Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 4000 ggr
ZABA
0

Tömkörningsgjord

Letar med ljus och lykta efter en riktigt bra tömkörningsgjord som passar B-ponny (och gärna A-ponny). Har sedan tidigare en tömkörningsgjord från Tärnsjö för stor häst men även om jag spänner in den på allra sista hålen så sitter den på tok för löst. I alla fall om man ska jobba ponnyn ordentligt på bana, böjt spår osv.

Hemmagjorda varianter har jag provat X antal gånger men blir aldrig nöjd. Finns det någon firma/person tillverkar stadiga bra tömkörningsgjordar för våra små ponnyer?

Lulan
0

det ska finnas att köpa en liten gjord till tärnsjös tömkörningsgjord, den är ca 1dm lång! och fungerar då att tömköra de mindre ponnierna med - kolla om du får tag i en sådan!

ThiffannyJ
0

Kolla men entill här inne på forumet!! Hon syr jättefina selar och vi har en därifrån som är tre i en. Travsele, vanlig sele med breästa, baksele och draglinor och som man kan göra till tömmkörningsgjord!! De är bara att lägga till och ta bort remmar efter behov!

Hon har viking ponny stuteri om du vill kolla in hemsidan!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

zettan
0

JAg har beställt en liten tömkörningsgjord till mina shettisar från Tärnsjö. Anders Eriksson tipsade mig om den. Väntar på att den ska komma med posten. Det ska vara en ny modell som precis blivit framställd. Ska finnas från A ponny till stor häst

Lulan
0

#3 Oj vad spännande! Du måste visa bilder på den sedan när du fått den och berätta hur den fungerar. vad är priset?

ZABA
0

#1 Jag har en så pass gammal (?) tömkörningsgjord från Tärnsjö så det är två stycken stroppar på var sida om gjorden. Det blir vääldigt trångt med de där korta små ponnygjordarna på stropparna. Inte alls bekvämt för ponnyerna tyvärr..

#3 Jag ska på clinic för Anders Eriksson om några timmar! Tänkte passa på att fråga om gjord då. Återkommer med förhoppningsvis glad information om dessa nya specialgjorda (!) sakerna för pytteponnyerna. Mycket intressant.

Tack för alla tips! Agneta Hecht/Viking ponnystuteri ska jag också kolla med när jag pratat klart med Anders.

Pia-Lena
0

Jag köpte en tömkörningsgjord med lös bukgjord från Emmi-shopen. I stället för den medföljande gjorden använder jag en dressyrgjord och då passar den utmärkt till min shettis. Tömkörningsgjorden är fodrad med någonting pälsaktigt( vestan, tror jag att det heter) och verkar väldigt bekväm för hästen.

zettan
0

#4 tömkörningsgjorden kostar 3331 ink moms. återkommer med bilder så fort ja fått hem den =)

#5 lycka till på kursen. Anders är en riktig bra tränare och ja tränar för honom så ofta han kommer i närheten.

Pia-Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en bildillustration till inlägg nummer 6.

Pia-Lena
0

Ytterligare en bild.

zettan
0

Idag har ja varit och hämtat min tömkörningsgjord från tärnsjö. Ska försöka fota den i kväll och lägga ut bilder ´på den. Men den ser jätte bra ut. Så nu är min julklapp till mig och hästarna klar :D

ZABA
0

#10 Väntar med spänning på bilder och mer info! Kan inte hitta något om dessa små varianter (?) av gjordar på Tärnsjös hemsida.

zettan
0

Så nu har ja testat den på en av hästarna idag. Den satt jätte bra. Ska testa den på de andra stoet i morgon och se om de passar lika bra. Detta är en gjord som Anders Eriksson verkligen rekomenderade mig

zettan
0

och så en bild till =)

zettan
0

En nackdel som ja ska försöka lösa det är vad man ska göra med överbliven gjord under magen. HAde velat ha en ficka att stoppa gjordstropparna i. MEn ska se om ja kan hitta ngn bra lösning. 
  Annars låg den väldigt bra på min Rosa. Hon verkade gilla att ha den på sig också. Men ska se om ja kan jobba henne lite smått i morgon i den och se om ja kan ta bättre foton.

