofta är lika bredaFörvånadoavsett mini eller standardshettis. Tur man har sadelmakeri 10 min härifrån.Glad

pippa__
0

Svängda lokor? Nu e jag inte me..

Annette
0

Jag skall försöka komma ihåg att ta ett foto för att förklara hur jag menar med lokorna. Jag är dålig på att förklara.

pippa__
0

#14 Oh ja tack Skrattande

pippa__
0

#14 Du glömmer inte fota va? ;)

Annette
0

#16. Har inte hunnit med det ännu ;)

pippa__
0

#17 =)

Peppe
0

Hur mycket kan en mini dra egentligen?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pippa__
0

Det beror väl på. Min lille på 83cm drar mej, 65 kg och en kompis, 55 kg utan större bekymmer.