betäcka med vad ??
Är inne på att ta ett föl på min Puzzel men då jag inte kan nått om shettis stam och vad jag ska titta på eller dyl frågar jag här om någon med lite erfarenhet kan ge mig tips på hingst ni skulle valt till den stam min Puzz har http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=106873
Är öppen för alla förslag och råd, ska försöka visa och förhoppningsvis premiera henne i år. Förra året vart hon skadad och därför endast visad en gång med 36 p.

Jag vet att jag ska välja någon som väger upp mitt stos svagheter, men sen vilka stammar passar hennes linjer vad ska man leta efter ??
Vill lära mig om avel och vad man ska leta efetr för att få fram så bra avkommer och rasenliga som möjligt.
jag vill inte ge några hingsttips, men bjuder på några ord på vägen.
Det du ska leta efter är en hingst som
- Har samma fördelar som stoet, så att de kan förstärka detta hos varandra
- Först på andra plats så ska han dessutom komplettera hennes svagheter.
Sen kan det ju vara bra att veta var du bor och hur långt du är beredd att åka iväg med henne för att få henne betäckt. Det är ju dumt att tipsa om en hingst på Gotland om du bor i Östersund, kanske….
Vad förväntar du dig av avkomman, vad har du för mål med den? Inriktning?
Du kan läsa om de hingstar du sneglar på www.svehast.se under avelsvärdering och resultat hingstar under olika år. Välj ras överst på sidan sedan ligger de olika hingstarna i vänsterkanten. Där kan du ta del av vald hingsts kritik mm.
Veritas odium paretFörvånad

Titta igenom hingstpresentationerna på forumet också, så får du en bild till namnet. Kika på hemsidor, hingstkatalog om du har någon sådan. SP tidningen osv.

Titta även på Stora och Lilla Hingstligan. Hingstar som figurerar t.ex. bland top 10 år efter år har ofta en god och jämn förärvning.

Tack allihop för alla kanon bra tips . För en riktigt bra hingst som kan ge en avkomma som passar både kör, rid och avel kan jag åka nästan hur långt som helst bor i Stockholms regionen.
Jag önskar ju att få fram ett föl som ska kunna visas , köras och ridas.
Mvh Sussie