Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 4072 ggr
Trollmor77
0

Bra eller dålig rockard?

Vet någon om denna rockard är bra eller dålig?
http://www.stuterinadhammar.se/rockard_och_vagn.htm

Lulan
0

Hej, den är helt OK att använda till den vardagliga motionen. Jag skulle inte rekomendera att köra hårt i skogen med den, eller tävla. Då däcken/ekrarna ser rätt klena ut för att tåla lite tuffare tag. Men den har svängel och är väldigt lätt, och säkert bra avvägd. Så jag ser inget negativt med den förutom däcken då!

Trollmor77
0

Tror ni att denna är samma rockard?

http://www.mickesfyrhjulingar.com/5.html

UG
0

Jag håller med #1 och instämmer med vad som redan står på sidan du länkat till: "Dessa rockarder är alldeles utmärkta att nöjesåka eller lätträna i. Det lätta insteget och den låga vikten gör den även till en bra inkörningsrockard."

Trollmor77
0

Jag har tänkt att använda rockarden till att köra på våra grusvägar som motion. Inte tävla med den.

UG
0

#2 Kanske samma stomme? Väldigt trevligt att det går att sätta på medar!

[Croneld]
0

Jag har flera vagnar och en av dem är en sådan som du frågar om.

Den här rockarden har varit hårt kritiserad på nätet tidigare. Jag fick en i present av min syster och jag tänkte: Oj då! Men vagnen var bättre än vad som jag hade läst på nätet. Den är helt ok att köra runt på mina traktorvägar med och även på volten.

Lätt att dra och köra in unghästar med. En del har bytt ut hjulen till kraftigare däck. Vill man ha en kraftigare vagn att köra maraton med så får man betala därefter.

Åk och titta på vagnar och välj sedan. Lycka till!

lilleman
0

Jäboruder har nått liknande men mycket kraftigare. Kanon tycker jag.

RebeckaKihlberg
0

Jag har haft en liknande och jag var väl inte jätte nöjd med den. Det är ifs några år sedan jag köpte den, men förhoppningsvis är  modellen förbättrad sedan dess.

Om jag skulle köpa ny rockard nu så skulle jag inte satsa på en sådan utan köpa någon mer robust.

Midlingur
0

Jag har en sådan, är mycket nöjd. Har dock andra hjul och däck.

Daladis
0

Jag har en  (köpt från mickesfyrhjulingar) köpte även till medarna men har dock inte testat dom. Men det är ingen "robust" rockard, utan mer för lättare körning ex. på grusväg. Vet man bara om det och inte tror det är någon kraftig sak,  så är den kanon. Jag föredrar de lätta, nättare och är supernöjd med min!
+ för fjärdringen i sitsen!

Pyttis
0

Den är OK under förutsättning att man (tycker jag) "förbättrar" några väsentliga saker, enkla att åtgärda men som = behövliga både för häst och kusk och används som det sägs: till vanlig motionskörning efter "banad väg". Lätt, att komma i och ur, bra vid inkörning.

Ahnna
0

Som komplement till #11:

Den måste åtgärdas för att fungera som en vagn "ska".

* Svängeln sitter fel, den ska inte sitta ovanför skaklarna utan måste flyttas ner ett hack eller två.

* Söljorna för bakselen sitter för långt bak för små standards och mini och måste flyttas fram ett par decimeter.

* Skaklarna är extremt böjda längst ut, där de ska träs in i skakelremmarna på selen, vilket gör det onödigt jobbigt att spänna för om man inte kapar "böjen" med åtskilliga centimeter.

Har tittat på 3 likadana vagnar på sistone och alla har samma problem. Det kräver att man är lite händig med svets och skruvmejsel, men det går att göra om dem till hyfsade rockards.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Glömde… De där "stagen" längst bak, mellan forbrunnen och skaklarna, innebär en onödig (i mitt tycke) risk för hästen att fastna med ett bakben. Alla hästar når inte så långt bak, förstås, men en häst som brallar och sparkar bakut mellan skaklarna kan definitivt fastna där.

Spårvidden är inte godkänd för körtävling (om man nu ska tävla) och sätet är inte stort nog för att två vuxna ska sitta bekvämt.

Men den är FIN I SIN SVARTA LACK! (Kunde inte komma på så mycket annat som är positivt…Oskyldig )

/Argbiggan har talat

www.stuteriprecious.se

Pyttis
0

#13 Du har alldeles rätt, MEN efter det Du nämnt så funkar det ju åtminstoneFlört

Pyttis
0

Min skakel längst fram kapades 10 cm, förstärkte sätet under (svetsat dit ett plattjärn), flyttade ner svängeln så långt det gick, bakselefäste gjordes ett nytt 20 cm längre fram. Då blev den OK för mina minisar.

