Utlåtande från utställning...
Vill be om er åsikt/ vad ni tror om denna fras ur kritiken på en 1-åring.
Gäller skritt och trav. "Energisk men betydande stel has i skritt, lätt stel bak i trav." Poängen blev 6 resp. 7.
Pållen är idag 7 år men inte visad sedan dess.

Rörelserna kan alltid förbättras. Det är särskilt svårt att få unghästar att visa upp dem bra. Stelhet kan ju ha med dagsformen eller utvecklingsfas att göra.

Jo, det är så jag tänker också. Poängen från 1-årsvisningar kan vara "missvisande" många gånger.
Hade pållen funnits på nära håll hade jag ju bara åkt och kikat men nu är den inte det. hasarbetet syns inte heller på foton… 
Det jag reagerade var just ordet betydande stel…vore intressant att höra om någon fått det på någon åring och hur det sedan utvecklats.

Tillägg:
traven var bättre än skritten då det står lätt stel… *funderar*
rörselserna kan skilja sig ganska så mycket från gång till en annan. Det finns ju hästar som inte alls gillar att vara i ridshus och då kan dom bli korta och trippiga och dom kan även skruva en hel del. Är hästen spänd kan den ju få spända rörelser.
Du har ingen som du litar på som kan åka och kolla hästen till dig??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

En ettåring kan ju vara mitt inne i en växtperiod, då kan de bli hur konstiga som helst i gångarterna…. Skulle inte ta så allvarligt på en bedömning av en ettåring. Är det dessutom 6 år sedan så har troligen väldigt mycket hänt sedan dess…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
De är oerhört svårt att ge ett sanningsenligt svar på din fråga. Den har antingen fortsatt att vara stelt, blivit stelare eller inte alls stel. Så mycket spelar in.
Men om man vill vara positiv har jag ett exempel från min ena pålla.
Som ettåring fick hon, energisk skritt stel bak =7.
Sedan har det gått spikrakt uppåt. Med bla följande utlåtande:
Ledig naturlig=8
Taktmässig och avspänd, naturlig=9
och ett antal energisk blandat med ledig=8
Sedan har jag en annan, som föl fick hon alltid 8 för rörelser och som ett och tvååring mest 7 och ett par 6. Som äldre mest 7 men även 8 ibland.
Veritas odium paretFörvånad

Min valack fick tidigare oftast 7:or med kritiken kort på sin skritt. I år har han fått 8:or med omdömet energisk och taktmässig. Jag inbillar mig att skogspromenaderna gjort nytta.
#7 Har du redan varit ute och visat på utställning i år? 

#8. Jag är nog kvar på 2007 fortfarande :)
"2 tycker det låter som typisk unghäst i tillväxt, jag. Som domare har man att beskriva vad man ser. Lägg alltid till "för dagen" i ditt eget stilla sinne när du läser omdömet om rörelserna på en icke färdigvuxen ponny. Det kan ändra sig på bara några dagar..
Omdömet på traven skulle jag nog tolka som att domaren tyckte den var "lätt" (alltså positivt) men tyvärr stel i sim mekanik. Jag skulle absolut inte låta detta unghästomdöme hindra mig från att ställa ut igen.