IBOP
I Holland har man ju körprov som kallas IBOP. Det finns olika grader AA, A, B och C.
Skulle det finnas intresse för liknande i Sverige? Skulle det öht vara möjligt att ha något liknande här?
Någon som vet hur de räknar och vad som krävs för de olika bokstäverna? Anne?

Gäller detta bara hingstar eller är alla shetlandsponnyer välkomna?
Vad är det för skillnad mot tex den brukskörning och /eller martonkörning som redan finns?
#1 Alla shetland är välkomna.

men det vore väl en mycket bra idé!
körproven som är i sverige säger ju egentligen inte mycket om hur hästen är att köra, då de verkligen är super basic.
ett körprov där man sätter lite mera press på hingsten både mentalt och fysiskt vore inte fel.
ska bli intressant att läsa vidare om vad det är och hur de utförs..
#4 Men på bruksprovet tycker jag att det ska vara basic. Man ska inte behöva vara proffs för att klara ett bruksprov - då skulle nog många bli avskräckta för att prova. Dessutom är det ju oftast ganska unga hingstar (4-åringar) som gör bruksprov.
Jag skulle tycka att det vore kul med något liknande som holländarna har men jag vet för lite om det just nu. Kan iofs försöka ta reda på mer men jag hade hoppats att någon här visste mer.

Håller med Hanna i #4. Om man sedan gjorde IBOP-provet borde det vara meriterande för hästen, typ som GI är på exteriöra meriter. Gärna också i olika steg, så det blir ordentligt "betalt" om man klarar den högsta graden.
Har holländarna några åldersgränser för de olika graderna?

Tycker detta låter jätteintressant! Hoppas någon kan spåna vidare på detta och presentera för SSS:s brukskommitté (alternativt försöka få dem att ta tag i det).
Hur många är intresserade av att tävla i dressyrkörning, precisionskörning och terrängkörning (maraton)?
#8 Är intresserad men tycker att det finns för dåligt med information och träningstillfällen inom rimligt avstånd. Många körklubbar tar inte shetlandsekipage på allvar ännu, vilket gör att i alla fall jag tappar lusten lite grann.
Vad innebär IBOP? Vad är det för skillnad mot tex den brukskörning och /eller martonkörning som redan finns?

#8 Jag är. Men vet inte hur jag ska komma igång riktigt. Verkar som om de enda "lätta" tävlingar är lagserier. Inte direkt som hopp eller dressyr, där den lokala klubben ordnar clearrounder varannan vecka. JUF`s Brukskörning är ju också en variant, men ingenting för en mindre shettis då flakvagnen brukar väga MYCKET! Den ska ju både uppför och nerför.

#8 Personligen tycker jag att maraton känns alldeles för tufft för mej och mina ponnyer och brukskörning har jag aldrig stött på häromkring. Därför tycker jag att ett lite mer avancerat körprov än bruksprovet låter väldigt intressant. Kan ju kanske vara än mer motiverat att försöka få till då körkommittén verkar vara övertygad om att enbetskörning med små ponnyer är av ondo..?
#7 Jag tycker också att det verkar himla intressant men vet för lite själv för att kunna driva det vidare.

#13 Fast man behöver ju kanske inte kopiera Holland rakt av, utan ta fram ett eget förslag på hur vi skulle kunna ha det här..?
Vad är det som gör IBOP lättare än tex dressyrkörning?
#15 Vem har sagt att det är lättare?

#15 Grejen är ju att på "riktiga" körtävlingar kör man ju dressyr, maraton och precision = kräver en hel del vad det gäller ponnyns kondition (och kuskens kunnande).
Sen finns det de körklasser som anordnas av RKS och regionalföreningarna där man kan välja mellan dressyr och precision (eller både ock förstås).
Det är väl inte fel om det kan finnas ännu en variant för de som kör sina ponnyer?
Det står i Ridsports körkrönika att de ska försöka göra körningen mer lättillgänglig med bland annat tävlingar utan maratonmomentet, Kürningen de har på Flyinge (?), pay-and-drive osv. Det låter jättebra. Men samtidigt förstår man att många mer eller mindre ser ner på vuxna som kör shetland (åtminstone enbet). Därför välkomnar jag allt som kan främja körningen inom vår egen förening.