bygga om stall
Hej,
Vi har ett gamalt gris/ko stall som vi ska bygga om till häststall, så jag har börjat skissa lite på stallet, , det är ju så mycket man ska tänka på och det kommer ta lång tid innan det blir klart..
Men nu undrar jag om ni har lite bilder på just ert stall och era boxar.. skulle vara kul att se lite olika.. :)
sitter i exakt samma situation som du!! Har en jättelada som har varit kostall på ena delen o resten förråd, det mesta i trä!! Vet inte alls hur jag ska göra med det heller, har lite ideér hur det kommer se ut, men det kommer kosta!!*suck* Håller på o sparar, gnetar o planerar nu!!
Men kul ska det bli, att få ett riktigt fint stall, ett "hemmagjort"
Lycka till!!
#0 och #5 Glöm inte att ni måste förpröva hos Länsstyrelsen. ALLA om, ny och tillbyggnationer ska anmälas dit och förprövas. Alltså även om det finns en befinlig lada, det är därför dom har ändrat till om, ny och tillbyggnationer, där är ju egentligen allt med oavsett vad man gör, smart. Det kan bli himla dyra viten om man inte anmäler det, jag vet.
Amor vincit omnia 

#6 det där stämmer inte.
kommer det att finnas mindre än fem hästar på fastigheten/anläggningen krävs ingen förprövning.
läs här, detta var det nyaste jag kunde hitta.

#9 Är du helt säker? Att förpröva och att ha tillstånd för att ha hästar är två olika grejer. Och det verkar vara olika i olika kommuner. Här måste alla förpröva vid om, ny, eller tillbyggnationer - det hänger inte ihop med hästtillståndet utan är typ istf bygglov.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#9 Ja men det var ju lysande att dom har gjort om det nu då. Så 4 hästar kan man bygga hur som haver till men 5 eller fler så ska dom har ritningar på allt med ventilation, vilka lysrör man ska ha samt alla mått. Hm, undrar med vilken hjärncell dom tänker ;-))
Amor vincit omnia 

nej inte hundra, men det står ju förprövning i dokumentet jag länkade till, paragraf 3.
dokumentet kommer ju från jordbruksverket, kommunerna bör ju följa det tycker jag. de kan inte direkt hitta på egna regler. :S
det bästa är ju alltid att ringa och kolla. men jag har själv gått efter broschyren som man kunde ladda ner/beställa på djurskyddsmyndighetens hemsida tidigare.

#12 Kan inte öppna pdf på nätet med denna dator… Bara om jag sparar ner dem o det gick inte. :-/
/Cattis

#11 myndigheter you know, blir man förvånad?

ah vad synd cattis. det gick inte heller att kopiera texten.
jag ska ringa JBV imorgon och fråga dem vad som gäller!

#16 Tack! :-) Men då säger de annorlunda i min kommun… inte för att det spelar ngn roll nu, men iaf - det borde vara lika överallt.
/Cattis

ja det borde det verkligen vara!!!!
en positiv nyhet är att det numera är GRATIS med förprövningen
så då kan man inte ens skylla på att man är snålänning… 
(min ombyggnation är fortfarande inte påbörjad, men det kommer bli boxar som är stora även för halvbloden…)

#19 Ja det är kanon! Det är ju attans synd att det inte var det för tre år sedan! :-(
/Cattis

#19 Suck, sedan när? Jag fick punga ut med 5000:- förra året….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Interiör från vårat stall när Sissi, en av våra Equiterapeuter, var på besök. Jaritza (russ) i förgrunden och Björklids Musiljac (Shettis) i bakgrunden.
Jerker Klang,

En bild på när Wella (vårt minsta russsto, 115 i mankhöjd) tittar ut…
Jerker Klang,
Tack för alla svar!
Jag ska ringa till miljökontoret nu i veckan och se vad de säger..
Sen börjar planeringen :)

Spännande!
Jag har åxå kollat med våran kommun här o dom verkar inte veta ett dyft!! Ska ringa runt igen, men det verkar ju som att under 6 hästar så behöver man inte, men det är ju en tolkningsfråga det!! Denna svenska byråkrati…bläää
#26 Ring Länsveterinären. Där sker förprövningen av byggnadskonsultenterna. Den är avgiftsfri och obligatorisk för alla byggnader som skall hysa djur,. När det gäller hästar behövs förprövning om man i o m bygget kommer upp i platser för fem eller flera hästar på fastigheten.
Kommunen har ansvar för sk §16 tillstånd, dvs när du bedriver ngn form av rörelse t ex inackorderingar eller egen hästavel med hingsthållning. Kommunen sköter sen tillsynen av din hästhållning, oavsett antal hästar. Kommer dom vid den inspektionen på att du har byggt/byggt om och inte förprövat enligt reglerna - ja då blir det anmält till Länsveterinären, klassat som svartbygge med sk särskild avgift OCH DÅ BLIR DET DYRT.
Dagens tips.