obromsad släp
Har fått ett kanonerbjudande på en hästtransport, som dock inte är bromsad. Är det ok att använda den till häst o får i Sverige ?
Vad säger gammla eller nya regler? Det är ju ok i Holland, så gäller EU-regler även i Sverige? Ni som gått kursen, talade ni om det?
Vet inte vad lagen säger men JAG skulle inte våga köra djur i en obromsad kärra, o absolut inte på vinter väglag!

man får väl inte köra över en viss hastighet? 30/50? samt att den måste ha LGF skylt?

#2 Från Vägverkets hemsida:
Du får köra i högst 80 km/tim med
bromsad släp- eller husvagn,
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt;
**högst 40 km/tim med
**
- obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

hum ja vilken tur att jag har ett bromsat o slipper förstå det du hittat cattis.

Jag har aldrig sett ett obromsat på riktigt nära håll, förrän jag var i Holland, och jag skulle iaf aldrig våga lasta och köra djur i ett sådant släp…
Tänk om man måste tvärbromsa och släpet inte bromsas med ett par shettisar i… isch.
Jag blev väldigt förvånad av det släp vi såg där, tog en massa bilder på det för jag tyckte att det verkade jättekonstigt att man fick köra häst i dem. Minns inte vilket märke det var på dem, men förmodligen inget jag hört talas om förr. Har aldrig sett dem på vägarna… mer än på de internationella utställningarna. En del från andra länder använder släp som man själv knappt skulle våga köra full last med sopor till tippen på. Fattar inte hur det kan vara tillåtet?
/Cattis

kan du inte visa bilderna cattis?
Jag har för mig att man inte får köra på motorväg med obromsat släp, eller har jag blandat i hop det med annat kanske?
Delad glädje är dubbel glädje :)

En till. Denna visar hur låg trailern är. Tjejen (Linan) på bilden är 178 lång, och hon står på marken!
Inte kan man få lasta i en så låg trailer? Eller?

/Cattis
Höjden är säkert tillräcklig för shettisar… Halvbloden står ju ofta med öronen i taket även i fullhöjdssläp så varför skulle inte shettisar få göra det?
Men det ser även väldigt smalt ut, bara för minisar eller?

#10 Ja jag vet inte, du kanske har rätt. Jag tycker det är för lågt iaf om jag inte själv ens kan stå raklång i transporten.
Ja det var smalt. Inredningen skulle iaf inte funka mer än möjligen för mina föl.
Dessutom var den enaxlad. Och kort…

/Cattis

hur ser man att den är obromsad på bild #8?
den är ju ganska nim faktiskt, trodde inte det fanns så små släp. fast det måste vara lite klaustrofobiskt där inne och jobbigt att få ut hästarna om man är längre än 175…
#12 - en bromsad släpvagn har påskjutsmekanism, oftast med en gummiöverdragen rörlig del precis bakom kulhandsken.

tack anna!
#11 - jag kan iofs se nytta med att göra låga släp till små ponnyer, det blir ju betydligt mindre luftmotstånd när man kör.
Jag förstår din tanke och håller till viss del med, men det är nog mest för att vi är vana vid det som finns här.
Jag vill minnas att de var väldigt smalt mellan väggarna 40-50 cm??
Delad glädje är dubbel glädje :)

#15 Ja och om inte annat är de ju ganska "gulliga" :-) Men en boggie och i normal size o likadan inredning, det hade varit kanon. :-P
/Cattis

#16 Ja, jag tog en bild på det med, men man får ingen uppfattning om hur smalt det var av att titta på bilden.
/Cattis

#7 För att köra på motorväg måste fordonet vara anpassat för att köra mer än 40 km/h.
Eftersom du inte får köra mer än 40 km/h med ett lastat, obromsat släp, så så går det inte på motorväg.
Jämfört med trångt vissa stora hästar står i vissa transporter, kanske det lilla släpet kan fungera till små ponnyer. Men varför obromsat ???? Det verkar ju helgalet.

En obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt när släpvagnen ej är lastad) inte överstiger hälften av bilens tjänstevikt dock högst 750 kg får KÖRAS i 80 km.
Bil med en obromsad släpvagn vars totalvikt(eller tjänstevikt när släpvagnen ej är lastad) överstiger hälften av bilens tjänstevikt. FÅR BARA KÖRAS I 40 KM.
Sen så tror jag att det är så att bredden på *spiltorna* i släpen inte behöver vara bredare än ätspiltorna och där är nog måtten 50 cm för shettis (har för mig det)

Är det inte bara bra om det är smalt? Jag menar, då får ju hästen stöd under resan… :)

#20 Cattis citerade förut Vägverkets regler, som även jag tittat på. Obromsat släp får köras i 80km/h, olastat. Med last/häst i släpet får du bara köra i 40 km/h obromsat.

Jag har varken tid eller råd att köra 40km/h .
Tid pga jag alltid är sent ute , råd för det går åt så mycket lugnande i den hastigheten.
Har inte satt mig in i de nya reglerna om obromsade släp ,så tack för svaren.

#22 Det jag har skrivit är precis vad som står i trafikskolornas läroböcker faktiskt. Jag håller på att ta BE och C körkort nämligen och jag skrev rakt av vad som står där.

#22 Sen kan man ju tolka det hur man vill för nog kommer man allt som oftast över 750 kr när man har lastat en häst . Det är inte lätt att tolka reglerna då det allt som oftast är skrivit lite luddigt och kan tolkas lite olika då det tex på ett annat ställe i läroböckerna står att bil med en obromsad släpvagn 40 km , SÅ tolkningsfråga det där ;-)
#23 Jag hade aldrig chansat att kört med obromsat hästsläp, för den där vikten kommer man ju över med en gång *S*

#24 Orkar inte kolla noga, men skriver inte du o jag ungefär samma sak? Eller, vad skiljer det du skrev från det jag kopierade på vägverkets hemsida?
/Cattis

#26 Jo det är ungefär samma, men jag svarde inte dig eg nu utan det var ju att man visst kan köra fortare än 40 km även om det är lastat bara inte totalvikten överstiger 750 kr typ.

#27 Nej jag vet att det inte var till mig, men jag ville bara kolla så jag inte missade ngt. :-) För jag tyckte det såg lika ut. :-D
/Cattis

#28 Ha ha nope men ibland kan man ju skriva altl 2 gånger så kanske man fattar det själv till slut :-D

#24 Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade dig.
Ett släp som är väldigt likt det på bilderna från Holland,säljs i Sverige med en totalvikt på 750 kg. Om du kopplar det till en bil med tjänstevikt på 1500 kg får du köra i 80 km/h med tomt släp. Men så fort du lastar in en häst så är det 40 km/h som gäller.
Jag blir också tveksam när det gäller totalvikten . Hur lite väger själva släpet om 3-4 ponnyer ska räknas med i totalvikten på 750 kg ? Hurdana vägeneskaper får ett sådant lätt, obromsat släp ?

#30 Det är lugnt , det är inte lätt med alla de här reglerna och vikterna har jag insett nu när man sitter och håller på med *skiten* ;-D.
Alminum släp behöver ju inte väga så mycket faktiskt , men det är ju olika regler säkert i NL och här men frågan är ju hur det går om ett NL obromsat släp fullastat skulle få köra vidare här på motorvägen om de blir stoppade av polisen hm .