Utställningsdax
VINTERPÄLS KVAR!!!!
någon mer än mina små pållar som har lite vinterpäls "bitvis" kvar som SNARTT! ska visas på utställning? VAD GÖR MAN? Tips tack!!

Har du provat ryktsten? Den tog det sista på mina i våras.
Ryktstenen har gått varm
+ en massa annat, kvarstår nog bara "rakning".

#2. Nej, nej!!!! Det är inte tillåtet att visa rakade hästar på SSS utställningar.
Nej jag vet det, skrev mest det på skämt
men man undrar ju vad domaren kommer att tänka. Eller så blir det väl till att stanna hemma

Pust, tur att det var ett skämt. Hur mycket päls är det kvar då och vart? Vill det inte lossna alls?
Lite på sidorna + under magen. Fattar inte, i denna värme. Får bara med lite varje dag, sitter alltså rätt fast
Prova att avmaska med dubbel dos Banminth/Fyrantel (eller annat pyrantelpreparat - det som i dubbel normaldos tar bandmask)
En gammal dam sa en gång till mig att om de inte släpper vinterpälsen på magen så har de oftast bandmask. Och sen jag började ge dubbel dos Banminth varje vår så har jag inte haft någon ponny med pälsen kvar på magen…
Och se till att höfta på ordentligt om ponnyns vikt, hellre för mkt än för lite.
Har även avmaskat (dubbel dos) men "icke sa nicke"

Jag har kvar lite på några med och jag tror nog att det är så att vintern har varit så kall så det är därför vissa har kvar.
Tvätta hästen med VARMT vatten. Massera väl.
Utfodra med extra B-vitamin osv.
Skönt att det inte är bara mina då! Men är det otänkbart att visa dem nu då?
Vad tycker Ni? Utställningen är NÄRA mig så
Mina är inte lurviga endast lite längre päls på några ställen och hur pigga som helst vid körning, i hagen mm.
Ja då satsar jag väl "allt på ett kort" och BADNING + vidhängande "skrubbning" så får det väl bli det det blir!

Nä jag tror att det är flera som är så och allra helst åringar….
Fast jag har ett sto som alltid fäller sent och även hennes avkomor är sena i fällningen *S* går nog i arv det där ;-)
jag har päls kvar på två av mina. Det ena är ett sto som fölat första gången. Hon har päls under magen och på baken. Inget konstigt och mask har hon inte.
Valacken har förvisso varit dålig men i nån sjukdom som tydligen inte finns =( Han har tagits träckprov på och hade han haft masken hade de andra varit smittade också så nej ingen mask här. Han fällde dåligt även i fjol och jag fick rycka bort pälsen. Sitter jättehårt. Tar man med sten på allt det ser det avskalat ut. Håren bryts liksom. Då kan det lika bra sitta kvar.

Pyttis: Om dina har päls som #12 så skulle jag varmt rekommendera "Den Magiska Kammen" (har diskuterats tidigare i detta forum). Den är oslagbar på att just ta bort lång fölpäls!
Är pälsen av kortare slag, typ #16, skulle jag bara låta det vara.

vårat sto har lite längpäls kvar, lite tussar bara. jag tror hon bara fäller sent, hon fällde inte pälsen klart förrän i slutet på juni förra året heller. Trots att jag desperat gnuggade med ryktstenar och borstar. Hon är avmaskad så det är inte mask, antar att vissa hästar fäller sent. Jag hoppas att hennes föl inte blir lika, men det blir det säkert
Den magiska kammen hjälper inte på detta då det är för korta strån kvar. Så det får bli som vanligt då= varmt vatten,shampoo,pälsglans = klar.
Kan ju vara så att de som ska med har bytit hem = till mig för ca 2 mån sedan