Behöver foder tips
till min lilla Hedda. Hon har tagit sig rejält men inte över rygg och rumpa……
Hon äter idag luzern och det är det som har gjort bäst resultat. Men hon tar sig inte över rygg och rumpa.
Hon är kollad i mun och avmaskad.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ursäkta och förlåt, ta inte illa upp….men är hon inte FET och OMUSKLAD????
jo hon är tjock om magen men har inget alls på rygg och rumpa därför söker jag nu fler tips på hur jag ska kunna fodra henne

Hur gammal är hon?
Lusern är ju bra då det är protein ifrån grovfoder.
Men går hon på bra bete så ska det ju inte behövas så mkt mer tycker man… Är det en unghäst som växer eller ett digivande sto eller en gammal dam kan hon ju behöva mer.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#3 Hon har ju fått en del föl och då blir de ju bukiga
det är ett sto som går med föl nu och hon har även föl i magen. Hon är 5 år

Vet inte vad du har för bete, om hon går på bete, men går hon på ett långt näringsfattigt gräs, kanske du ska ta bort henne därifrån då det är "bukfylla" och ist. ge henne ett bättre bete eller stödutfodra. Se över proterin intaget, är mitt råd. Men jag är ju ingen expert. Kanske höt är bättre än betet, redan…?
Vissa ston är ju så att dom ger allt till fölis, har en sådan själv. Fick stödutfodra henne hela förra hösten och vintern.
Lycka till Milla.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
hon går på ett kort bete som dom andra klarar sig galant på, sen får hon även 4 kg luzern om dagen. Vill helst inte öka upp ytterligare utan istället kanske få tips om något bättre foder.
JAja vi fortsätter fodra på.
Om luzernet inte räcker brukar ju korn göra susen (eller havre för den delen också, men då blir det "mer spring i benen"). Tänk på att enbart fodring med korn måste kompletteras med kalk, för att få rätt balans.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
har gett henne både korn, H&D foder för diande ston utan resultat. tyvärr.
# 11 … då återstår bara att börja muskla (rida/köra) den lilla damen ;-)))
Må väl,
Maria
" 12 hm ok då

Sådär ser Lätta ut också, ryggen är lite "vass", korset ganska smalt men magen är rund och fin.. Hon får också lucern och korn och även lite rapsolja. Hon är avmaskad och tänderna kollade. Hon har bra bete. Hon blev tunn efter förra årets föl också, men lade på sig fint i vintras. Fölis är 2½ månad gammal och äter väl som bäst nu.

Runda magar är långt ifrån alltid ett tecken på gott eller överhull. Vassa ryggar tycker jag är ett tecken på att de behöver mer mat.
Konstigt att man så ofta anser att en shettis med stor buk är smällfet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 15 Hade faktiskt denna diskussion med en bekant idag över telefon… hon är mycket foderkunnig och menade att stora magar (men resten tunnt) är tecken på att fodret inte har tillräckligt hög proteinhalt. Kan givetvis vara annat också… tarmflora i obalans, mask etc.
Men som du säger… stor mage är inte samma som fet.
Må väl,
Maria

Har själv haft ett sto som sett ut så när hon hade föl och då har havre hjälpt. Jag ger c:a 8 dl havre och 4 dl betfor. om dagen.
Milla:
Det är nog helt enkelt så att det är en bra "mjölkkossa" du har i detta sto. Fölen mår bra av det, men stona själva tappar massor.
Mitt råd till dig är att ge henne MER av proteinrika tillskottsfoder, välj vilket du vill. Kom bara ihåg maxmängd soja (max 100g/100 kg häst/dygn) och maximal kraftfodergiva/utfodringstillfälle (max 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst/tillfälle) så är det bara att mata på sen… Det går att ge dem ganska mycket. 2 kg kraftfoder/dygn är inga konstigheter.
Jag har inga problem att hålla hullet på de digivande stona - snarare tvärtom 
Men när jag har haft hingstar här som behöver matas upp ger jag olja och lucern pellets som jag blötlägger, hackad strå brukar vara svårare att få i dem. Sen kan man komplettera med ett kraftfoder, jag har en müsli-sort men det beror på hur hästen är i huvudet om den klarar av det.
Min Disa ser lite ut så men hon har haft 10 föl och är 14 år gammal. Inte konstigt då. Provat fodra henne men magen blir då bara ännu större. Förvisso har hon bred rygg men baken är tunn.
Jag skulle inte våga fodra på för mkt heller. Gjorde det på min ghia nu innan uttsällningen men trots att hon är lite i underhull, har ett föl på 4 månader sidan om och inte kändes fet fick hon lite fångkänning av kraftfoder. Då har jag hellre stona för tunna. Hon är inte tunn så det stör men lite i underhull. (Fick ju ändå bra poäng =) )
4 kg luzern tycker jag verkar väldigt mkt med tanke på att det väger väldigt lite i sig. Låter som en himla massa protein. Hästar kan se konstiga ut i formerna av för mkt protein.
Jag ger mina ett foder från Gain. Stud cubes, anpassat för avelshästar. Ett väldigt högpresterande foder som är bra för fertiliteten. Fodrar lite med detta, är ju anpassat för stora hästar men går lika bra till små. Milla: Detta säljs i Lödde. Jag köper mitt i tomelilla

