Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 988 ggr
Poppla
0

Unghästar och kraftfoder?

Ännu en fråga från Poppla som nyfiket utforskar den för mig nya och spännande "shettisvärlden" ;-)

Brukar ni ge kraftfoder till era unghästar? Om ja, ungefär hur mycket och hur länge? Om nej, varför inte?

Hanna-D
0

Nej det brukar vi inte, behövs tack vare att vi har ett så bra hö.

RebeckaSvensson
0

Ibland gör vi och ibland inte. Det beror på hur bra de klarar sig på ensilaget, klarar de sig bra på det fodrar vi inte med något kraftfoder. Om vi använder oss av kraftfoder är det havre, korn och betfor i lagom mängder de utfodras med.

Olofsson
0

Jag ger inte min unghäst kraftfoder, hon klarar sig bra på hösilaget. Hon ser ändå ut som en köttbulle!! =)

Ellen89
0

ger kraftfoder i sma mangder om jag tycker att hon behover det och graset inte ar bra. hon har alltid varit rund o fin :)

Daladis
0

Min 4-åring Dido får ca 2 dl kraft grund och 1 dl kornkross per dag. Titti 7-år får 1 dl kornkross per dag och 1 dl kraft grund med krossen om hon jobbat. Det är mest som "godis" för välförtjänt arbete kanske man kan kalla det. Dido hade en kämpig vinter förra året, då hon var sjuk. Så hon ligger lite efter, så därför får hon sin kraftfodergiva. Är rädd att hon ska tappa i hull. Fast egentligen kanske hon skulle ha mer kraftfoder, men det tål inte hennes mage. När hon har "stressmage" får hon även 1 dl uppblött betfor några dagar + flytande B-vitamin. //Erica

[Anna-N]
0

Generellt ger vi kraftfoder till unghästarna. Hur mkt beror helt och hållet på individ och grovfodrets näringsinnehåll.

UG
0

Mina unghästar får betfor, havre och krafft groov pga att näringsvärdet i höet inte riktigt räcker till.

[Billan]
0

Ger kraftfoder till de yngsta som inte orkar äta så mycket hö att det täcker deras behov. Hur mycket och vad bestäms av grovfodrets värden. Det är ju främst proteinet som brukar vara för lite. Runda kan dom vara men muskelfattiga

Vi ger alltid kraftfoder till de yngsta som inte orkar äta så mycket grovfoder att det täcker deras behov. Hur mycket och vad bestäms av värdena i  höet. Oftast är det proteinet som är för lite för att det ska räcka till som byggstenar.

Poppla
0

OK, jag förstår, ganska olika åsikter om detta och även beroende på höets värden. Tack för era svar så länge! Själv ger jag alltid kraftfoder till unghästar deras första och andra vinter av samma skäl som bland annat #8 anger. Mängden beroende på kvaliten på höet eller ensilaget.

VeronicaP
0

Det är olika , welsh åringen får lite , även 2 års russet , har även ett 3 årigt shetlandssto som får kraftfoder.

SaraDoos
0

Mina unghästar får kraftfoder.

Har havre, luzern och betfor hemma.

AusaBausa
0

inget kraft här..växer o frodas på den hö vi har:-D

Madelene_Udd
0

Mina bägge unghingstar får ca 5 dl krafft grow breed / dag. Detta pga den regniga sommaren 07 som gjorde att vi tog förstaskörd 3 augusti. Inte så höga värden i det hösilgaet alltså…..

Jag har dock inget emot att ha ett hösilage med låga värden eftersom det är lättare att hålla de äldre stona i lagom hull och ändå kunna tillfredsställa behovet av ättid hos dom.

Madelene_Udd
0

Kanske skall tillägga att jag fodrar enbart på känsla och hull, har inga analyser….. Känns meningslöst att analysera när det skiljer massor beroende på var på åkern man tar analysen….

Camilla
0

Ja jag ger alltid kraftfoder till unghästarna, de behöver proteinet! Protein är byggstenar för den växande kroppen så det är viktigt.

Daladis
0

#14- Tänker som dig!
Jag har en bonde som har blandade åkrar, både i när dom är sådd och hur dom är sådda (olika vallblandningar) så jag tycker inte det är värt att analysera, det skulle inte bli ett "riktigt" resultat ändå. Så jag fodrar med ögat och med tanke på att det blev slaget sent = oftast lågt proteinvärde, därav lite extra kraftfoder. //Erica

HanniBunni
0

Min unghäst får  endast betfor( för matsmältningens skullGlad) med mineraler och vitlök, utöver hösilaget! Fick faktiskt,  när jag hade annat hö, ochså fodra med lucern för hullets skull.

Man kan väl kort säga att det är väl en induviduell avmätning om det behövs kraftfoder eller inte.