[LinneaDahlberg]
0

#14 är det som gångjärn på båda sidor bågen på mitten? Det såg ju himla smidigt ut i så fall

Hanna-D
0

#12 Jag tycker den ser stor ut? Lägsta ringen ser ut att sitta bakom armbågen? Går den verkligen att använda där?

zettan
0

#16 ja har aldrig behövt använda tömringen så långt ner på ngn häst. Jag har ju 2 ringar kvar att välja på. Ja provade denna gjorden hos Anders och han rekomenderade verkligen den. Men ja ska prata med han när ja ska träffa han nästa gång om de.

#15 ja de är typ som gånggärn. Den är en väldigt smidig gjord som passar alla hästar. Man bara korrigerar med olika gjordar under magen.

Hanna-D
0

#17 Den ser jättefin ut i övrigt, menade inte att vara negativ Glad

zettan
0

#18 Förstod de. Bara glad att ngn hjälper mig att hitta saker som kan förbättras så ja kan säga det till Anders Glad

ZABA
0

#14 Tips för gjordarna kan t ex vara lösa kardborreband. Du vet, sådana där man ibland använder utanpå lindor.

Låg gjorden bra under jobb på volt när man får lite tryck på/i den? Jag kollade ju på en sådan gjord som du köpt när jag träffade Anders senast. Tyvärr måste jag väl säga att jag inte riktigt gillade utförandet (inte så fin..) men den fyller förhoppningsvis sin funktion väl. Fast jag är ändå osäker på att den skulle ligga riktigt stilla och bra på en liten ponny "utan" manke.  

Kan berätta att jag beställt en tömkörningsgjord från Agge Hecht/Viking Ponnystuteri. Jag hoppas den blir bra.

PP
0

#10 Får man vara "ofin" nog och fråga vad en sådan gjord kostar?

zettan
0

#21 ja visst kan du få fråga de =) den kostade 3300.

Ja tycker den ser bra ut. Ja gillade den. Sen så finns det väl alltid snyggare saker. Men det är mkt bra läder och ja gillar färgen. Finns ju att få i svart också.

Tack för tipset med gjord stropparna ska se om ja kan fixa de =)

zettan
0

HAr idag satt en av hästarna i riktigt arbete med gjorden. Den gled fram en liten bit. Så en svanskappa vore nog inte fel att ordna. Ska mejla tärnsjö och kolla. Men annars ligger den still. Den åker inte runt eller på snedden utan bara fram lite. I för sig så bockade denna dam och busade en hel del. Men annars är ja nöjd med gjorden.

ZABA
0

Nu har jag fått veta att min tömkörningsgjord är klar. Duktiga Agneta Hecht, Viking ponnystuteri har tillverkat en på beställning åt mig. Jag bidrog med en liten grund, en ponnydäckel, och hon fixade vidare remmar, ringar och gjord under magen. Visst ser den fiin ut?!?!?! Det ska bli såå spännande i morgon när den kommer med posten. Skulle naturligtvis bett henne sy en passande svanskappa samtidigt men det kan vi ta senare.

UG
0

#24 Så fin! Agge kan verkligen sina saker!

IdaS-A
0

#24 Den ser verkligen fin ut

joooossan
0

Jag hade en bra tömkörningsgjord till min a-ponny när han kördes in ;) Bifogar bild, den är äldre men Mycket smidig att ha och göra med (:

Vet dock inte riktigt var den är köpt.. :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

IdaS-A
0

#27 Det är väl en bröstsele?

joooossan
0

Joo, mycket möjligt Oskyldig

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Sasser
0

Jag använder HÖÖKS gjord. Den är bra men hade önskat en från Tärnsjö…

Sherlock
0

#24 Ser mkt trevlig ut. Inte så förtjust i nya Tärnsjögjorden dessutom väldigt dyr.

På utst i Halmstad i fjol använde många med standard shetland tömkörningsgjorden från Globus. Det är en kopia av Tärnsjös vanliga tömkörningsgjord. Pris c:a 1300-1400 kr:- Det finns 2 bukgjordar, en som passar stor häst och en pytteliten som passar mindre hästar. Fungerar dock inte till mini el midi.

ZABA
0

#31 Jag har provat en, eller faktiskt två, Globusgjordar och de passade i mitt tycke inte riktigt aktuell ponny. Annars är de fina och bra med många olika ringar osv.  

Min "Vikinggjord" har nu fått en svanskappa också. Ponnyn verkar trivas med gjorden och än så länge fungerar den bra. Tuffaste testet blir på träningen för Anders Eriksson 26 februari!