Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 1248 ggr
zettan
0

Dräktiga ston/kolik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Hur vanligt är det med kolik i slutet av dräktigheten? Vad beror det på?
  Kom idag ut till stallet vid lunch som vanligt. Och ser bara mitt sto slänga sig ner på backen. Upp igen och snabbt ner igen. Ja tänkte att detta måste vara kolik. Tog in henne i stallet och då skakade hon och andningen var jätte tung. Lade täcke på henne och släppte in henne i boxen. Hon slängde sig åter igen. JA drog upp henne och gick ut med henne. Tillkallade även veterinär som kom ganska snart. Hon tyckte att mitt sto var fetFundersam. Men hon lyssnade och hörde inget tarmljud på ena sidan utan bara på andra. Så hon gav kramplösande och b-vitamin. Rosa försökte lägga sig ner igen men ja fick henne att stå. Hon gick in och kände på fölet i magen och livmordern och konstaterade att allt var bra där.
  Antingen så kom ja RÄTT tidpunkt för att förhindra koliken eller så var det inte kolik utan fölis som klämde. Vad tror ni?Rosa hade 37,7 i temp alltså ingen feber. Pulsen var hög men enligt veterinären inte onormalt. Ja ångrar inte att ja tog ut veterinären för Rosa var verkligen inte bra.
  Nu verkar hon piggare och ja vågade åka hem. Men hon får en extra koll av stallägarna i kväll. De känns skönt att dom ställer upp.

VeronicaP
0

Så gjorde mitt ena sto också härmdagen och det är inte helt ovanligt med lite kolik känningar i slutet av dräktigheten, men jag lastade mitt i släpet och körde en runda så lossnade det .

Ett väl känt gammal knep när det gäller kolik ju att lasta hästen och köra en runda i släpet , då de ofta kan bli lite nervösa då och släppa en hög ;-).

Kan även varit så att fölet , vänt sig eller tryckt på något som gjort att det har gjort ont på stoet.

zettan
0

#1 hehe transportknepet går nog inte på min Rosa för hon älskar att åka transport hehe. Men annars ska ja komma ihåg de knepet tack =)

VeronicaP
0

#2 Brukar funka även på de lugnste hästarna , hur ofta lägger de inte ett lass på den kortaste biten bara för att det ska vara så ;-)

Gosa
0

#0 Ett av mina ston visade precis samma symptom i höstas, hon är också dräktig. Hon kastade sig ner på marken, rullade och låg även stel med benen rakt ut åt sidan.
Jag gick och gick med henne, samtidigt som jag ringde veterinären. Efter ngn timma kom vet. som undersökte mitt sto.

Diagonsen blev gaskolik, hon fick också kramplösande och en b-vitaminspruta. Jag gick med henne i kanske bara 5 minuter efter det, jag såg hur kramperna bara slutade och stoet blev lugn. Jösses vilken lättnad det var… därefter han hon inte fått några ytterligare känningar.

Lycka till med ditt sto, jag tycker du gjorde alldeles rätt som tog ut veterinären så snabbt.