Tyskland i år
Blir det många som åker till Tyskland med häst i år?
Vi åker utan häst. Tänkte att det kan ju bli rörigt nu iom kompentensbevis osv.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vi har planer på att åka med häst, men får se lite längre fram hur det blir.

Men är det inte snart hög tid att det kommer lite mer detaljerad information. I UK har de inte ens fått reda på datum ännu.

Har tänkt ta hästar med, kanske två. Kompetensbeviset behöver vi oavsett vilket så det är lika bra att anmäla sig till kursen. Hoppas det snart anordnas en till här snart!

Vi har också tänkt ta med hästar. Troligtvis två. Plus ett antal ungdomar så det blir väl full karavan som vanligt.

Kompensationsbevis behöver vi väl också, så för den sakens skull tvekar inte jag. Frågan är bara om ngn av hästarna passar att ta med. Åka kommer vi iaf att göra, med eller utan häst.
jag skulle också gärna vilja ha med mig häst, men det faller på kompensationsbeviset. Vi behöver inget när vi kör i sverige men ska vi utomlands så måste vi ha det. Känns faktiskt lite dumt att behöva ta det bara för att köra häst till tyskland en gång.
Men vi åker i allafall utan häst.

#4 Får ni ta två hästtransporter då, en för häst och en för bagage?
Behöver man kompensationsbevis för att köra bagage?

Japp! 
Vi ska dit!! Dock utan häst då jag inte fixar att ha hästar med, för nervös att något ska hända.
Amor vincit omnia 

Jag skall inte åka.

ja ska heller inte åka
Är det någon som har info om när det är och i vilken ände av Tyskland? DET är ju en ganska viktig bit i sammanhanget.
Kompetensbeviset ska jag ändå skaffa, det borde verkligen vara avklarat tills dess. Så just det ska ju inte vara ngt bekymmer. Däremot vet jag ju ändå inte ifall jag har nån häst i skick att ta med mig.
#12 Det är den 25-27 juli i Redefin.
Här är en länk till anläggningen:

Åh, jag vet inte. Har inte bestämmt mig än. Är ju flera månader kvar..
Har ju halvblodshästen att tävla också. Så mycket man vill göra men tyvärr finns det en tråkig detalj som begränsar mig, pengar kallas den visst. Ingen som har/känner en miljardär som behöver göra sig av med visst överskott?
#13 - TACK!
Med hjälp av googlemaps hittade jag Redefin, som alltså är i "rätt" ände av Tyskland för svensk del, oavsett om man tar TR-line, Rödby-Puttgarden eller landvägen…
Det tål att tänkas på i alla fall,

Våra stopremieringar brukar vara v 30, så det krockar.

Nej här blir det ingen resa, hade varit kul men är just nu praktiskt omöjligt…det krockar med en del annat..
Veritas odium paretFörvånad

27 - 29 juli???

#20 De måste ha skrivit fel…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#21 Jag hopas det. Annars blir det tajt.
27-29 är inte de söndag till tisdag?? lustig tid??
Delad glädje är dubbel glädje :)

Fast när de skriver vilka tiden man tar emot ifrån är det ju ons-fre. Jag har svårt att se att det sen inte är ngt på hela helgen… De måste skrivit alldeles fel.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#24 det är ju sagt sen tidigare att det var 25 - 27 så det är förhoppningsvis tryckfelsnisse som varit i farten.
Fick denna info på jobbet i dag, vet egentligen inte om den är så aktuell för oss, som ska till utställningen där, men kan ändå vara bra att veta!
2008-01-24
Tuffa regler i Tyskland
Från årsskiftet är det tillåtet endast för bensindrivna bilar med katalysator och dieseldrivna bilar med
partikelfilter att trafikera stadskärnorna i Berlin, Hannover och Köln. 2008-01-04
Det handlar naturligtvis om miljön. Tyska myndigheter vill med förbudet värna dels om den i många
tyska städer unika medeltida miljön och dels om människans vardagsmiljö.
För att få använda bilen i, till att börja med, de tre städerna Berlin, Hannover och Köln, måste bilen vara
försedd med en speciell dekal på vindrutan som visar att den är godkänd för stadskörningen.
Tillståndet avgörs av hur mycket bilen släpper ut av skadliga ämnen och dekalerna får olika färger.
Gränserna för CO2-utsläppen är satta till max 130 gr/km för grön dekal, max 182 gr/km för gul dekal
och maximalt 257 gr/km för en röd dekal.
I fallet Berlin har redan över 80 procent av stadens 1,2 miljoner bilar godkänts och fått sin dekal.
Bilisterna har fram till den sista januari på sig att få sin bil godkänd för att köra i stadskärnorna.
Men från första februari krävs dekalen, både på tyska bilar. Det sägs att reglerna även gäller bilar
från andra länder.
Så skaffas godkännandet.
Bötesbeloppet är satt till 40 Euro för den som blir ertappad med en bil utan godkännande.
Nu är fler tyska städer på gång med samma system och i Italien har miljömyndigheterna intresserat sig
sig för systemet och kommer att införa det i många kulturhistoriskt intressanta städer och områden.
(Vi Bilägare)
jösses, undrar när tillståndet att få gå på toa kommer……….
25-27 står det på Tyska sidor.
#28 Undrar du om den infom finns på Tyska sidor?
Vet ej, jag fick denna info via mitt jobb. Men kolla annars med källan som finns i inlägget (Vi bilägare)
#29 nej den informationen står på Tyska sidor om vilka datum utställningen är.
aha, jag fattade inte att det var 25-27 juli 
Jag var något otydlig….

Vore kul att åka, utan häst, men jag har ingen större lust att bila ner helt solokvist. Ingen med stor bil som vill ha sällis?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Kollade precis på Redefins hemsida; där står det att det är 25-27 juli!

Hur många ska åka till tyskland i år? Skulle vara kul att veta så vi kan hitta på nått kul. vi åker 2 vuxna o 3 ungdomar samt 2 hästar. kan vara trevligt att träffas i sommar innan hollandsresan i januari

Går det ingen buss?? 

Efter mycket gullande och daltande har jag lyckats övertala leif
vi åker utan häst 2 vuxna.
vi åker två vuxna och tre barn hrm barn och barn dom är ju 18,16 och 14
Vi åker utan häst tyvärr.

# 36 Sonja fixar buss…!! 
#36 det var en himla bra ide, Fixar du det Sonja???

#37 jag tror vi får en fin helg med mycket god mat o dryck , så Leif kommer att trivas.
#36 kanon Sonja kan vi ha hästtransporten efter?

#41 Det är tvunget till packningen…