Övervuxna shetlandsponnyer
Hej gott folk!
Jag är helt, TOTALT ny här. Har hälsat på ett större stuteri och därefter blivit gravt "shetlandssmittad". Har haft islandshästar i 30 år men funderar på att dra ner på antalet för att få plats med några shetlandsston och kunna avla lite och lära mig köra! Och åka på utställningar.
Det är en helt ny värld som öppnar sig, kul! Helt andra regler och sorts utställningar än hos oss.
Jag har botaniserat bland stuterisajter, SSS hemsida, och så här. Tycker det är svårt att hitta "basic info" om hur det går till på en utställning, hur man förbereder sin häst, vad poängen och titlarna exakt står för osv.
Men nu till min fråga. Om man har ett fint shetlandssto med bra stam men som är lite övervuxen, dvs 109 cm i mankhöjd istället för 107, vad händer då? Får man ställa ut henne? Får hon mycket avdrag för storleken? Får man avla med henne?
Tacksam för svar!

Är hon stamboksförd ? Det är ju så att hon ev inte mäts på utställning om hon är äldre och då går det ju bra , fast står det i passet att hon är mätt till 109 kan det ju vara svårt , jag tror säkert att det kan vara en och annan som är lite för hög utan att för det att de kontroll mäts om det är en äldre ponny .
Men generellt får man inte visa en övervuxen (för stor) ponny.

På den här sajten har vi artiklar om det mesta. Läs gärna de två som jag länkat till. Undrar du över något så är det bara att fråga :)
Tack så mycket för svaren! Ska genast läsa artiklarna! Ponnyn jag tänker på är enligt SSS register visad som föl men är enligt ägarens uppgift nu 109 cm som femåring. Det kan väl inte vara så bra för ett sto - i varje fall inte om man skulle vilja ta föl på henne… I övrigt verkade hon ha en ganska fin stam, vad jag kan se.
Tack igen Anette. Har nu kollat artiklarna och det är precis sådan novisinformation jag är ute efter!

#4. Roligt att du hittade vad du sökte. Här kommer några länkar till:
#5. Underbart, tack så mycket! Som sagt, jag behöver all information jag kan komma över ;-) Detta är lite lustigt, jag "kan" så att säga "allt" om islandshästar och vet precis hur allt går till, men i denna värld är jag helt ny. Känns ovant! Men kul!
VÄLKOMMEN till shettisvärlden. Lilla hästen med stora användningsområdet.
Lycka till med Dina kommande hästar!
Hej!
Här har du en till med övervuxen shettis:) Vad är det för stam på din?
Jag har inte hittat ngn med riktig mätkäpp häromkring men mätt med tumstocken så är min alldeles säkert runt 110 nu. ( tre år gammal ) Vi har kört in honom och hans lite längre ben gör att han har ett kanonbra steg:)
Att han är stor gör också honom till en perfekt ridponny åt dottern i många år framöver - om han kan uppföra sig dvs…
MKT humör o arbetsvilja i honom!
#7 : Tack, det värmer! :-) Det känns mycket roligt och spännande att utforska denna nya värld! :-)
#8 : Det är inte min häst utan jag var lite sugen på henne och undrade om storleken av den anledningen.

#0: Om du skall skaffa ett shetlandssto för bl.a. avel så bör du vara lite försiktig med storleken. Man skall gärna ha lite marginal till maxhöjden på 107 cm, som 3-åring bör de t.ex. inte vara över 105 cm. Eftersom avel är genetik finns det alltid en risk att de "stora" generna går i arv och avkommorna blir ännu större.
Väljer du i stället ett sto som är några cm under maxhöjden, t.ex. runt metern, så har du dessutom större frihet i ditt hingstval då det inte är lika stor risk för att avkomman blir för stor.
Välkommen till shetlandsvärlden! 
Jag skulle inte rekomendera dig att börja avla med ett övervuxet sto om du vill kunna var med på avelsvärderingar osv då stoet ifråga direkt skulle kasseras med tanke på storleken. Att det går att stambokföra(=registrera) avkommor efter ett sådant sto är tveklöst, men så mycket mer är det inte. Risken är ju också att hon lämnar för stora avkommor.
Missförstå mig rätt, ett råd i all välmening.
Jag har sett at du inte äger stoet ifråga, men om du är väldigt sugen på just den hästen gör en kontrollmätning med en mätman, hon kaske inte är 109 cm, utan klarar 107. Men man ska vara medveten om att alla ska mätas på avlesvärderin/premiering, där gäller inga mätintyg. Har du undersökt moderns övriga avkommors storlek och hur det ser ut i antavlan, huruvida det verkar bli stora eller ej? Nyfiken som jag är på stammar får du gärna PM:a stammen så kan jag hjälpa dig att kolla. Maxade ston är inte optimala att avla på, men det behöver inte alltid betyda problem. Men man får se upp. Vissa individers förekomst i stammen tenderar att ge mycket stort, även om de inte är maxade själva.
Veritas odium paretFörvånad
Tack för alla goda råden & välkomstorden! :-) Jag har redan släppt tanken på just det stoet av anledningarna som ni beskriver. För även om jag är total nybörjare på shetland har jag mångårig erfarenhet av annan (islandshäst)avel, så jag förstår precis hur ni tänker. Själv var jag mest nyfiken på hur SSS förhåller sig till för stora ponnyer.