Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 329 ggr
kacka
0

framtidsplaner, förhoppningar och drömmar om föl..

Vad har ni för förhoppningar på era föl innan de är födda? Altlså utgår jag ifrån att ni självklart hoppas på en lätt fölning och ett friskt föl men utöver det…

Färg? Kön? Exteriör? Har ni högre förhoppningar på vissa föl än andra?

Själv hoppas jag på ett kastanjebrunt stoföl efter Xtan/Dreja med mindre huvud och kortare rygg men härligt rörliga vägvinnde steg. Gärna med något vit tecken på huvudet.

SaraDoos
0

Har betäckt mitt rödskimmel-sto med en svart hingst. Drömmen är en svartskimmel, men jag är 99% säker på att det blir en fux eller rskm… hingsten har nämligen bara lämnat svart med svarta mammor (än så länge) och 1 rskm och 1 fux med rskm-sto. Vi får se nästa år, drömma kan man ju göra ;-)

nallebjörn
0

#1 Sara han har lämnat rödskäck med svartskäck också så han lämnar säkert mkt rött. Att det blir svart med svart är ju inget konstigt =) jag håller tummarna på svartskimmel.

Asagard
0

Har betäckt två svarta ston med vår fuxhingst. Min förhoppning är att få två fuxföl, ev bruna, med bra svart stam på ena sidan. Fundersam

VeronicaP
0

Ja färgen bryr jag mig väl inte så mycket om , jag vill ha en snygg extriör häst som rör sig bra och är användbar också ..

Det är väl därför jag avlar för att få en så exemplarisk häst som möjligt och som går att använda till precis vad jag vill att den ska vara *ler*…

nallebjörn
0

#3 oj jag har missat nåt… vilken hingst har ni?

Hanna-D
0

Att det blir en frisk fölunge är förstås önskan nr 1. Kön har faktiskt ingen betydelse, de flesta vill ju ha ston för att kunna avla vidare på men jag tycker att det är lika kul med hingstar, att träna och köra in och ev. matcha för utställning/avelsvärdering. Gillar hingstarnas temperament och "go" Glad

Föredrar svart eller svartskäck men har också en fux som jag gillar så färgen har ganska liten betydelse egentligen.

Självklart hoppas jag alltid på en så korrekt exteriör som möjligt. Bra gångarter är också viktigt men absolut viktigast för mig är temperament, framåtanda och arbetsvilja.

Linnah
0

#1 Fast det där resonemanget stämmer inte riktigt… Betäcker du ett rödskimmelsto med en svart hingst, så blir fördelningen så här:

- Om vi antar att rödskimmelstoet INTE har anlag för brunt, så blir den statistiska fördelningen 25% fux, 25% rödskimmel, 25% svart och 25% svartskimmel.

- Om vi antar att rödskimmelstoet HAR anlag för brunt (hennes far har lämnat brunt med svart sto enligt webbstamboken t.ex.), så blir den statistiska fördelningen 25% fux, 25% rödskimmel, 12,5% svart, 12,5% svartskimmel, 12,5% brun och 12,5% brunskimmel. Av fuxarna och rödskimlarna skulle 50% ha anlag för brunt.

Att fördelningen blivit så att han gett rött med röda ston och svart med svarta ston är BARA slump.

Att anta att hon kommer få ett fuxigt eller rödskimlat föl är alltså felaktigt. Däremot kan du ju ha otur. ;)

kacka
0

Jag gillar oftast att jobba med hingstar så jag vet inte om det är mer än slumpen som gjort att jag sålt stofölen tidigt… Men just att ha 5 hingstar och 6 ston är ju mer tidskrävande känns det som än att bara ha ston och EN hingst… Alla hsätar kan ine gå med alla och om något sto inte ska betäckas ska hon inte gå med hignsten men de andra stona kanske ska osv…

sonja
0

Min önskan är att få föl. Disa är på betäckning hos Linnestofta Meat Loaf, jag har inte något sto efter Disa, så det är klart att jag vill ha det. Gärna brun. Med denna kombinationen väntar jag mig ett föl med bra rörelser, kanske lite större än sin mamma som är 100,5.

Heppy har inte brunstat om, ska ultraljuda nästa vecka. Hon är betäckt med Killen. Önskar mig ett stoföl, för det har jag inget efter honom, han är ju 31 nu. Får jag önska färg, så gärna en skäck, röd eller brunskäck.

Någon som är duktig på färger o statistik får gärna fundera på vad chanserna är.

Linnah
0

#9 Haha. Var det där en utmaning?!

Heppy är heterozygot för brun (har svart mamma) och heterozygot för svart (har röd pappa).

Killen verkar vara heterozygot för brun, samt är heterozygot för skäck.

50% av fölen kommer att bli skäckar.

75% av fölen kommer att ha brunanlag, 25% kommer inte att ha det.

50% av fölen kommer att ha fux som grundfärg.

Av grundfärgerna ger det 50% fux (12,5% utan brunt, 25% heterozygota för brunt, 12,5% homozygota för brunt), 37,5% brun (12,5% homozygota för brunt, 25% heterozygota för brunt) och 12,5% svart.

På det blir alltså 50% skäckar.

Totalt ger detta:
25% fux, 25% rödskäck, 18,75% brun, 18,75% brunskäck, 6,25% svart och 6,25% svartskäck! :)