Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1188 ggr
CamillaAndersson
0

Inkörning

När kan man börja med inkörning?

Har två stycken tvååringar (april) hemma och jag undrar när man kan börja? Båda har haft sele och träns på sig, och har gått runt lite med det på sig utan några problem.

Hur många här som har shettis kör/tränar ponnytrav?

Hur funkar det om jag vill starta shettis i ponnytrav, men får inte köra för jag är för gammal (18 i augusti). Behöver jag någon licens för att träna ponnyn hemma och sedan anlita en yngre kusk?

Jag ska ta B-licens på åby i höst, räcker den om jag ska träna ponny eller behöver jag en annan?

nallebjörn
0

inkörning kan du ju börja med när som. En bra tömkörning till grund vore ju kanon.

Du måste ha licens även om någon annan kör ponnyn. OM det är du som tränar den.

jullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan !!!!

Kör ponnytrav.Du jag tycker att du kan börja tömmköra nu men skynda långsamt !!!!

Ponnytravet då :

Ja som sagt ponnyer som får tävla är :

från 3år och får tävla till och med det år den är 15år sen är det STOPP!!!!

För dig gäller gränserna : shettis från 8år till 15år russ:från 12år till 25år !!!!

Så det blir ju russ för din del,

Men träna får man ju göra oavsett ålder,

Men du måste endra ha ponnylicens lr tränar licens, detta ska även registreras hos sptf !!!!

Det är faktist om jag får säga så (jag vill absolut inte avråda) men det är mkt som ska göras inan en ponny får starta.

t,ex, den ska först och främmst ha känd stamm i tre led , va reggad i sptf , tränarlistor och alla avgifter ska vara betalda , den ska ha ett mätinntyg , osv mkt mkt men det är SUPERKUl när man väl kommer i gång !!!!

Lyck till !!!!

VeronicaP
0

Vi tävlar med våra ponnyer i trav , för att träna din påonny hemma behöver du ju ingen licens men om den ska kunna tävla så måste den ju ha en tränare som har det , vårat första år så hade inte jag licens utan jag anlitade en kusk som även stod som tränare på ponny..

Men om du nu ska ta B- Licens så ska väl det räcka , men kolla med Åby så lär du få bra svar därifrån och så kan de hjälpa dig.

CamillaAndersson
0

Ja, jag tycker också att det borde räcka med b-licensen även till ponny. Ska höra med dem när jag bokar tid.

Hur funkar det när man anlitar ponnykuskar, är dom lätta att på tag på? vart hittar man dem?

VeronicaP
0

Kolla men Åbys ponnytravskola de har säkert kuskar där som vill köra

CamillaAndersson
0

#5 Tack, ska kolla upp med dem:)

jullan
0

gör så