Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 590 ggr
Cattis
0

Stängda forum

Jag har funderat lite på hur vi skall lösa "problemet" med de diskussioner som ibland kan kännas som "interna" eller mindre allmännyttiga. Som de diskussioner om vissa hingstar eller föreningsfrågor.

Min tanke/avsikt, är att skapa ett par stängda kategorier. Tex den som är för föreningsfrågor o de omtalade hingstarna. Dessa frågor är inget som nya medlemmar här kanske är intresserade av, inte heller de som inte ens är medlemmar i SSS, de blir bara avskräckta av att läsa om fientliga uttalanden om hur saker sköts eller inte sköts.

Det är INTE meningen att man skall kunna skriva en massa skit i dessa, och alla som VILL får ansluta sig till dessa grupper också - men de som inte vill ha med debatterna att göra slipper alltså ens se inläggen i inläggslistan. De är då dolda för alla som inte är anslutna.

Allmänna saker, som är av intresse för både erfaren och total nybörjare - de skall ligga öppna fortfarande.

Den som är intresserad av att bli ansluten till dessa kategorier, kan skicka mig ett mail med sitt användarnamn. Så lägger jag upp dessa efterhand. Maila inte ännu, vänta tills jag ger klartecken på att det är färdigt. Om det skall bli av öht.

Skrivreglerna gäller även där, inga förtalskampanjer eller personangrepp eller andra otrevligheter tolereras där heller. Det är bara det att man väljer själv om man skall kunna ta del av dessa inlägg.

Vad tycker ni om detta?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Ingen som tycker ngt? Är det en bra idé eller skall den slopas helt?

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

Personligen har jag nog inte sett det här som ett problem då de diskussionerna oftast klingar ut ganska snabbt. Dessutom läser jag inte i detalj alla de inlägg som är av mer "intern" karraktär.

På ett sätt är det synd om vissa "viktiga" frågor avhandlas separat och inte kommer detta forum tillgodo.

Om vi alla ser till att hålla en respektfull och juste attityd mot varandra så borde vi kunna diskutera det mesta här på forumet, även ämnen av lite känsligare karraktär.

Men, det är som sagt vad jag tycker! Glad

thira
0

Håller med #2!

Cattis
0

Fast om det handlar om ngt som SSS gör eller inte gör, så är det ju kanske inte av intresse för alla?

Jag menar inte att man skall gömma jobbiga diskussioner, utan bara att det skall finnas särskilda forum för detta. Så att inte nya medlemmar får en konstig bild av föreningen eller vad det nu må handla om.

Som det är idag finns redan stängda forum överallt här, för olika grupper. En del saker är av allmän karaktär och andra är det inte.

Men det är ju såklart det mest önskvärda, det ni skriver - att allt kan diskuteras öppet och med respekt för varandra. Tyvärr verkar det ju inte som att alla är redo att axla det ansvaret då de skriver.

Jag är bara "orolig" för att nya medlemmar får en vriden syn på hur saker och ting verkligen är/fungerar. Och en stängd del av forumet kan ju liksom ses som nivå två, alla som reggar sig som medlemmar på fourmet kan göras till medlemmar i de "stängda" delarna, medan man har möjligheten att säga att man inte vill ta del av dessa kategorier. Då har de reggade medlemmarna möjligheten att få mer - än de som inte är medlemmar och bara läser utan att vara medlem på forumet.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 4 Tycker du tänker helt rätt Cattis.

Charlotte-Aveback
0

Det kan säkert finnas anledning till att ha "slutna" gupper där vissa saker av känsligare karraktär avhandlas.

Vet bara med mig själv att det är svårt nog att hinna följa med i allt som händer och sägs på det "vanliga" forumet … Finns det sedan ytterligare ett forum (det slutna) att hålla ögonen på så kanske många diskussioner helt enkelt kommer att flytta dit och det "vanliga" forumet blir lite urvattnat och tomt …

Jag vet inte … Fler synpunkter välkomnas som kan hjälpa oss att klura på detta! Glad

Annette
0

Skall det verkligen behövas en stängd del? Detta forum är ju inte bundet till någon förening. Min första tanke som dök upp.

Jag tycker det är bättre om alla anstränger sig att vara trevliga istället. För mig känns det som det blir okej att uppföra sig illa i de stängda delarna.

Cattis
0

#6 De dolda trådarna/kategorierna ligger i samma forum och i samma inläggslistor som nu, bara det att alla inte kan se dem. De är dolda för dem som inte har behörighet.