Går och "fnular" på att "täcka över" stagen på något sätt för att få mer "säkerhetsmarginal"Fundersam När även det är gjort så får den duga "ännu mer"!

Silenos
0

Jag har en Globusrockard, den brukar sågas i omdömena här på forumet. Men jag har kört med den i fyra år nu, tycker det är en bra vagn för de pengarna.

Pyttis
0

Jag använder min också MEN gjorde först de förbättringarna som jag ansåg vara nödvändig för att få så optimalt bra,säkrare,rätt draglinje mm på den vagnen. Det är som alltid man får vad man betalar för.

nadhammar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är part i målet, eftersom jag säljer dessa. Skulle bara vilja skicka en liten bild som visar hur den fungerar för vår minishettis på gården. Oerhört uppskatttad rockard, av barn och deras föräldrar! På bilden är det standardhjul, det finns grövre att köpa till. Standardhjulen är á´la moped, de grövre á la motorcykel.

Vi har inte upplevt några problem med passning av sele eller placeringen av svängeln.

Välkomna att kontakta oss om du vill veta mer!

/Therése & Andreas Bjerketorp, Stuteri Nådhammar. www.stuterinadhammar.se

Ahnna
0

#18 Dragläget blir knasigt när svängeln sitter högre än skaklarna. Draglinorna ska gå i en rak linje från bröstan till svängeln i samma höjd om skakeln eller strax under. (Eftersom bröstan sitter under skaklarna i höjd.) Draglinor och skaklar ska inte "gå i kors".

www.stuteriprecious.se

Midlingur
0

#18 Fast din draglinje är ju t.ex inte rätt på bilden ;)

Ahnna
0

#20 My point exactly.

www.stuteriprecious.se

nadhammar
0

Hej!

Vi har hållit på med körning i olika nivåer och med olika typer av vagnar (Maratonvagn, Tidaholmsgigg, SAAB-rockarder etc). Vi är helt införstådda med att denna rockard inte är till för tävling eller de tuffa tagen, men det är en ytterst trevlig nöjesrockard som klarar mer än många tror.

Vad det gäller dragläget så är det viktigt att veta att rockarden dras med bröstan. Att den är korrekt utprovad i förhållande till bogspets är ytterst viktigt. Hästen drar inte i skaklarna utan dessa för/styr rockarden.

Som ni ser på bilden ovan så drar vår lilla Ramona med ett rakt dragläge (just på bilden slackar dock draglinan när hon backar). Det är detta dragläge som eftersträvas. Skacklarna fyller sin funktion.

Vi skulle vilja passa på att poängtera hur viktigt det är med en bra sele. Vi har sett skräckexempel på marknaden, där man använder selar utan draglinor och hintertyg. Travsele räknas dock inte hit då man ju använder en sulky.

Vi förstår att vår rockard inte faller alla i smaken, men vet också att det finns många mycket nöjda användare. Smaken är olika och vi önskar alla lycka till i sin körning!

ThiffannyJ
0

Hittade en bild på mig och Touch of Gold in action! Tycker man ser ganska bra på denna bild hur selen ska förhålla sig till vagnen och svängeln! =)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Pyttis
0

#23 Japp SÅ SKA det se utGlad

Ahnna
0

#22 Skaklarnas funktion har vi inte diskuterat, utan dragläget. Draglinorna ska avlasta bröstan så att hästen inte blir låst i bogen, men det kan de inte om draglinorna går i kors med skaklarna.

Jag känner flera som har vagnar som de ni säljer, samt några väldigt snarlika, och de är jättebra OM man anpassar dem så som jag skrev i #12 och #13. Alla punkter måste inte anpassas om man inte störs av dem, men alla är vi ju olika…

#23 Har helt rätt, det är precis så dragläget ska vara.

www.stuteriprecious.se

tilja
0

#23 Din bild var väldigt pedagogisk för oss nybörjare. Nu vet jag lite bättre vad jag skall leta efter när jag köper rockard. Draglinjen blev tydlig. Tack!

Minsanne
0

På shettis-shoppen´s rockards, som till viss del liknar den som tråden handlar om, är svängeln numera ändrad så den sitter i bättre höjd för draglinorna. En del andra förbättringar/förändringar har också gjorts.

PP
0

#27 Är rockarden på bilden en shetlandsrockard?

Trollmor77
0

Tack för alla komentarer.

Nu har vi köpt en beg rockard. Tror den kom ifrån Mickesfyrhjulingar. Jag och sambon ska göra de förbättringar som har föreslagits.

Hanna-D
0

#29 Utanför Gottröra? Fick höra häromdagen att de sålde vagnar.

Ahnna
0

#30 Stämmer bra det.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#31 Har de annan utrustning också eller bara vagnar?

Trollmor77
0

Tror att de bara har vagnar och 4-hjuliga motorcyklar.