Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 3597 ggr
zettan
0

fellägen/ fölning

Hej alla

Skulle vara så skönt att få lite tips om olika fellägen när de gäller fölningar. Vad kan man själv göra i de olika fallen INNAN veterinären kommer? Man börjar få och tänka på sånt nu vad man egentligen ska göra vid fellägen

AnnaLundin
0

Fellägen är väl alla stoägares skräck… Och den bistra sanningen är nog att om du inte har veterinären i granngården så måste du nog göra så mycket som möjligt själv för att minimera risken att det går käpprätt åt pipsvängen. Det är ju rätt ont om tid när det gäller fölningar…

Vad man ska göra beror ju på hur det ser ut, men försök pressa in fölet (mellan krystvärkarna!), lokalisera vad som ligger fel och försök rätta till det.

jag har aldrig gjort det på häst, men jag misstänker att om jag hamnar i den situationen så kommer jag ha lite nytta av att ha rättat fellägen på får - inte likadant, men ändå liknande.

Vad du ska tänka på är hygien, hygien och hygien…

AusaBausa
0

Ja det är verkligen skräcken att ngt ska gå fel vid fölning eller under dräktighet…o ännu mer sen en kompis häst avlivades pga attt hennes föl låg fel! Det började m att frambenen låg bakåt o efter MKT kämpande så fick de(vet., hästägare o andra kunniga hästmänniskor) rätt på frambenen o andades ut allihop o tänkte NU så går det vägen men då bakbenen ska ut ligger de OCKSÅ fel…ligger istället framåt och hästen orkade inte mer utan avlivades m fölet halvvägs utGråter…usch det var så hemskt!

Ahnna
0

Stoets slida är extremt känsligt för infektioner, så OM du ska in med händerna så se till att använda långa hanskar (desinficerade) och skrubba händerna och armarna innan du börjar. (Som läkare gör innan en operation.) Desinficera stoet också utvändigt med gel eller vätska för ändamålet. (Noga!)

Fölets nos bör ligga mellan knäna och kotlederna när det kommer ut, så om nosen kommer samtidigt som hovarna eller kotlederna så har fölet böjt benen och löper risk för att fastna i kanalen. (Skuldran blir för bred för att passera.) Då måste man trycka in fölet ("vänligt men bestämt") och ta ett fast tag om benen och dra ner mot stoets haser. Absolut inte rakt ut från stoets kropp för slidkanalen går nästan alltid neråt. När benen är raka så kan fölet passera ut som naturen har tänkt.

Om hovarna kommer ut uppochner så RING VETERINÄR! Samma om bakbenen kommer först.

En stuteriägare (kallblod visserligen) sa vid ett tillfälle att om fölningen tar mer än 15 minuter så kommer den antagligen att gå åt fanders, och tar den med än 30 minuter så har den redan gått åt fanders. När du ser att stoet är på väg att föla (om du hinner se det) så ring gärna en veterinär i närheten och meddela att det är en fölning på G. Ta reda på var veterinären är rent geografiskt och kolla var han/hon ska de närmaste timmarna. (Ring flera veterinärer och kolla om just din veterinär råkar vara långt ifrån dig när det är dags.) Skulle det sen gå åt skogen så vet du på ett ungefär var din veterinär är och hur lång tid det tar för honom/henne att komma till dig.

Jag har frågat de flesta veterinärerna här i trakten om jag kan ringa dem "klockan mitt i natten" om det behövs och om de i så fall kan sätta sig i en bil och åka hit. Alla har inte svarat ja, men alla har i alla fall sagt att de gärna ger konsultation per telefon om det krisar. Det känns rätt tryggt, även om jag gärna skulle ha en alldeles egen veterinär här på gården när det är dags…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#3 Fast mer än 15 minuter, det kan det ju iaf ta utan att ngt är galet…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Maria Persson
1

När mitt sto råkade ut för felläge -05 så hände detta:
Fölet kom med nosen/huvudet först..
Så då fick vi rådet av vet via telefonen att hon inte fick lägga sig ner pga att dom då krystar fast fölet.
Inte lätt att få dom att stå upp & gå.
Men min kompis lyckades få in sin hand och hittade till slutet ett ben som var bakåt slaget som hon fick ut.
Tyvärr så gick det inte att trycka tillbaka honom för att få fatt i det andra benet när vet kom….
Vi fick inrikta oss på att rädda mitt älskade sto i stället.

Efter mycket funderande och rådfrågning av vet , om vi skulle låta betäcka om henne eller inte.
Så gjorde vi det i alla fall.

