Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 554 ggr
Cattis
0

Ålder för tömkörningsstart

Vid vilken ålder anser ni att man kan/bör starta med inkörning, dvs tömkörning?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

Vid 1 ½ tycker jag.

Cattis
0

Efter betet typ, eller vad?

Hur "långt går du" då? Alltså hur långt i "utbildningen" av ponnyn.

Hoppas du förstår vad jag menar…

/Cattis

nallebjörn
0

jag tömkör mina på hösten när dom är 1.5 eller kanske på våren när dom blir två. Kan sätta vagn för direkt sen

Hanna-D
0

Beror på individen. Men oftast när de är 1½-2 år gamla.

Milla
0

jag säger 1 år, man kan tömköra utan träns och bett. Jag börjar med mina vid 1 års ålder då har jag en som leder dom i grimma och grimskaft men dom blir ändå hanterbara. Tror på att hantera unghästarna en hel del.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

#2 Ja, efter betet. Vi vänjer dom då vid bettet lite smått (med grimma utanpå)

Sen sätter vi tömmar på och någon går kvar vid huvudet.

Efter nyår (2-åring) spänner vi dom för vagn.

Cattis
0

Hösten då de är två, då börjar de tömköras på "allvar". Sedan som treåringar körs de in på våren.

/Cattis

Annette
0

Min 3-åring är inte direkt tömkörd alls ännu. Har bara provat utrustningen utan problem. han har haft dubbla tänder på ett ställe i munnen, så jag har velat låta honom vara ifred med det. Nu är han normal igen, så nu ska jag försöka komma igång.

[Anna-N]
0

Brukar börja vänja vid sele och vid två-/treårsålder så börjar man tömköra, gärna efter betet som tvååring. Då brukar de flesta vara mogna för uppgiften. Beror lite från individ till individ hur de växer och utvecklas f.ö.

Zebben
0

Jag börjar tömköra regelbundet när de är runt 1½ år. Innan dess har de haft gjorden på sig någon gång. Är de väl hanterade och vettiga i huvudet så anser jag att man inte behöver "träna" att ha selar och grejor på sig. Men första gångerna så tar jag en promenad i grimma och låter de känna in selen/gjorden.

Sen tömkör jag i grimma länge. Tränar in att gå på olika underlag, halter, igångsättning, svänga. Lägger ned mycket tid på att stå betyder stå. Vilket jag alltid haft enorm nytta av, tex vid en olycka jag råkade ut för. Ordet stå ska sitta i ryggmärgen på hästen.

lisette
0

#5 märker att vi kör ungefär samma… tror oxå på att hantera de små tidigt, men i små doser. jag tänkte införskaffa en gjord och börja lite så smått med brago så han inte bara går och skräpar i hagen…

VeronicaP
0

Brukar bli tidigast vid 2 1/2 och det berro mest på att jag inte hinner innan då det tävlas och en massa annat ..

nallebjörn
0

Jag har en tvååring som definitivt inte är färdig för någonting. Hon är bara ett föl ännu i sinnet. Lite "damp" kanske Förvånad