Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1054 ggr
zettan
0

delad eller inte delad man?

Hej

Står här i kvalet om ja ska dela manen på mitt sto inför utställningen eller inte. Men ni som brukar ställa ut. Hur gör ni? Vad är anledningne till att man delar manen eller låter den var på en sida? Mitt sto ser ut att få mer nacke och mer man när man har den på en sida.

Annette
0

Ja gör lite olika, om jag är lat delar jag inte ;) Med facit i hand har Eros fått bäst resultat med odelad man Fundersam. Men har de mycket är det fint med delad man, tycker jag.

zettan
0

# hihi lat kommer ja inte vara. För ska all man vara på en sida så får ja fläta ner den. Men ja får göra samma sak om den ska delas. Hennes fölunge åt av lite förra året Skrikandes. Då vart ja inte glad. Så det ser lite klent ut om ja delar. Hjälp ja har besluts ångestRäcka ut tungan

Kratern
0

Smaken är ju som baken, men en "flottig" (inoljad), delad, tunn man är INTE snyggt. Inte rastypiskt. En Shetlandsponny ska ju ha tjock man.

PetraJ
0

Jag tänker inte dela Caramells man. Den ligger så fint på ena sidan.

VeronicaP
0

Jag delar manen för jag tycker att när de har tjock man att de tappar den snygga överlinjen , tycker halsens fina överlinje kommer fram mer med delad man.

Kratern
0

#5 Borde inte domaren se hela överlinjen bättre med en manfri sida?

VeronicaP
0

#6 Har de jättetjock man så blir de *bulliga* när de har det på en sida och de ser ut som de får hålla halsen snett lite snedtunga *S* De blir klart snyggare med delad man tycker jag i allafall , sen har vi ju vissa som alltid har manen delad i sig själva också.

Milla
0

ja själv funderar jag i samma bana som dig Zettan. Jag har ju Viking som jag själv tycker är snygg med manen på en sida, men han har väldigt tjock man så jag vet inte om jag ska dela den i alla fall. Sen har jag ju Melle pelle som redan nu har en tjock man och som själv delar sig lite som den vill, ska bli spännande och se om han orkar med att vi står och mixtrar med att dela den snyggtGlad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kimpa
0

Vi kör alltid med odelad man.
"fusk" är det ju i alla slags utställningar oavsett djurslag.
Man ska ju trots allt ställa upp inför domaren med den manfria sidan, och hästen ska väl bedömmas efter hur den verkligen ser ut. Eller?
Men det är ju vad jag tycker…

HanniBunni
0

Jag delar Fatimas man för halva spetar endån till höger medan resten spretar åt vänster! hihiSkrattande Men på Påven har jag odelat. Han blir snyggare på något sett då! Ja jag vet inte….. man inbillar väl sej antagligen!

carl-gustaf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är vackert, men döljer oxå formen på hals och manke.

zettan
0

Hm ja får klura vidare. Har flätat ner all man på en sida idag så får vi se om ja gillar läget sen Skrattande. Min åring som ska med till Frillesås har självmant delad man och den får vara som den är för den ser fin ut. Dock är den lite fluffig

carl-gustaf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycks?

Annette
0

#12. Om du redan är klar med dina får du gärna komma hit och fortsätta med mina ;) Jag får lite dåligt samvete över att jag inte förberett dunderklumpen något alls.

sanne
0

delar oftas manarna, men det beror ju på individerna, vissa är snyggare med manen på en sida, Zettan är ju en sån… hon får en bättre hals med manen på en sida, enligt mig bara , Sandra..

Jag oljar alltid i manen o inte gör det den tunnare direktFundersamalla vill väl att sina shettisar ska ha den tjocka långa manen, men alla småttingar har dessvärre inte det.. då kan man alltid " fluffa" upp den lite… hihi.. (olja har jag i mittbenan..)

Annette
0

Vissa domare känner på hästen, så de kan avgöra hur halsen och manken är trots att manen är tjock och delad.

zettan
0

#14 haha färdig är ja inte än på långa vägar Skrattande. Annars hade ja kunnat komma och hjälpa dig Flört. Här borstas de varje dag för att pälsen ska bli fin.

#15 japp ja tycker med att hon är fin så. Men så får man lite beslutsångest Flört. Men hon får nog ha manen på en sida. Den är som sagt nerflätad nu på en sida så bara att vänta och se hur de ser ut.

Jag är glad för alla tips och råd man kan få

ThiffannyJ
0

Gör både och. Men till 95% så delara jag manen. Tycker att det ser fint ut och att de får en fin överlinje. Sen ser de så vackra ut framifrån med lång fin man på båda sidor. De ser nästar ut som drömhästar! Vår Try är en sån som måste ha manen på båda sidor, han har så enormt tjock man, så allt "hänger" bara om man har den på en sida, sen får han ju en enorm nacke med all man som säkert lägger till 10 cm om man har det på en sida…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Mossedal
0

# 13 SNYGGGGGGGG!!!!!!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Canonball
0

#13 Haha en fjording i shettisformat <3 (till färgen)