Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 902 ggr
Cattis
1

Vänjas vid bett

Hur gammal tycker du att en shettis skall vara innan den börjar vänjas vid bett?

SSS höjde ju tränskravet från ett till två år from 2006.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

Vid c:a 1 ½ års ålder.

nallebjörn
0

jag har inte bett tidigare än 2 års ålder och då bara provar. Har bett strax innan dom är tre sen. På STON. Hingstar får ju klara av bett vid 2 års ålder.

Hanna-D
0

Vid 1½ års ålder normalt.

Therese_Melberg
0

bara man inte drar dem i munnen gör det väl inget om de vänjs med bett tidigt, bara det finns bett som passar. Runt ett år tycker jag är ganska lagom..

Milla
0

jag vänjer dom vid 1 år men har alltid grimma under och det är där jag sätter fast dom så det är ingen som drar eller så i munen på dom

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Två år här…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Jag visade min med bett på utställning vid 9½ månad. Reglerna var sådana då.

[Anna-N]
0

Omkring tvåårs ålder brukar vara lämpligt.

lisette
0

#5 samma sak här. grimman under och grimskaftet fäst i grimman. brago har använt sitt träns max fem ggr.

squirlett
0

Min 1-åring visades i uddevalla med träns, började vänja honom vid det lite drygt en månad innan. så han var 10mån. första gången med träns.

Hade för mig att jag har läst att åldern höjdes till två år. Men när jag frågade så fick jag höra att det bara var ett förslag som inte gick igenom. Så jag var tvungen att visa honom i träns, vilket i och för sig inte var något problem.

VeronicaP
0

olika men tycker det är bra att de är vana vid bett runt året , ett bra sätt är faktistk att låta de ha på sig i boxen en stund och ge lite mat tom ..

Har faktistk varit med om att en snäll åring (hingst)  blev helt knäpp när han kom iväg på utställning så då var det att bara slänga på tränset tur att han var van vid det i allfall

Daladis
0

Har precis inhandlat träns och bett till min åring. Tänkte börja ha det på honom när han står på gången (under grimman som han fästs i). Tycker inte åldern spelar nån större roll. Bara man vänjer dom med förstånd. Tänker börja leda honom i grimman med tränset under, så snart han har vant sig med att ha bettet och förutsatt att det funkar bra.

kacka
0

Beror på temperament och säkerhet. En snäll ponny kan få vänta till 2-årsåldern men en som har mer vilja och kaxighet får börja vid 1 men med grimma under.