Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 808 ggr
tilja
0

Hästens ålder och körning

Såg att det söktes ekipage till lagserien och tänkte "vad kul det skulle vara". Den häst som jag skulle vilja tävla i körning med fyller 4 år nu i år så jag förstår att hon är alldeles för ung och grön! Men vad gäller  vid körtävlingar, vad är minimiålder på hästen? Vid vilken ålder är det lämpligt att börja träna lite mer seriöst? Shettisar hör väl till den typen av häst som utvecklas ganska så sent? Tacksam för svar!

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TR 5 Mom 510:1 Häst som deltar i lätt klass ska vara minst fyra år och häst som deltar i medelsvår klass ska vara minst fem år, Yngre hästar får ej delta utom tävlan.

Din ponny på fyra år har åldern inne och du avgör själv om den är utveclad fysiskt och mentalt. Är du tveksam kan du få hjälp och råd hos din lokala körförening, lista finns på www.kuskringen.nu 

Jätteroligt att du är intresserad av lagserien! Ett utmärkt sätt att komma igång och tävla eftersom man har stöd från sina lagkamrater och sin lagledare. Hoppas vi ses på tävlingsplatserna framöver! Hälsar Ulrika Gindemo

UG
0

För att börja tävla så mjukt som möjligt kan du exempelvis välja endagarstävlingar som innehåller momenten Dressyr och Precision. Maraton uplever jag är det tuffaste momentet fysiskt.

tilja
0

Tack Ulrika! Jag har nog fastnat lite i tänkandet att min Tilja är en "bebis" men hon börjar ju bli stor nuKyss. Vi hinner inte till det här året men kan kämpa på till nästa år. Jag måste även ha bättre rockard. Håller med om att det skulle kännas mer lagom att börja med dressyr och precision. De fina bilderna på dig och Corall inspirerar onekligen…..Mvh Ylva

lisa-w
0

min ponny är ju "bara" 5 år, men jag undrar hur duktiga man ska vara fför att gå med?

kanske kan våga vara med om ett par år…men vill hemskt gärna veta hur höga kraven är.

PP
0

Spinner vidare på #4: vet någon om det fortfarande är det lätta körprogrammet nr 2 som gäller?

Har nämligen sett ett nytt lätt program (nr 3?), där det "plötsligt" ingick körning i båge på en hand i trav, dvs sånt som ingår i det nuvarande MSV programmet.

Ahnna
0

Min ena ponny var bara 4 år när han deltog i Lagserien, så viusst går det. Men han var också "tidig" rent mentalt och hade ingenting emot att köras två gånger per dag, som man gör när man gör två starter på samma tävlingsdag. Det enda jag var orolig för var mataronmomentet, eftersom det "ska" vara rätt krävande, men för min ponny var det nemas problemas. Den enda som galopperade runt hela banan, helt frivilligt… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

#4 Kraven… låt mig tänka lite…Förutom pass, vacc intyg, mätintyg, grönt kort och kusklicens behövs ponny, vagn, groom, sele, pisk, körhanskar och huvudbonad.

Annars gällande dig och ponnyn så krävs ingen tidigare tävlingserfarenhet. Öva in dressyrprogrammet ordentligt hemma bara. Precisionen övar ni enkelt genom att ställa upp hinkar med mellanrummet vagnens bredd + 30 cm (vilket måttet är på tävlingen sedan). Det är ju bra förstås att kunna visa häst vid hand (inför vet.besiktningen) att kunna köra sin ponny i alla gångarter och kunna backa den.

UG
0

#5 japp, det är Svenskt Lätt 2 som gäller, iallafall var det det 2007.

lisa-w
0

ok, men jag tror ändå att  jag e för fegGenerad, får träna henne mer så nån av kompisarna kan köra iställetFlört

UG
0

#9 Det där ser inte alls fegt ut, snarare jättemodigt!

lisa-w
0

men det är ju ute i skogen, bara hjortarna som tittar, vi måste kunna ha lite mer samling, nytt bett (trivs inte med det), och få hem den nya vagnen, sen kanske jag vågar titta lite på tävlingar Cool

Ahnna
0

#7 Ponnyn ska vara skodd runt om i maraton, i alla fall var reglerna såna förut.

www.stuteriprecious.se

sara-ek
0

ja och ska den inte ha brodd också??

Ahnna
0

#13 Inte när jag var med.

www.stuteriprecious.se

entill
0

#7. Ponnyn måste vara chipmärkt också.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ahnna
0

#9 Sitt på tömmarna när du kör, så att de inte kan trassla sig. Och, som vi diskuterat i en annan tråd, svängeln ska inte sitta ovanför skaklarna. Sånt blir det nerslag på i kontrollen innan start. Flört

www.stuteriprecious.se

lisa-w
0

nä jag vet nu de me svängel, men kan inte göra nåt annat än å vänta på min nya vagn…det kanske inte syns så bra men jag sitter på  tömmarna,  vi hade precis skrittat (och hon hade fått sträcka på halsen) det är därför de hänger vi mina ben, bara slarv av mig att inte fixa dem Generad

UG
0

#17 Vilka härliga körvägar du har!

lisa-w
0

det är underbara körvägar! hur många som helst, och sen från stallet är det bara 30min till sthm innestad