Åldergräns vid hantering
Gränsen för visaren att få visa hingst på utställning och även tävling är 16 år.Tycker ni det är en bra "åldergräns"?. Hur gör Ni hemma, är det annorlunda där?.
Allt beror ju på hur hingsten är, men oftast förändras dom ju något när man kommer iväg på utställning/tävling osv.
Åldern i sig spelar mindre roll (även om jag tycker 16år är lagom), jag tycker det viktigaste är att man kan handskas med hingsten i "tuffa" situationer, en hingst (eller sto/valack..eller annat djur för den delen) kan ju bli "farlig" om den hanteras av okunnigt folk.

Beror ju på hur hingsten är och sen får du ju tävla de även om du är bara 6 år *ler*
Hrm, ska jag vara ärlig så har jag visat hingst som 15-åring 
Jag visade 1-årig hingst första gången innan jag var fyllda 13… (På hingstpremiering när jag var 15.) Inte att rekommendera, men allting beror ju på vad det är för häst, och dessutom hur stor man är själv. När jag var 13 var jag förmodligen större och starkare än många 16-åringar. Är man den som hanterar en häst alltid på hemmaplan så är det förmodligen säkrare att samma person visar den när man kommer utanför gårdsplanen också, än att en för hästen främmande människa ska göra det. Den som hanterar den vanligtvis känner till hur hästen reagerar i olika situationer (även om en visningsplats är annorlunda än hemma) och kan förmodligen förutse på ett bättre sätt än en som inte hanterar den vanligtvis. Men oavsett om man är 13 eller 16 så ska det ändå alltid ske under överinseende av vuxna.

Men som jag förstått det rätt så finns det ingen åldersgräns för att visa hästen på uppsuttet bruksprov??

Jag tycker det är bra med åldersgräns. Men jag tycker at tman sk kunna få söka dispens (skriftligen underskriven av målsman) från regeln, då det vissa fall funkar mkt bra. En del 13-14-åringar är jätteduktiga på att visa dem och kan absolut hantera dem bra. Det är ju föräldrarnas ansvar hur som helst. Det är synd att en del inte kan visa, som är duktiga, bara för att de "bara" är 14 år.
Men generellt tycker jag att det är bra med denna åldersgräns alltså.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Syn på sätt och vis att hingstar aldrig kan utmärka sig i varken hoppning eller dressyr.

Det finns flera shetlandshingstar som har utmärkt sig i både hoppning och dressyr. Det stora problemet tror jag är bristen på klasser för A-ponny på "riktiga" tävlingar. Det är inte roligt att tävla på samma vilkor mot de större ponnyerna.

Vi har tävlat med våra på lika vilkor fast det var iof sig ett sto och hon utmärkte sig väldigt bra , tyvärr hann vi bara tävla upp till LB dressye men det gjorde hon väldigt bra ,det bästa hon fick var 180 poäng och det är inte illa det och då var det en av de större dressyrdomarna som dömde *ler*….
Så nog kan man tävla sina hingstar och ston i både hoppning och dressyr..

Jaha! Som när tex C-ponny tävlar i storhästklasser? Då måste de göra det hela året ut, och kan ha vuxen ryttare. Så om man har en mkt liten ryttare som är tillräckligt gammal för att få tävla hingst knappt en m hög, så kan han tävlas…
Två av mina hingstar är lätthanterliga och då är det barn 12-15 års ålder som hanterar dem. De som är svårare 14-40+
Vad är det för regler runt just hingsar i ponnytrav? Är det högre ålder på kuskarna för hignstar?

Nä du får tävla dem från du är 8 år finns inga regler om att du inte får tävla hingstar vid en viss ålder,varken i trav eller ridsport..

Klart att du kan tävla shettisarna i på vanliga ponny tävlingar, de får ju hoppa efter sin höjd och längder i kombinationer, varför skulle det vara så konstigt , finns faktistk barn som inte är så långa och många kan tävla dem i allafall tills de 10-11 år….
Beror ju helt på hur stora de blir..
10 finns nog inte så många c-ponnyer som tävlar bland stora hästar men en och annan d-ponny har gjort det och även vunnit där så… Men jag förstår inte jämförelsen om jag ska vara ärlig .. Tänk på att B-ponny gränsen tex går från 107,01 till 130 cm och det finns väldigt små B-ponnyer som får går på samma avstånd som de som är maxade ingen skillnad där …

#12 På vanliga ponnytävlingar är det en åldersgräns för att tävla hingst. 12 eller 16 år. Sto eller valack finns ingen åldersgräns. Nya regler. Eller har jag fel? Rätta mig isåfall, jag hittar inte reglerna på nätet. Isåfall blir jag glad!!
Är det någon av er som har en shettishingst som tävlar i hopp eller dressyr??
#13 Jag känner flera som tävlar fjording med ponnymått bland stora hästar, bl a en med c-ponnymått, han tävlas i hoppning. Där har ryttarna helt enkelt blivit för gamla, dvs över 18 år.

Nu har jag kollar upp.
Finns ingen åldersgräns för att tävla hingsten, men för att hantera på tävlingsplatsen måste personen ha fyllt 16 år.
Så bra att jag förstått det fel!!
Grannens tös kommer att bli glad…

Ok Sanna , jag visste att det inte fanns någon åldersgräns för att tävla hingst , så därför jag inte fattade riktigt vad du menade. Ja det är lite dubbelmoral det där med att hantera och tävla *S*
opps ja jag glömde de där fjordingarna vet ju jag också att de tävlar med storhäst.

Fast det är nog skillnad om man har en maffig fjordhäst eller en nätt ridponny i C-storlek…