Kicka ut? :S
Jag har en fråga, som uppstod idag mellan mig och April idag.
Jag stog och borstade min snälla ponny idag, och helt plötsligt stog hon bara och sparkade rakt ut i luften med ena bakbenet. Hon hyste inte hoven mot mig mig, men hon ställde sig bara och sparkade rakt ut med bara en hov. Hon viftade varken på svansen, strök öronen bakåt, hotade med tänderna eller skrek.
Detta upplever jag som mycket obehagligt, men hon sparkar i allafall inte MOT någon eller mig. När jag säger åt henne ser bara väldigt förvirrad ut. Hon har gjort så här en gång tidigare, men det var bara när hon var ovan med benskydden.
Hon har väldigt stela bakben när hon inte är uppvärmd, när man flyttar på henne så "halkar" hon och släpar hovarna efter sig, det har hon alltid gjort. När man lyfter ett bakben har hon väldigt svårt att hålla balansen (ibörjan när hon precis lyfter benet) Kan detta ha ngt samband? Eller vad är det för fel jag gör med min ponny?
Obs. Det verkar inte ligga ngn ilska/rädsla i henne..! (Annars är hon jättegosig, på bilden har hon somnat i min famn)
Det låter som om hon fick plötsligt ont någonstans. Och som du beskriver hennes bakben kommer jag att tänka på spatt. Hur gammal är hon?

Patellaupphakningar?

Tänkte precis på samma som Annette Patella
Låter som problem med patellan. Luxation?

#0 shivering?
Då det sitter en nerv i kläm, det märks nästan aldrig vid ridning utan när man kratsar hovar eller hovslagaren kommer.
Det är ungefär som när man slår i armbågsknölen.
Helt plötsligt kan hästen rycka upp benet.
Även om dom är killiga.Mitt 3 års sto gjorde så i helgen när jag borstade henne.

#4 Är inte det patella fixation?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#0 Tror inte att det är något fel på henne jag (hur gammal är hon). Hon kan vara kittlig , eller vad som helst är det en unghäst kan det vara en litet test eller så är hon brunstig och då kan en del ston bli lite tjurigare än vanligt.
Tycker inte att man alltid behöver tro att det är något fel på dem bara för att de kickar när man borstar dem.
Min welshåring kickar hur mycket som helst när jag rör bakbenen och det är rent trots och man får snällt tala om att det accepterar inte jag.

Jag tänkte närmast på det som skrevs om att hon är så stel och släpar bakbenen efter sig.

Jag tror inte riktigt ni förstår HUR hon sparkar, kittlig är hon absolut inte. Men det konstiga är att hon har gjort så med bakbenen nästan hela livet. (Släpat dem)
#1 Det var absolut ingen varning, och hon kan utföra två/tre sparkar under väldigt lång tid med bakbenet lyft hela tiden. Hon är 16 år gammal.
#2 Patellaupphakningar? Vad är det? :S (Ska ringa veterinär)
Tack för er hälp!!
Patellaupphakning är när knäskålens inre ligament hakar upp sig på ett benutskott och sedan inte lossar, vilket gör att bakbenet låser sig. Det kan säkert göra lite ont, men framför allt blir en del hästar stressade över att de inte kan använda sitt ben som vanligt (det kan vara det din häst reagerade på).
Patellaupphakning förekommer nästan bara på unga hästar och ponnyer, särskilt de som är i lite sämre kondition och de hästar som blir stående på box, till exempel efter operation. Ofta brukar det lossa om man backar hästen.
Men patellaupphakning är som sagt vanligast hos unghästar, och typiskt är att de tar några steg där bakknäet verkar "låst" (hakar upp sig) innan stegen blir normala igen.
Jag tror fortfarande att symptomen mera liknar spatt, speciellt med tanke på hennes ålder. Att hon "släpar" benen efter sig när hon kommer ur boxen och är lite stel är en typisk spatt-symptom. Bland islandshästar är spatt tyvärr ganska vanligt, och jag har sett det mer än en gång. Spatt är kortfattad förklarat en förbroskning av bakbenets (hasens) glidled. Det är oftast lite äldre hästar som får spatt. Det går att upptäcka om hon har spatt genom röntgen och/eller böjprov. Man brukar göra båda och, för vissa hästar med spatt reagerar på böjprov fast det inte syns något på röntgen, medan andra visar tydliga förändringar i ledbrosket i glidledsavdelningarna på röntgen men kanske inte visar någon hälta.
Spatt kan hos vissa hästar läka ut genom vila, men med lite lagom motion (t ex bara skritta den). Det tar lång tid, upp till ett år. Hos andra hästar går det inte över eller blir värre. När hästen får allt för mycket ont är det tyvärr bara avlivning som återstår.
Oj vad jag skrivit mycket! Hoppas du har någon nytta av denna information.

Jag hade kollat med veterinär, en valack jag kände gjorde sådana kickar, och var lite stel. Han var inte halt efter böjprov när hon köpte hästen, men efter något år markerade han hälta i trav i ena varvet och när han då röntgades upptäckte de en mkt långt gången spatt.
# 12 Just det. Spatt är en mycket lömsk sjukdom. Canonball, om du har möjighet att låta din häst spattröntgas så skulle jag göra det, om jag vore dig.