/Cattis

Cattis
0

Okej, så här är det nu istället då. Vi tar en del kategorier och stänger dem - alla som är reggade som medlemmar på denna sajt - shetlandsponny alltså… kommer att läggas till så att de kan se dessa trådar. Så snart en person blir ny medlem kommer denna att läggas till i listan över medlemmar som har tillgång till den stängda gruppen, så kan även de se de stängda kategorierna. Då gynnas de som är medlemmar och inloggade.  Ett par kategorier kommer att fortsätta vara öppna hela tiden, de som skapar minst heta diskussioner. De mer allmänna. Så att folk har ngt att läsa medan de väntar på att läggas in. Jag har redan börjat lägga in medlemmar i en privat lista…

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

OK, jag ger mig! Flört

Cattis
0

#10 Njae, jag är väl den som gett mig Räcka ut tungan. Jag ville ju först hålla en del stängt som man fick anmäla att man ville vara med i. Men nu blir det stängt för dem som inte är medlemmar på forumet bara. Så en kompromiss kanske man kan kalla det?   

Och - för den som kanske inte hängt med i tidigare inlägg - det kommer gälla samma regler i de stängda delarna på forumet. Inget sådant förändras alls.

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

#11: Det låter faktiskt som en bra lösning / kompromiss! Glad

Annette
0

Nu börjar t o m jag bli nöjd.Flört

Cattis
0

Roligt att det går åt rätt håll, för inte jag heller känner mig missnöjd. Finputsförslag? Åsikter?

/Cattis

Milla
0

kan man inte stänga hela forumet då? så att endast dom som är medlemar kan gå in och läsa och skriva i forumet? artiklarna kan man ju låta vara kvar som dom är

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

cinna
0

Så för oss som redan är medlemmar blir det ingen skillnad? Man måste bara se till att vara inloggad för att kunna läsa ALLT?

Visst, man väljer ju vad man vill och inte vill läsa. Kan tycka att det är bra att infon/disskussionen ändå finns där att läsa.

Låter som du är på rätt väg nu, Cattis

Cattis
0

Japp, det är öppet för alla inloggade som är medlemmar på sajten. de som inte är det ser inga inlägg ide kategorierna.

Och det blir ingen skillnad, man kommer bara att se dem med et hänglås framför rubriken istället. Enda skillnaden.

/Cattis

FredrikN
0

låter bra Cattis.. vi behöver ju inte visa alla diskussioner för de som inte är medlemmar här

Cattis
0

#18 Det var min tanke…

/Cattis

Milla
0

Jag röstar starkt för att låsa forumet så att endast medlemar kommer in

Charlotte-J
0

Låter bra tycker jag!

Amor vincit omnia Kyss

Sherlock
0

Förstår tankegångarna. Det här är ett mycket bra forum som jag är glad att jag har hittat. Ett ställe att utbyta erfarenheter, frågor och tankar. Undrar man över något kommer det alltid en massa bra svar. Det är så det skall vara. Positivt.

Men - ibland händer det att det blir en massa tjafs som jag inte är intresserad av. Glad om jag slipper den biten.

Cattis
0

#22 Tjafset kommer vi nog aldrig ifrån helt hur som helst. Många olika viljor/personligheter/åsikter och erfarenheter som ibland brakar samman ordentligt.

Det lär fortsätta, men vi (med lite tur även jag) blir kanske bättre och bättre på att hantera den digitala kommunikationens konst. Hoppas jag!

/Cattis

anakin
0

Jag tycker också att du tänker rätt Cattis.Jag är gärna med.

kacka
0

Det finns väl inget ämne som intresserar alla?

Vissa tycker om att prata om föreningsliv och vissa tycker om att prata om utställningar. Vissa är bara intresserade av bruks och vissa vill bara säga godmorgon…

Varför inte acceptera allt? Själv brukar jag oftast hoppa över alla godmorgon, godkväll, goddag, godnatt osv…

Jag tycker att det är BÄTTRE att ta bort/redigera de inlägg med  fientliga uttalanden och personliga påhopp. Men det ska vara ett tydligt PERSONLIGT påhopp och inte ett vanlit inlägg där man ifrågasäter för att få motivering.

Eller är det meningen att hela forumet ska bestå av GOD MORGON, GOD MIDDAG osv och inget om shetlandsponnyer???

Denna kommentar har tagits bort.
jojjehanna
0

#20 men risken är att man inte får lika många nya medlemmar då en del vill "känna av" först om det är intressant att gå med eller ej. Får man inget läsa kanske man skiter i det.

Milla
0

#25 men det är inget fel att vara trevlig mot sina medmänniskor heller även om man är shettisägare…………………….

Tycker det är väldigt trevligt att hälsa alla godmorgon och ev godnatt. Det är på icke hästrelaterade trådar man lär känna folk och jag tycker det är riktigt trevligt att sitta och prata om annat också.

Cattis
0

Vi har redan bestämt att vi skall avvakta med det och att det skall finnas ett par kategorier som är öppna enbart för medlemmar.

Någon bonus skall man ju ha som medlem! :-)

Men det mesta kommer fortsätta vara öppet.

/Cattis