Det allra bästa att få fina ryggar är kraft sport tycker jag. Det använde jag till Bravo då han kom hit som ett benrangel och skulle bli fin till mönstringen. Hade tre månader på oss det fungerade, han fick att han visades i utmärkt skick då. Behövs heller inga jätte mängder. Har även använt samma till en unghäst somvar för lite matad då hon kom, denna tog också upp sig på kort tid.
tack för alla tips, ska iväg och inhandla lite nytt foder idag.

Oj vilken skillnad

#23 och 25
Stackars lilla gubben!!! Tur att han kom sig ifrån det stället innan han svalt ihjäl!!!!

Vi använder Eggersmann senior Musli ( vi fick hem en hingst i tråkigt skick för ca 1 månad sen) och han har återhämtat sig i rasande fart med senior muslin!!!
Så TACK Helena för tipset om denna "mirakel" musli!!!
# 27 Har alltid tyckt att han är så fin
.
Jag ska visa en tvååring nu på hingstpremieringen är 90 cm. Jag tycker han påminner om Bravo som jag kommer ihåg honom.

Ja visst är han fin!!!! man kan aldrig tro att han är 20 år i år, när man ser honom gå i hagen med sin fru så riktigt lyser det om honom
Någon som har erfarenheter från Marstall Müsli (finns i olika utförande - med o utan havre, för sport etc)?
Har nu köpt en säck till pållen som behöver knubba på sig… ser mycket smakligt ut (havre, korn, majs, äpple, linfrö mm mm och alla tänkbara mineraler och vitaminer).
Må väl,
Maria

vad blev de för foder Millan? nyfiken att se vilken teori du valde.

Fast det är ju inte så bra att byta foder för ofta heller , tänk på att de kan fång, Melvin är ju ändå 4 månader nu så han tar nog rätt mycket på henne.
krafft groov 125 (+ lusernpellets) har fungerat bra hos oss
nu så är mat inhandlat. Tog med mig tipsen här ifrån och åkte iväg till foderhandlaren.
Vi hade en mycket intressant diskussion och nu äter Heddan följande:
½ kg luzern
½ kg Stud cubs för fullblod i avel Dodson & Horell
½ kg Racing Cubs Dodson & Horell
Samt hö morgon och kväll, går kvar på betet.
Att jag valde Dodson är för att jag har fodrat med det fodret i många år och tycker bra om det.
Ja jag vet att det inte är bra att ge shettisar så "högt" foder men just nu har vi inte mycket val. Är inte alls glad att stoppa i dom flera kg kraftfoder så detta passar mig kanon.
#35 Glöm inte att "röra" på damen också. Är fullständigt övertygad om att det hjälper en hel del.
Det spelar ingen roll om man rör på en häst eller inte. För att muskla sig behövs RÄTT foder, får den inte tillräckligt med protein att bygga muskler av så hjälper ingen motion i värden.
En rätt matad häst som tar upp fodret ( altså frisk häst ) behöver inte röra sig nämnvärt för att muskla sig.
#37 Jag förutsätter att hästen FÅR rätt foder. Och är fortfarande övertygad om att hästen blir rundare av motion.