Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2139 ggr
stallostby
0

Lång man..

Kan alla shettisar få lång man om den vårdas väl? typ ner till bogarna, eller får vissa bara som min shettis kort och tjock man istället?

Pheobe
0

Det ligger mycket i arvet

Hanna-D
0

Enligt forskning nedärvs behåring till 45%.

Jag har ett sto med ganska lite man men avkommorna får extremt mycket (lång och tjock) man så jag vet inte hur det nedärvs riktigt…

sara-ek
0

jag använder pälsglans varje gång jag ska borsta ut mina shettisars man det gör att det inte sliter och den växer fortare:)

stallostby
0

ja det förstår jag också och använder glansmedel och bortar inte i onödan..

Pheobe
0

jag använder aldrig glansmedel men har väldigt fina manar på hästarna ändå

VeronicaP
0

Vi borstar nästan aldrig manarna på våra och gör vi det någon gång så använder vi en rotborste, när de ska ställas ut kan jag anävnda en piggborste eller vanlig hårborste, för hur det än är så sliter det på manen om man borstar den för ofta och då blir den tunnare.

Det här med arv , så vet jag en hingst som själv har mycket man men väldigt många avkommor efter honom har lite och lite pannlugg bla.

sanne
0

Finns det inget som gör att manarna växer lite extra??

Vi gör heller ingenting med manarna förutom när det är utställning, kanske reder ut någon gång i mellanåt, o tar trollsnurror innan dem blir för svåra, men då men enbart fingrarna..

Hanna-D
0

#7 Jag har hört att flytande biotin och VSL (Vitamin E, selen och lysin) ska hjälpa till men jag vet inte om det fungerar. Jag gillar inte att mixtra med foder och tillskott hur som helst.

Ninnii
0

Jag kammar manen på min häst varje dag! jag använder en bredtaggad kamm, sliter knappt!

AnnaLundin
0

bästa sättet att få långa och tjocka manar och svansar är att helt låta bli att borsta i dem… (enligt en nordis-uppfödare som har mååånga sådana med gudooomliga manar och svansar!)

Min Esska har tjock men ganska kort man. Hennes mamma hade "medelman", pappan hade tjock och låång man. Hennes dotter är ett år nu och har redan längre man än sin mamma…

Vore intressant att veta HUR detta nedärvs, jag har ingen aning och ser ingen logik i det heller.

Kummin
0

Kummin har väldigt lång man, jag brukar oxå använda pälsglans varje gång jag borstar. men jag tror egentligen inte dt har ngt att göra med dt.  aja ..

/ Kummin o Amelia

Kattapult
0

Vår lille Zeth har jättelång man :)

Ranni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade Kaomi har lång fin man!

Shettisar02
0

Vill också ha en lång man likt #13..  Mitt sto har otroligt tjock men kort man ialla fall kortare än jag önskar.Svansen växer otroligt på längden men inte tjockleken.Man är aldrig nöjd verkar det som. Hårförlängningar vore kanske något Glad

Nej.Jag tycker mina småttisar är fina som de är.Men önska kan man alltid.

OzzyochJag
0

Jag hade arab innan och henne kammade jag dagligen med mankam och pälsglans, hon fick jätte lång och fin man.
Det sliter inte att kamma man och svans om den hålls ren och aldrig får chansen att trasla ihop sig.

Jag tycker att piggborste sliter sönder manen värst.

ElinLilja
0

Min shettis har konttexem och få homopat medecin mot det men ändå kliar han av sej en decimeter på manen varje sommar och alltid på samma ställe. Det blir stubb på 1 deceimeter kvar på det stället men den övrigamanen är som vanligt. Nu till varför jag skrev det här, jo varje vinter växer manen ut på det stället som han har kliat bort den på och den växer så att den blir lika lång som övriga manen. Dvs den växer säkert 10-15 cm. Men övriga manen växer inte ett skvatt. Hur kan det komma sej? Är ju hel mysko övriga manen borde ju också växa 10-15 cm tycker man ju!

Miija
0

Sweeties man som den ser ut till vardags. Den är väldigt lättskött! Ligger alltid på samma plats.

Kanske inte världens längsta men tjock. Önskar faktiskt att hon hade haft den delad då den både blir tung och varmt under allt tagel.

Miija
0

Coffee har också lättskött man om än inte så lång. Det mesta ligger på ena sidan men han har en del på andra också.