Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 950 ggr
AusaBausa
0

Domarjäv?

Hur pass nära släkt m en domares hingst får en häst vara utan att det är frågan om jäv?

Kefir är E. Almnäs Origo o då har Kelda honom som morfar…är det ok o ställa ut för Torsten då?

AnnaLundin
0

Kelda är okej, inte Kefir

AusaBausa
0

Ja okej. Kefir förstod jag att jag inte fick visa för honom men var osäker på hur långt bak i leden regeln gällde! Tack för hjälpenGlad!

RebeckaSvensson
0

Jävsreglerna: "Vid utställning med endast en domare äger ingen rätt att delta med ponny som domaren är uppfödare eller ägare till eller har ägt. Ej heller får domaren vara ägare eller uppfödare till far eller mor till den utställda ponnyn."

MrsM
0

På de avelsvärderingsgrundande bedömningarna ( utställningar som anmälts till SH, där resultatet sen kan tillgodoräknas ponnyn  eller föräldrarna vid avelsvärdering, dvs alla sk officiella) gäller SHs jävsregler. Dessa regler kan hämtas från SHs webbsida i hingst- resp storeglementet 2008. En ändring sen tidigare är att man lagt till ett förtydligande om tillämpningen, som beslutats i SHs styrelse sedan tidigare.

I hingstreglementet står detta i punkt 16 på sidan 16. Nån som vet hur man klipper in det här får gärna ta över!!!

RebeckaSvensson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopierat från SH:s hingstreglemente.

AusaBausa
0

jaha hur menar ni nu då? Får jag visa Kelda för Torsten eller ej?

Keldas mamma är Östertorps Kefir o pappan är Kölnäs Camillo…så tolkar jag det rätt så får jag det för föräldrarna till henne har inte ägts av Almnäs, eller?

RebeckaSvensson
0

#6 Ja, du får visa Kelda för Torsten.

AusaBausa
0

Okej, blev lite trög där, hihi!