Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1998 ggr
kacka
0

färggenetik...

Täntke att vi skulle prata om just färggenetik här… Vilka färger kan det bli osv… 

Så vilka färger han denna kombination ge?

MadameBeatrix (svartskäck) e: Gläntans Cross (brun) u: Madame Titut (svartskäck) ue: Timothy v St Geerhof http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=17776       

med

Allgunnens Xtan (brun) e: Ringo (fux) u: Nila (brun) ue: Rosafir of Transy (svart)                                    http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=82243

Hur stor procent blir 1) svart 2) brun 3) fux 4) svartskäck 5) brunskäck 6) rödskäck?

Linnah
0

Morfar Gläntans Cross är heterozygot för svart, vilket innebär att det är 50% chans att han lämnat en "röd" gen till Madame Beatrix.

Om Madame Beatrix fått den röda genen så är det 50% chans att hon ger den vidare. Det är också 50% att hon ska lämna skäckgenen. Det innebär att 25% av hennes avkommor får varje egenskap (svart, rött, skäck, inte skäck). Det innebär 25% rödskäck, 25% fux, 25% svartskäck, 25% svart.
Detta gäller OM hon har den röda genen.

Xtan har en "röd" gen från sin pappa (han är heterozygot för svart). Det innebär att 50% av hans avkommor får en "röd" gen. Han är troligtvis heterozygot för brun (hans pappa verkar inte ha en brun gen, eftersom han endast gett bruna föl med bruna ston). Det innebär att 50% av hans avkommor får anlag för brunt. Det innebär 25% fux (utan brun gen), 25% fux (med brun gen), 25% brun, 25% svart.

Kombinerat blir detta (OM Madame Beatrix är heterozygot för svart) enligt korsningsschemat som är bifogat.

På samtliga kombinationer kan du lägga på skäck. Det innebär t.ex. att av de 12,5% EEAa så får 50% Pp efter och 50% får pp efter, dvs 6,25% blir EEAaPp, 6,25% blir EEAapp, osv osv osv.

Är Madame Beatrix INTE heterozygot för svart (har INTE någon "röd" gen) blir det annorlunda…

Linnah
0

(Skulle det ha blivit fel på bokstäverna i korsningsschemat så kan det ha berott på Excels autorättningsfunktion. Flört)

Linnah
0

Förresten, vad är den rätta beteckningen för skäck? Jag har inte min färgbok här, och hittar det inte på nätet, det var därför jag använde P/p tillsvidare.

hippoteket
0

To tror jag att det är (tobiano), utan att ha boken i närheten… :p

Linnah
0

Fast skäckfärgen på shetland kallar man väl inte ens tobiano? (Även om det är den varianten av skäck som finns hos shetland…) Jag tänkte att det borde vara To, men det blev liksom inte helt rätt. ;)

cinna
0

Tobiano - då kommer jag att tänka på paintavelnFörvånad, (westernmänniska som man är). Där finns ju  s k homozygota skäckar, finns det hos shettisarna oxå??

Linnah
0

Visst finns det shetlandsponnyer som är homozygota för skäck - det innebär ju bara att hästen fått skäckanlaget från båda sina föräldrar! Och därmed i sin tur får 100% skäckföl. Det är inte så vanligt, men det förekommer (t.ex. var Tuffis RS 131 homozygot för skäck). Oerhört effektivt om man vill avla skäckar! :)

Dock antar jag att du menar anlaget som ger döda föl när det kommer i dubbel uppsättning (lethal white?), och nej, det finns inte hos shetland.

cinna
0

# 7 Nej, OLWs har vi ju tack och lov inte. Vågar nästan inte nämna det härinne då spårar väl en riktigt vettig tråd ur…

Det var skäckanlaget jag menade. Tack för svaret!

kent jansson
0

Hoppas verkligen inte det spårar ur … jag kan aldeles för lite om detta ämne men läser uppmärksamt på det ni skriver.

hippoteket
0

OLW (overo lethal white) förekommer ju inte ihop med ryggskäckarna utan overo = bukskäckar, som inte finns hos shetland. Dessutom är det ju inte direkt kopplat till färgen, men ligger på samma kromosom, väl? Och jag tror det bara finns på paint.

kacka
0

Är inte OLW brist på pigment???? Finns inte det inom skimmel och albino med? Dvs dessa rent teoretiskt inte ska överleva…

kacka
0

#1 TUSEN tack för ditt utförliga schema!!!