Tack & lov så gick allt vägen denna gång.
Men hon och den lille rackarn lurade oss totalt. Hon passade på att föla mitt på dagen medans jag var på jobbet.
Hon fick en välskapt hingst och nu i år ett stoföl.

Även i år var jag med om ett felläge på min kompis sto.
Då kändes det som ÅH NEJ inte en repris av -05
Men jag tror att tack vare våran erfarenhet från då.
Så hade vi i bakhuvudet hon inte fick lägga sig.
Vi kämpade med att dra upp henne ett par gånger och min kompis lyckades tillslut få ut bägge benen.
Och allt fick ett lyckligt slut , men både vi och stoet var helt slut efter denna pers.

Puzzel
0

Usch det är sånna här historier som får en att stanna upp och tänka efter är det värt att ta föl, även om man så gärna vill ha en liten efter sin älskling men som sagt man vet ju aldrig när, var och hur. Alla har ju inte fördelen att hinna dit i tid eller ens sett några tecken på ev fölning.  Jag har aldrig haft sto som jag tagit föl på förr utan hingstar och valacker så man känner sig väldigt vilsekommen i denna jungel. Men man lär sig mycket av att läsa om andras erfarenheter.

VeronicaP
0

Se till att du har engångshandskar hemma i allfall och vanlig matolja(som glidmedel) går alldeles utmärkt när det behövs gå in och rätta till

Det där med att tvätta och hålla rent innan , går inte att göra i alla lägen faktiskt , har man haft svåra fölnningar där man varit tvungen att gå in eller annat och man misstänker att det kan bli infektion brukar ändå veterinären sätta in sulfa eller annat. Det är inte det första jag tänker på i allfall att tvätta och göra rent när det är fellägen och man måste rätta till allt.

#5 Vi har också fått tvinga ett sto att stå upp för att allt låg fel och vi inte lyckades rätta till det själva , vi var 4 st vuxna som fick hjälpas åt att stötta och hålla upp stoet tills veterinären kom , det tog lite mer än 1 timma och som ett under överlevde både sto och föl , det fölet fick faktiskt heta UNDER ;-)

JennyR
0

Hade ett felläge -07, och jag kan säga att jag inte hade tid att tvätta vare sig mig eller hästen…

Fölet kom med båda frambenen bakåtslagna och bara nosen stack ut. Jag ringde vet. direkt och sedan var det bara att snabba sig med att försöka rätta till det, hon krystade för kung och fosterland… Efter mkt om och men så fick jag fatt i det ena frambenet, och lyckades få ut det. Sedan hittade jag inte det andra på bra länge, och eftersom hon krystade så mkt så var det inte lätt att trycka in fölet så att det stannade inne en stund *asg*

Efter en hel evighet så hittade jag till slut det andra benet, men jag fick inte ut det, det var böjt i knäleden och satt som sten…

Stoet la sig och ställde sig om vartannat, och det var inte så skönt för armen kan jag säga.. Jag vågade inte släppa benet eftersom jag var rädd att jag inte skulle få fatt på det igen.. Men vad gör man när man är ensam? :-) (man får redig mjölksyra i armen kan jag säga) Sedan som genom ett under (:-)) släppte benet och jag fick ut det, och vi använde våra sista krafter för att få ut fölet. Jag trodde att han skulle vara stendöd, men han var hur pigg som helst :-)

5-10 minuter efter att han  var ute kom veterinären. Själva fölningen tog nästan en timme.

Milla
0

har haft fellägen både 05 och 07 med bakåtslaget framben. Ingen av gångerna hann jag tvätta varken sto eller mig.

05 höll det på att gå riktigt illa då stoet inte orkade kämpa mer utan mer eller mindre föll omkull, precis innan vet kom så lyckades vi dra ut fölis.

07 gick det lite mer smärtfritt, och i samband med stoets krystningar så drog vi ut fölis.

När man ser att det inte är rätt då gäller det att fina hjälp snabbt.

Har haft en stor fårbesättning och när det var daxs för lammningarna så gällde det ofta att man fick gå in och rätta och inte hann man med att tvätta då i heller.

Säger som veroncia ha plasthandskar bredda samt något fett som glider.

Funderade lite på en sak i samband med just fölnngarna. Är det vanligt att samma sto har fellägen? har nu haft ett sto som har fått två föl och båda ggr har det varit fellägen så som bakåtslaget framben, eller är det bara otur att just hon har fått det så?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

Att en fölning ska ta 15 minuter är en väl en liten marginal att gå på. Själva utdrivningsstadiet är normalt från någon minut uppåt timmen iaf om fölet ligger rätt. Så även om det tar mer än 15 minuter behöver det inte betyda att ngt är fel.
Har varit med om fölningar från bara ngn minut uppåt timmen som gått bra.

