Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1227 ggr
PP
0

Könskaraktär

För mej är könskaraktären nästan lika viktig som rastypen - jag tycker att man direkt ska se om det är en hingst eller ett sto man har framför sej.

Vissa hingstar har i mina ögon lite svag könskaraktär, men ofta har dessa istället en mycket förärvningssäker stam och bra bedömda avkommor (många gånger framförallt på stosidan).

Skulle vara intressant att höra hur ni bedömer en sådan sak som könskaraktär. Påverkar det ert val av hingst? Har ni noterat om en svag sådan är något som avkommorna oxå får i hög utsträckning? Händer det att hingstens könskaraktär försvagas med "ålderns rätt"?

Känns som att jag inte kan ge exempel på hingstar med (i mina ögon) svag könskaraktär då det nog skulle ses som negativt prat om hingsten, vilket inte är tillåtet här. Men kanske ni kan svara utifrån ert eget tyckande och erfarenhet?

Kratern
0

#0 Mycket intressant ämne.

Jag förstår att man inte ska namnge hingstar om det kan ses som negativt, men det skulle ändå vara intressant att höra vilka som har svag könskaraktär.

Vad tittar ni på? Är det "frampartiet" som avgör?

kacka
0

Jag har haft två hingstar med svag könskaraktär. Båda mer av sport modell dvs mer långbenta och långa ryggar… Kanske ska tillägga att ingen av dem är använd i avel i Sverige (vad jag vet).

Svag könskaraktär för mig är att överlinjen på halsen är för rak. Resningen i sig tycker jag inte betyder är det samma som könskaratär för även en lågställd men dålig resning kan ha könskaraktär tycker jag. Bara de har rejäl hingstnacke…

Men frågan är om det hunnit bli så mycket karaktär på en 2,5 åring… Kanske ska man vänta med att visa de som har dålig överlinje i halsen tills de blir äldre?

nallebjörn
0

För min del kan jag namnge hingst. Min egen Fd hingst Gino var svag som hingst. Han lämnade dock både ston och hingstar med mkt bra resning. Min treåring som ju fick gångartsdiplom är förvisso ett sto men har bra resning även hon.

thira
0

Håller med att det ska synas direkt att det är en hingst! Har sett vissa på utställningar som man undrar om det är valacker (ifall man nu inte visste vilken häst det var). Tror inte det har med åldern att göra! För mig är detta viktigt vid val av hingst.

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en tvååring med rejäl hingstkaraktär, man kan inte ta miste på att det är en hingst

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Anna Johansson
0

Riktig Snygging det där Millan!

Milla
0

Tack så mycketRäcka ut tungan

Ellinor Johansson
0

Jag tycker ochså att könkaraktären är jätteviktig.

Jag har ofta tänkt på det på hingstpremieringen. Det är flera fina individer man ser, men det är inga hingstar.

#0 Jag tror inte att könskaraktären mattas med åldern

VeronicaP
0

Jag tycker många får bättre könskaraktär som 4 åringar eller äldre …. många 2 och 3 åringar är ju inte färdiga riktigt…

Cattis
0

Det känns som att många förväxlar hingstkaraktär med resningen på halsen eller hur den beter sig. Könskaraktär handlar ju inte bara om det…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

nu blev jag nyfiken, vad menar ni med hingstkaraktär???

Själv menar jag att man ska se att det är en hingst

Milla
0

nu blev jag nyfiken, vad menar ni med hingstkaraktär???

Själv menar jag att man ska se att det är en hingst även om han står och sover

Denna kommentar har tagits bort.
hippoteket
0

Hingstkaraktär har, för mig, med utstrålning att göra. Inte nödvändigtvis så att man ser på en sovande ponny att han är hingst, men näst intill… Maskulin hingst har hingstkaraktär, även föl kan vara maskulina, men på en del kommer det lite senare. Sen har det till viss del med dagsform att göra också, är de lite trötta och "off" en dag så tappar de utstrålning och hingstkaraktär.

alvasens
0
[Anna-N]
0

Ett bättre ord för hingstkaraktär är könskaraktär. En hingst ska vara maskulin och ett sto feminint. För mig är en hingst just maskulin och ska utstråla massa, styrka och robusthet.

kacka
0

För min del tycker jag att en hingst ska ha rejäl nacke och rikligt med tagel.

Ett sto vill jag gärna ska ha mindre huvud.

VeronicaP
0

Instämmer man ska se att det är en hingst direkt i en flock , men sen kan det vara så att vissa behöver mer tid på sig att utveckla det och en del är födda med det direkt *S*

stallupponer
0

tycker ni denna häst har hingstkarraktär? (beklarar "dålig bildkvalite")

Cattis
0

Helt omöjligt att bedöma på en sådan huvudbild…

/Cattis

VeronicaP
0

Tycker nog att man kan se att Eminem är hingst just bara på huvudbilden här  eller så är det bara för att jag vet att han är det *S*

stallupponer
0

en något "bättre" bild tagen tidigare i våras i regnväder….

Cattis
0

#22 Usch o fy för det vädret, inget man längtar efter precis!  *hutter*

Men där syns det bättre :-)

/Cattis

kacka
0

För att bedöma hingstkaraktären i halsen är det bra om man ser överlinjen på halsen… Alltså inget sånt här kort…

VeronicaP
0

Tyvärr tittar Eminem åt fel håll precis när fotot tas , fast han är ju välutvecklad tycker jag , med tanke på att han bara är 2 år ;-)

Cattis
0

#24 Hingstkaraktären sitter inte i halsen…

/Cattis

kacka
0

#26 nähä… men vad tycke du då om hingstkaratären på #24?

Cattis
0

#27 Det är rätt svårt att bedöma på ett kort - särskilt på ett så "dåligt" kort. 

Det sitter hur som helst inte i halsen… Det är helheten liksom.

/Cattis

kacka
0

denna då?

nallebjörn
0

#25 jag fullkomligt äälskar den hingsten Räcka ut tungan

#29 ser ut som en valack…

VeronicaP
0

#30 Tack tack får bara hoppas att premieringsdomararna gör det med *ler* …. Hur som helst så gillar jag han  med *S'

stallupponer
0

tar väl fram de "bästa" fotot då, från visningen på han. men där tycker ja inte alls han e så snygg som på dom andra bilderna….