Madame Beatrix har bara fått två avkommor varav en svartskäck (med mfx) och svart (med brun)… Kanske ger hon bara svart… dt återstår att se.

Xtan har gett svart med fux(?), rskm med brskm hm… några är ju oreggade och exporterade….

hippoteket
0

OLWs är INTE avsaknad av pigment. Jag hade en viss aning om vad det var, men hittade följande när jag googlade:

Faktaruta: OLW:s, Overo Lethal White syndrom, är en dödlig sjukdom som förorsakas av homozygoti, som är en recessiv gen. Hästar som föds med OLW:s är oftast helt vita. De saknar viktiga nerver i bakre delen av tarmen och dör inom några dygn från födseln. (källa: http://www.stallmagasinet.com/portal/content.asp?contentid=2166O)
Och anlaget i sig har inget med färgen att göra, men )om jag fattat saken rätt) sitter på samma ställe som overoanlaget och ses tillsammans med det.

Charlotte-Aveback
1

#10: Och jag som trodde att OLW var chips! Skrattande

kacka
0

… eller ostbågar… Brända=svart, halvbrända=bruna, gyllenbruna= fux, ljusa=isabeller… Gå nu och köp chips och ostbågar och tänk på färggenetik! hahahaha…

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vill jag ha din hjälp igen Linnah!

Jag undrar vilka färger det kan bli av Allgunnens Xtan RS 417  http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=82243

och Dreja RS 4222   http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=16503

Jag hoppas på brunt men tror att det är stor risk att det även kan bli fux. Båda har även svart då Drejas mammas grundfärg är svart och Xtans morfar är svart… Men Dreja har gett brunt med svart hingst och Xtan har gett mörkbrunt med svart sto så jag hoppas att det inte blir svart iaf…

Linnah
0

Xtan är brun. Hans far Ringo är fux, men verkar inte ge brun ihop med svart (hans bruna avkommor är efter bruna ston). Mamman är brun. Vi kan anta Xtan är heterozygot för brun och heterozygot för svart (kan ge rött), tills motsatsen är bevisad (att han inte ger några svarta föl alls).

Dreja är brun. Hon har tillsammans med svart hingst gett svart, och med fuxhingst gett fux. Hon är heterozygot för brun och heterozygot för svart (kan ge rött).

Tillsammans ger det 25% fux, 50% brun och 25% svart. Av fuxarna så har 50% anlag för brunt.

kacka
0

Stoet Thiara RS 5308 visades i Nossebro 2005 men inte det svarta hingstfölet efter Xtan. Xtan har även gett rödskimmel med brunskimmelsto. Detta innebär väl att han ger både brunt, rött och svart?

Morr… fel på SSS´s sida så jag inte kommer fram till utställningskatalogerna… (Nossebro 2005) (TACK CAMILLA LINDER FÖR HJÄLPEN!!!)

Linnah
0

Jo, precis som jag skrev så kan vi anta att han är heterozygot för brun och heterozygot för svart, och därmed kan lämna både brunt, svart och fux. Eftersom inget svart föl efter honom är registrerat (enligt webbstamboken iaf) än så blev det bara ett antagande. Har han fått svarta föl så är det ju bevisat.

kacka
0

Men att Xtan har lämnat fux med svart och svart med fux ändrar inte siffrorna  25% fux, 50% brun och 25% svart med Dreja eller?

Jag hoppas nämligen på brunt…  Fundersam

Linnah
0

Nix, det ändrar inte siffrorna.