Däremot om det är ett "felläge" har man ca en 1/2 timme på sig innan livmodern drar ihop sig. Och det gör det HÅRT, och då kan det bli problem att få "tillbaka" fölet för att rätta till tex ett ben.

Har haft ett problem med ett framben som var tillbakadraget en gång och det fanns inte en chans att jag själv orkade putta tillbaka fölet och få benet tillrätta så det var tur att jag inte var själv hemma utan fick hjälp med att få benet rätt. Där tror jag det handlade om minuter för fölis såg alldelens livlös ut när han kom ut, men piggnade snabbt till. Vilken lättnad! Det är många tankar som snurrar innan det är över. Att hinna få en veterinär inom en halvtimme är nog kört. Har man otur kan de befinna sig 15 mil bort.

#9: Det finns ju ston som har upprepade fellägen o generellt svåra fölningar. Så jag har svårt att tro att det enbart skulle vara "otur" upprepade gånger.

IdaS-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Har haft ett sto som har haft 3 fellägen, veterinären trodde att det var enbart otur och i samråd med vetten lät vi ta föl på henne igen. Första gången kom fölet med rumpan först, andra gången bakåtslaget framben och tredjegången fick hon livmoderframfall, så aldrig mer att hon får betäckas. De två första gångerna blev hon jättedålig efter fölning, tredje gången var hon hur pigg som helst trots livmoderframfallet.

Min första fölis hade bakåtslaget framben, ringde veterinär direkt. Kunde under tiden jag väntade på vetten  lirka ut benet.  Ringde 2 olika veterinärer, den ena kunde komma efter en timme och den andra efter 30 min, så jag tog givetvis den som kunde komma först. När veterinären kom hade fölet kommit ut, dom ville inte ens komma in i stallet och kolla så att han var okej. När de ändå var där ville jag att de skulle kika på honom, men icke. Fick ändå betala 800:- för att de var hemma på gårdsplanen och vände, lite surt.

Sen kom den andra veterinären, trots att jag hade sagt att hon inte behövde komma. Blev lite små svettig ett tag när jag tänkte att snart får man ännu en räkning till samlingen :) Men inte då, snälla rara veterinär gick ut i stallet och tittade och lyssnade på fölis och tog bara en kopp kaffe som betalning :)

Miija
0

Intressant detta om än fasansfullt. Du skrev om att man har 1/2 timme på sig vid ett felläge. En 1/2 timme räknat från vad?

AnnaLundin
0

#12 - jag skulle vilja säja att tiden man har på sig kan variera, men att man bör få ut fölet så fort som möjligt. Stoet har så intensiva krystvärkar så fölet kan klämmas ihjäl bara av det… Men å andra sidan så vet jag ett föl som satt fast i en timme och som ändå överlevde till allas stora förvåning… Tror man blint på en halvtimme så är risken att man blir besviken.

#9 - intressant att du inte tyckte du hann tvätta dig för att fixa fåren, jag har precis gått lamningskurs med en erfaren fårveterinär och hennes åsikt var just att man inte alls har brådis just med får, utan att man kan ta det ganska lugnt.

[Anna-N]
0

#12 Ca en halvtimme säger man (precis som jag skrev) Det finns inte många minuter att spela på när stoet börjar krysta o inte fölet kommer ut. Då behövs det ganska snabba åtgärder.

Miija
0

Jo, det är klart det varierar. Men jag antar att det är från det att pållan börjar krysta ni menar?

AnnaLundin
0
RebeckaSvensson
0

Jag har ett sto som har haft två fellägen, båda gångerna har tack och lov både stoet och fölet klarat sig.

Den första gången låg fölet med ena frambenet bakåtslaget och likadant huvudet. Far lyckades först dra fram det ena frambenet men han vågade inte gå in och försöka med huvudet. Efter att jag hade varit inne och känt hur huvudet låg ringde vi till veterinären ytterligare en gång och meddelade det. Han sa då att fölen som låg på det sättet brukade vara döda, men eftersom jag inte ville ge upp försökte jag vända huvudet. Till slut hade jag vänt det framåt, men för den sakens skull var det inte lätt att få ut fölet. Till slut kom veterinären och han lyckades få ut fölet, som otroligt nog levde. Från att fölningen hade börjat tills att fölet var ute tog det 3 timmar.

Andra felläget var ena frambenet bakåtslaget men det gick hyfsat lätt att dra ut fölet den gången. Vi hade gäster den kvällen och som tur är var en shettisuppfödare där och han drog ut fölet, för lika lätt hade det inte gått om vi själva skulle göra det.

