Irritationsmoment
Fler än jag som har problem med vissa motorister?
Jag blir så innerligt trött på hur en del uppför sej i trafiken. Mina ponnyer är "trafiksäkra", men det finns ju gränser för vad en häst kan ta. Varför ska det vara så svårt att åtminstone släppa gasen och hålla ut när man möter/kommer ikapp en häst på vägen? En del verkar tro att det bästa sättet att passera är så fort som möjligt.
Numera kör jag med pisken rätt ut åt sidan - det brukar få de flesta att åtminstone hålla ut.
Ett annat problem är crosscyklar. Vi har en officiell crossbana i andra delen av byn + en inofficiell crossbana - ändå ska de prompt vara och köra på grusvägen förbi mitt stall. Och det går inte särskilt lugnt. Jag bävar för att bli påkörd när jag är ute med hästarna, för det finns inte en chans att de hinner stanna eller kanske ens väja om de kommer på en runt ett krön.
Jag vet att det finns lagar om hur man får åka med dessa "vidunder". Vet oxå att de framförs av relativt unga av hankön, och de förstår säkert inte bättre. Det är inte lätt att få stopp på dem för att be dem ta det lugnt. Ska man behöva polisanmäla? Och leder det till något mer än att man blir illa omtyckt? Suck. En spikmatta börjar kännas väldigt lockande…
På vintrarna är det istället skotrar man får hålla sej undan för, men de körs av fler vuxna som visar mer hänsyn.
Har ungefär samma problem här, speciellt på somrarna. Vi har smala, krokiga och backiga vägar som är mycket populära av motorcyklister bland annat. För ungefär ett år sedan dog en person som körde motorcykel här då han genade genom en kurva (som de ofta gör) och kolliderade med en bil.
Mina ponnyer är också trafiksäkra men jag förstår om de blir rädda när de nästan blir påkörda. Ännu värre är det när man är ute med någon unghäst…
Jag har en långpisk med mig när jag kör och slår den i bilens motorhuv/tak eller vart man nu lyckas träffa när de kommer i full fart förbi. Har hänt en gång att en man stannade och undrade vad f*n jag höll på med (träffade biltaket med pisken) och jag svarade bara lugnt att eftersom han körde som en dåre så råkade jag tappa pisken när han skrämde min ponny - vad skulle han svara på det? 
Småsten i fickan fungerar också bra.
Ja du, när folk sätter sig på en hoj, så, på något sätt, får inte hjärnan rum. Den försvinner på vägen av någon anledning. De tar inte hänsyn till någon.
Åkte båten samtidigt som ett par hundra motorcyklister och hästtransporten placeras precis jämte x antal hojar. När vi var framme började de att smälla och gasa och gissa om våra hästar stod och studsade. Så försöker man få kontakt och säga till och som svar får man elaka kommentarer och man behandlas som om man var fem år gammal. Fy fan säger jag bara!! 

Annat skräckexempel från landet där jag bor, Bonden som kör förbi travtränaren på grusvägen med traktorn och ger full gas med traktorn brevid hästen. Behöver väl inte berätta om hästens reaktion och gubben stannar inte utan skrattar glatt och kör vidare.
Gubben är känd för att inte tycka om hästar men så gör man bara inte. I värsta fall hade tjejen(amatörtränare) fallit ur och kommit under taktorhjulen. Där kan man snacka om att det inte fanns någon tanke med.
#1 Knepet med pisken var riktigt bra, ska nog börja med det jag också.

Vi kör också på en väg när vi ska ut i skogen och de flesta är väldigt duktiga där måste jag säga men det finns en Idiot och det är råga på allt min granne *suck* sist när barnen var ute då höll han på att köra på Julle och Dingla och de red ändå och våra ponnyer är vana vid bilar.
Jag kör nämligen dottern och hästarna till min systers stall (ekstransstuter) och därifrån ger de sig ut i skogen och travbanan där. Tyvärr var jag inte med denna gången men nästa gång han gör så och jag är med så lovar jag att jag ska i allfall ringa upp han och förklara ett och annat för han och tala om klart och tydligt att han själv får stå för skadorna på sin bil och även om vi behöver åka iväg med någon av våra till vetrinären.
Det värsta av allt var att han en gång ringde och skällde ut dottern när våran hund hade rymt till deras hus en gång och då var han ändå bara utanför trädgården inte i , men då ringde jag och talade om ett och annat för han då hans hundar brukar vara i våran hästa hage och då förklarade jag att mina hästar mycket väl kunde sparka hans hund då de inte gillar hundar i sina hagar och att han fick så för vet kostnaden själv ..
Ha ha ibland funderar jag att man skulle kunna stänga av vattnet bort till han då de får vatten från våran gård , tyvärr finns det gammal avtal så jag kan ju inte sparka väck han heller *;-)

här brukar de flesta ta dt ganska lugnt när de åker förbi hästartna. Kan bero på att min stora häst inte är trafiksäker och slår/ stegrar mot bilen om de kommer för nära
Men visst finns det undantag, jag har en granne t ex. som vet att min häst är rädd för bilar och ändå envisas med att ligga upp i rumpan på hästen medan jag försöker hålla mig kvar och hitta ett ställe att komma av vägen på. Var med om en lite läskig grej för några år sen när jag körde våran nyinkörda shettishingst längs stora vägen. En galen bilist kommer saktar ned precis bakom hästen, gasar sedan och tutar som en idiot när han kör förbi. Som tur var kastade sig hästen ned i diket och inte upp på vägen, men fy f'n vad arg jag var!
Visst är vissa MC-knuttar fartdårar, men då vi red de sista till betet så släppte nog ca 50% på gasen och körde försiktigt förbi. Men värst var TIMMERBILARNA!!!