Hemskt! Undrar om de visste om att hon skulle föla.
Stackars föl! Hoppas det slutade lyckligt.

Är det en ölburk som ligger i boxen?!
#1 Jag jag undrar detsamma… ingen direkt lämplig hage för ett sto som kan tänkas föla när som helst. Tycker jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Fy så hemskt! Säger som Cattis…undrar om de visste att hon skulle föla?
Ändrat: Anette var det visst.

#3. Jag tycker också det ser ut som en ölburk. Verkar ju inte som det är förberett för hästar, direkt…

Fy fan rent ut sagt, jag har bara sett första bilden innan, men varför stå o fota o bara stå där !!! hjälp det stackars fölet istället. tur att räddningstjänsten gjorde ett sånt kanon jobb. Vadå skitig box.. utan strö o som cattis sa… en ÖLBURK i boxen.
ska dessa människor ha hästar alls är ju frågan, va sjutton, nog bör man ha sina hästar någon annanstans om dom ska föla?? hade jag haft s lerigt hade dom fått vara inne !
Visst ser det ut som en ölburk. Såg den inte först!
Usch, det är hjärtskärande att se det lilla fölet på första bilderna!
Fy, så vidrigt! Det var det värsta jag sett!!! Stackars fölunge, han låg som en disktrasa på marken! Man trodde knappt han levde! Och visst ser det ut som en ölburk. Pripps blå, skulle jag tippa…
Fy så hemskt, fattar inte hur man kan låta stoet gå där.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Va, brukar inte ni ha ÖLBURKAR i hästboxarna? såg allmänt slarvigt ut vid hagen också tyckte jag!

Men är det inte så att stoet har lagt sig och fölat för tidigt det ser ju nämligen ut som om det är bättre längre upp i hagen. Att det var en ölburk i boxen är nog inte hela världen för de kanske bara la fölet i första bästa box , tittar man sen på de andra bilderna är det ju gott om strö och inga ölbrukar.
Skönt att det verka gått bra med fölet i allafall

Fy så hemskt stackar fölisen. Hm ja säger som många andra vad gör en ölburk i stallet? och framför allt i boxen. Jäkla människor. Hoppas verkligen fölet blir som det ska. Men vilken hemsk start på livet.

hm är det bara min gubbe som har ställt en burk öl i stallet efter han har gjort något , kört hö tex ;-)

#14 Jag "fessar"….det har nog hänt, inte gubben men styvpappa
Det stod i våran morgontidning att brandförmanen Nilsson ev. tänker anmäla dem till Miljö- och hälsoskyddskontoret, då han inte tyckte det var en bra gård för hästarna.

Och varför var man tvungen att tillkalla brandkåren…? Inte sjutton hade jag knallat iväg och ringt och sen stått och väntat i flera minuter på att DE ska komma och dra upp MITT föl ur leran. Så extremt mycket kan väl inte fölet väga så att inte en normalstor människa har möjlighet att dra upp det, i alla fall långt nog för att det ska slippa drunkna…? Tycker för övrigt att stoet inte ser klokt ut. Sådär ska inte ardennrar se ut…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#17 Menade såklart att man kan ta till annat än bara sina egna armar att dra med om fölet håller på att dö; rep, t.ex.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det senaste :Det nyfödda ardennerfölet Kasper räddades ur leran. Nu anmäler räddningstjänstens insatsledare Thomas Nilsson gården för vanskötsel. [
](javascript:NewWindow(939,719,'/apps/pbcs.dll/gallery?Avis=KB&Dato=20080207&Kategori=KRISTIANSTAD&Lopenr=84728419&Ref=PH&Profile=1338&Params=Itemnr=1&template=mmc');)
Brandmännen pratade om händelsen när de kom tillbaka till stationen.
- Några av killarna har hästvana. De sa att man inte ska sköta hästar på det viset.
- Jag har ringt miljö- och hälsoskyddskontoret. De ska titta på det.
Gårdens ägare, Peter Holmberg, tillbakavisar att hästarna far illa.
- Miljö- och hälsa är här och kontrollerar vart tredje år. Jag har ligghallar och de är godkända. Men detta är ardennerhästar - de vill gärna gå utomhus, säger han.
Holmberg berättar att hästarna har tre tunnland gräs att vara på. Men att området där de dricker har blivit upptrampat och lerigt. Fölet ska ha fötts på ett torrt ställe och sedan följt med mamman till leran.
- Det har regnat mycket i vinter och hästarna väger 800 kilo. Marken där dricker blir upptrampad.
Två veterinärer har tittat på Kasper. Både han och modern mår bra.

Jag kan ju bara säga att jag har också rena rama lervällingen där mina hingstar ska dricka vatten och de väger ju klart mycket mindre än ardennerna och inte tyckte jag att de övriga hästarna såg miss skötta ut om jag tittade på hullet i allfall. Ett sto som precis har fölat kan ju se uppdragen ut , svårt att säga om hästarna i sig är misskötta men jag tyckter inte de ser ut att vara det och själva stället är ju svårt att utala sig om då man inte varit där och kollat.

Jag håller med #20. Man kan inte bedöma på bilder men av det lilla jag kunde se tyckte jag inte hästarna i övrigt såg illa ut.
Att stoet blir uppdraget av fölningen är ju helt naturligt, dessutom har hon förmodligen varit ganska stressad - det hjälper ju till det med.
Däremot skulle jag inte haft ett sto som ev kunde föla i en sådan hage.
De som anmält kan, som jag ser det, antingen ha sett mer än vi ser på bilderna och tycker det fanns skäl att anmäla. Eller så är de inte ett dugg så hästvana som de utger sig för att vara, då vi alla vet hur lerigt det blir i grindhål och liknande den här årstiden. Man kan inte gärna ha en grind mellan varje stolppar och även om man har det blir det lika lerigt efter ett par dagar iaf.
/Cattis
så som jag har läst om det så, så tålade inte stoet sig inomhus, utan fick komma ut en stund och rasta sig i hagen. hon passade såklart på att föla just då ( hade tydligen gått över tiden) i dessa tider har inga hästägare det lätt, iallafall inte i Skåne. vilken hage är inte en lervälling. på bilderna jag har sett inne i stallet såg det hur fint ut som helst.

#22 Har du länk till några andra bilder än de vi sett via länkarna ovan?
Jag kan iofs tycka att man kunde stängt av en torrare del åt just ett sådant sto.
/Cattis

Ojdå, gått över tiden! Fölar stona redan i januari nere i Skåne?
hm trodde bara det var fullbloden som fölade då, jaja där ser man.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
läst om det i lokaltidning. instämmer med nr #12. det är väl inget ovanligt med fölningar i Januari. en arbetshäst behöver ju födas tidigt för att bli så stark som möjligt när det är tid för arbete.

#26. Jag tror det är betydligt bättre att födas när det har blivit vår. Fölet skall ju inte arbeta än på ett par år.

läste det i tidningen idag, verkligen hemskt! ingen rolig början på livet, stackars föl. hoppas fortsättningen blir bättre.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Tycker att på de bilder som visats så der det allmänr skitigt och rörit ut runt om. Hä hemma är det också lervälling i hagarna, framför llt där vattnet är, så det är väl inte såkonstigt. Mej just dunkar och plastpåsar runt om…
Delad glädje är dubbel glädje :)

Ojoj, stackars fölisen. Ingen lätt början på livet.
#17 jag hade nog inte heller väntat på bandkåren, snarare hjälpt det på fötter, jag skulle bara vara fokuserad på att få bort den från leran.
Tur att de förhoppningsvis slutade lyckligt.