Fläta fast huvudlag
Kan någon förklara hur man flätar fast huvudlaget vid körning (när man inte vill klippa dem bakom öronen).
Har bara sett en engelsk bild där det ser ut som att de gjort en fläta precis bakom öronen som de sytt fast en tråd i som går genom flätan runt nackstycket och tillbaka i flätan. Men jag förstår inte riktigt hur man får fast snöret - dras det bara genom flätan och runt nackstycket och man gör en knut, eller..?
Tycker det känns lite onödigt då min ponny inte alls har särskilt tjock man och jag tycker allt att huvudlaget sitter där det sitter, men eftersom jag har blivit tillsagd att det ska vara så är det väl lika bra och göra det när vi nu ska på kurs…
Fråga Marie (zaba här på forumet). Jag var med när hon flätade fast nackstycket på hennes welshhingst men minns inte hur hon gjorde.
Jag flätade pannluggen på nordsvenskarna jag körde. Man tar en bit framför nackstycket och viker bakåt liksom. Behövs inte sys tycker jag, räckte med gummiband
När jag flätade fast huvudlaget (pga. av massa man) så gjorde jag så att jag flätade en tunn fläta bakom öronen och drog den under och runt ett par varv i nackstycket o tillbaka i manen där man gjorde en ny tunna fläta med den andra flätan inbakad o fäste med gummisnoddar då det sitter betydligt bättre än att knyta. Detta kan göras på båda sidorna om öronen. Vad jag fattade så finns inga regler på hur det ska utformas bara att huvudlaget är fastsätt om man ska tävla.

Ursäkta en kanske dum fråga, men luvas det inte om man viker manen runt nackstycket..?
Hej! Jag tar en test från pannluggen och två testar bak nackstycket, flätar, fäster med gummisnodd. Ibland låter jag flätan hänga och ibland virar jag flätan två varv runt nackstycket. Jag tor inte Corall har något besvär av det, flätar inte stenhårt…

#5 Har testat ditt sätt idag och ponnyerna verkade inte ett dugg irriterade, så tack för tipset!

Är det inom den vanliga körningen man måste fläta fast tränset då *ler*
Vi har aldrig flätat fast något huvudlag på våra shetlandsponnyer hur mycket man de än har , funkar bra ändå *ler* men så kör vi ju *bara* i trav ;-)

Vi flätar fast tränsen även på travarna. Kan du tänka dig en värre situation än att tränset glider av? Hur får du då stopp på hästen. Önskar ibland att fler inom travet skulle tänka lite mer på säkerhet. T.ex. att alltid ha tömmarna lättillgängliga när man spänner för och ifrån, att inte sitta i sulkyn men hängande ben och slaka tömmar, att lära hästarna att stå still o.s.v. Samtidigt finns det mycket som den "klassiska" körningen skulla kunna lära från travet. Riv murarna mellan de olika disciplinerna! Det är så lite som skiljer och så mycket som förenar.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#8 Flätar ni fast det även när ni rider för det har ju aldrig jag gjort på mina hästar när jag har ridit i allfall.
Har aldrig varit med om att träns glidit av varken vid körning eller ridning eller när man visar häst , tror inte det är många som flätar fast tränsen när de visar sina hingstar tex! INTE sagt att det är fel att göra det , de som vill kan ju göra det och vi som inte vill behöver ju inte göra det ;-) Tycker nog att de flesta travarna står still väldigt,bra och att de flesta sitter bra i vagnen osv De har ju alltid hjälm på sig , det ser man ju inte precis vanliga kör folk ha så nog finns det mycket att lära av varandra.

Jaa, vi flätar alltid fast tränsen, men det kanske beror på att vi har hästar med ganska små öron. Det händer även att vi flätar fast grimman, i vissa situationer. Visst har man varit med om att ridhästar tappar tränsen, det är t.o.m. ganska vanligt, eftersom de nästan alltid har för långa hakremmar. När ryttaren åker av brukar de ta tränset med sig.
, ser man t.o.m på tävlingar på TV.
Jovisst finns det flera inom travet som sköter sig, men jag vet att man i travskolorna inte lägger så stor vikt på säkerhet, som man skulle önska. Som sagt det finns mycket att lära av varandra. Eftersom jag är aktiv i båda lägren, värderar jag inte det en högre än det andra.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Thomas Erikssons fyrspann skenade en gång när ena stånghästen kliade av nackstycket mot den andra. Läskigt! Huvudlaget kan även säkras genom att man tejpar ihop käkrämmen och nosgrimman, under huvudet.

Har sett huvudlaget på en av Anders Erikssons parhästar åka av vid en prisutdelning! Ingenting hände men pinsamt för både kusk och groom. Speciellt med tanke på att jag lärt mig knyta fast huvudlaget av just A.E.
När jag körde min friser gjorde jag en fläta bakom öronen, tog ett svart bomulls"snöre" c:a 5mm tjockt, trädde bandet runt huvudlaget mellan öronen och sen igenom flätan, knyt fast.
Problemet är att körhuvudlag är väldigt tunga så om hästen skakar på huvudet (som vid prisutdelningen) så kan huvudlaget åka av. Definitivt åker det av om hästen fastnar i nåt.
Med min shettis kör jag f.n. med ett vanligt träns och har då inte samma problem.

#13 Tjusigt! En sån kan jag nog inte göra. Brukar fläta halvt inbakat liksom på sidan. Shettismanar är inte alltid lätta att fläta, är glad att mina killar inte har värsta hårsvallet. Men jag flätar inte fast huvudlaget, men kanske borde. Det borde finnas ett mera praktiskt sätt. Vet att man kan ha en rem mellan käkremmen och undersidan av nosgrimman, men räcker det?
#11 Ponnytravtränsen är gjorda med en så'n rem. 

Vill gärna se fler bilder på hur ni menar med att fläta fast tränset…. Ulrikas bild var jättefin, det ska jag testa. Men hur gör ni andra?
#13 Wow va stiligt.
Kan du på ett enkelt sätt förklara hur man flätar så ;-)
#13 Tack så mycket! Jag delar hela manen inkl. pannluggen i mittbena. Kammar ev. in lite frätningsgelé från H**ks. Sedan selar jag och tränsar. Så ställer jag mig vid ponnyns bog med näsan mot pannluggen, delar upp tre små testar från pannluggens nedre del och gör en enda "flätning". Så tar jag en ny test växelvis från höger och vänster sida av pannluggen och lägger till i testarna jag redan håller i alltmedan jag flätar. När nackstycket kommer ser jag till att man delningen under det blir rak, och flätar bara över det genom att inte ta nya testar på ca två flätningar. Sedan flätar man ner till remmen som håller upp bröstan och gör lika dant som vid nackstycket. Vid manken flätas de tre testarna ut och så brukar jag göra en liten knopp. Nyckeln är att fläta så hårt att knogarna vitnar, konstigt nog tycker min ponny att det är jätteskönt ;-)
#18 Kanon! Jag ska prova reda ut manen och testa i helgen