Milla
0

#13 har man runt 50 tackor som lammar ungefär samtidigt så hinner man inte. Ibland hade jag tom över 10 st som lammade samtidigt och då gäller det att man är snabb, speciellt om man lever på just lammen.

RebeckaSvensson
0

#18 Jag har också hört att det inte är så brått med fåren, men oavsett vilket vill man inte riskera ngt och vänta. Iaf är det så för mig, de gånger vi har haft fellägen på fåren har det varit att försöka hjälpa till så fort som möjligt för att både rädda tackan och lammen.

Ahnna
0

För att flera misstolkningar är onödiga;

Jag menar inte att man ska gå iväg och skrubba rent sina händer och armar om man ser att stoet redan har stött på problem. Men med lite framförhållning kan man hinna tvätta av sig och stoet innan problemen uppstår. Hellre göra det i onödan (om det inte behövs) än inte alls. Och att ha vatten, tvål, handskar och des.medel stående utanför fölboxen är ju ingen omöjlighet heller.

Vet flera stuterier som har en "föllåda" stående i stallet, med alla saker man kan tänkas behöva vid en fölning. T.ex. sax, kompresser, linlinda m.m. som kan behövas om navelsträngen går av i förtid och fölungen blöder kraftigt. Då gäller det att ha lite snabba ryck och ha lämplig blodstopp i närheten. Finns också speciella rep som kan vara behjälpliga om man måste dra ut fölungen, alltså rep som inte blir hårda och skadar fölets ben när man drar åt. Minns inte vad de kallas…

www.stuteriprecious.se

RebeckaSvensson
0

#20 Då är jag med på vad du menar och håller helt med dig om det.

Milla
0

#20 det kommer jag att fixa i år det där med föllåda, hoppas vi får tips om vad som ska vara i när vi ska på föreläsning.

zettan
0

Om fölungen skulle råka få navelsträngen runt sin hals. Ska man klippa av den då? I så fall vart? Eller ska man försöka lirka loss den?

Ahnna
0

#23 Det enda stället som jag vet att man ska ta av navelsträngen är någon/några cm från där den fäster under magen. Men när fölet har fötts - eller snarare precis innan den glider ur - så pumpar stoets kropp in 0,5-1,5 liter blod i fölet (cirka) och det är en livsviktig mängd. Så helst ska man inte ta av navelsträngen alls, utan vänta tills stoet gör det eller tills den går av av sig själv.

Men om fölets liv är i fara så är det väl inget annat att göra än att ta av den…? Huvudsaken är väl då att fölet har sitt huvud utanför stoet och hinnan och att andningsvägarna är rena så att den kan ta upp syre själv. Men som jag skrev i #20 så kan det blöda rätt riktligt när navelsträngen brister, så lämplig blodstopp är bra att ha till hands. (Givetvis så sterilt som det överhuvudtaget är möjligt.) När såret sen läker så är det viktigt att se efter så att det läker inifrån och ut, så att det inte stängs in en mängd bakterier.

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

Usch så mkt som kan gå fel…blir mer o mer orolig för var gång man är med om en fölning… men peppar peppar…än har ingen gått sne´ som jag varit  med om ! Förutom mitt delägarstos dotters fölning som jag berättade om längre upp men då var jag tack o lov inte med!

AnnaLundin
0

#25 - mycket kan gå fel, men det är sällan det gör det.

Jag har haft 22 egna fölningar helt utan komplikationer. Har varit med vid några till varav en var en värksvag (men "normal") bakdelsbjudning så vi fick ta ut veterinär och få hjälp att dra ut fölet med handkraft - det slutade lyckligt.

susanne-s
0

#24.. _Men när fölet har fötts - eller snarare precis innan den glider ur - så pumpar stoets kropp in 0,5-1,5 liter blod i fölet (cirka) och det är en livsviktig mängd.
_
Sker inte det precis efter att fölet komit ut…??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AusaBausa
0

#27 så har jag också fått lära mig det att den pumpar blodet när fölet är ute…därför man helst inte ska kapa navelsträngen utan vänta tills den brister själv…

Ahnna
0

#27 Det var ju det jag skrev, fast inte lika tydligt; "när fölet har fötts". Det händer ju att fölen inte riktigt glider ut hela vägen utan ligger kvar med bakbenen inne i stoet, och det brukar vara ungefär då som blodgenomströmningen är som starkast, eller precis efter att den har glidit ut. När värkarbetet är avslutat, kanske man ska skriva…?

www.stuteriprecious.se