Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 2570 ggr
SofieBroden
0

Färgfråga

Hejsan

Jag misstänker att min shettis blivit felreggad. Hon är reggad som svart men jag tycker att hon kanske är gulsvart eller något liknande. Har någon bilder på just gulsvarta,svartbruna hästar som jag kunde jämfört min med.Glad

Poppla
0

Vilka färger har hennes föräldrar? Är en av föräldrarna isabell, gulvit, gulbrun eller gulsvart så kan hon mycket väl vara gulsvart.

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför tror du att det har blivit fel?

Hur gammal är ponnyn?

För att det ska kunna vara gulsvart måste minst en förälder bära gulanlaget, dvs vara isabell, gulbrun eller gulsvart. Och även om det är gulsvart så är det oftast omöjligt att skilja från svart bara genom att titta på hästen.

Svartbrun innebär att kroppen är svart och det finns ljusare, bruna partier runt nosen och i ljumsken på hästen. (se här)

Det är ganska vanligt att svarta ponnyer får topparna i hårrem och tagel blekta av solen, detta är samma fenomen som om du själv blonderar håret eller färgar det rött, ursprungsfärgen är ändå den som gäller - dvs jag själv är alltid blondin oavsett vilken färg jag häller i håret…

Ponnyn på fotot nedan är en typiskt solblekt svart. För att du ska tro mig så bifogar jag en annan bild på samma ponny, tagen 3 månader tidigare…

Ellen89
0

Min lilla tjej ar svart. Reggad fel som brunsvart, men hon ar svart och jag ska andra pa det. I solen (som ar starkare har) sa far min tjej en nastan gul pals men det ar bara solen och ingenting annat…har kommer bild.

Ellen89
0

och en pa henne nar hon haft tacke ett tag (sommar tacke). inte sa stor skillnad som #2, men fortfarande :)

SofieBroden
0

Hon har precis fyllt 3 år. Hennes pappa är isabell (dusol) och hennes mamma är brun. Mormor däremot är skimmel. ska skicka en bild sen om jag hittar en på henne.

// sofie

SofieBroden
0

Här är en bild på Glimma---->

SofieBroden
0

Här är en till

Kris_J
0

Min svarta? Lara ser ut ungefär som din i färgen fast inte fullt så ljus i topparna av panluggen.

Veritas odium paretFörvånad

Poppla
0

Glimma ser helt klart ut som gulsvart, speciellt tydligt på bilden #7. Med tanke på att hennes far är isabell skulle jag inte tveka en sekund och beskriva henne som gulsvart (jag är ID-kontrollant och har gått en färgkurs).

Kris_J
0

#7 har du ingen bild på henne i sommarpäls?

VeronicaP
0

Tycker att många svarta ser ut sådana på vintern faktistk , jag hade nog inte ändrat om jag ska vara ärlig utan hade avvaktat till sommaren och tagit ut någon att kolla henne då.

AnnaLundin
0

I detta fallet ÄR det helt klart genetiskt möjligt att det rä en gulsvart.

Vill du veta säkert så finns två vägar att gå - antingen väntar man och ser om det pluppar ut nån tydligt gul fölunge framöver, eller också skickar man iväg ett DNA-test som ger klart besked. Det är några här som gjort det, som nog kan ge bättre besked om hur det går till.

Cattis
0

Jag har också svarta som ser sådna ut på vintern. Det vore mkt mer intressant med en bra bild i sommarpäls.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

En huvudbild och med sommarpäls vore kul att se. Tycker inte hon ser ut att ha ljusare tofsar i öronen.

Amor vincit omnia Kyss

HanniBunni
0

Min kille är reggad som fux men titta!!!

AnnaLundin
0

#15 - menar du att han inte skuille vara fux? Det är väl inga tveksamheter med den, skulle jag vilja säja. Färgmässigt påminner han mkt om min egen HocusPocus som också är mörkröd i taglet.

HanniBunni
0

Jag kom på det att just den bilden var han faktiskt fuxig! GeneradMen i "verkligheten" är han helbrun. Veterinären trodde inte på mej när vi pratade om det. Här är en bild till. Där har vi kompisen som är fux och då lilleman vid sidan om. Men bilden är lite missvisande även här.

Poppla
0

#15 & 17: han ser ut som en mörkfux, dvs helt enkelt en mörkare variant av fux. Om han hade varit brun skulle han ha haft riktigt svart man och svans samt svarta ben.

HanniBunni
0

Ni har säkert rätt ,men jag kan säga så mycket att han har ändrat sej MYCKET färgmässigt med åren( som de brukar). 14år är han nu och han har nog varit riktig fux som det står i pappret en gång i tiden. Men jag håller med er att mörkfux passar bättre en endast fux.

AnnaLundin
0

#19 - skillnaden mellan mörkfux och fux är endast nyansen, det är samma gener. Därför spelar det inte så stor roll om det står fux eller mfx i pappren.

Min grabb är reggad som mfx, men han är ett gränsfall.

HanniBunni
0

#20 har du bild på honom?Glad

AnnaLundin
0

javisst - på min hemsida Flört

fast jag kan väl bjuda på det här också då…

så här såg han ut som föl

HanniBunni
0

Några nyanser ljusare är nog han än min Goldenboy. Jättefin kille! Har en till när sonen rider honom.

Kris_J
0

AnnaLundin
0

#23 - han är 1½ år på fotot och nyansen varierar en del beroende på ljuset när man fotograferar.

UG
0

Här är min mörka fux.

kicki80
0

Vi hade en mini zibbe han var så mörk som på bild #23.. Tyvärr har jag nog ingen bild på han i datorn.. Men han var riktigt mörk

SofieBroden
0

Tyvärr har jag ingen sommarbild på henne. Men jag ska iallfall vänta till sommaren och bestämmer då om det blir ett blodprov eller inte. tack så mycket för alla tips Skrattande

// sofie

Kratern
0

#0 En gulsvart häst har gult i öronen. Jag kan inte se det på din lilla tjej.

StuteriSolo
0

vid en snabb blick ser hon iaf mer gulsvart än svart ut, men sommmarpäls och test är nog en bra väg att gå, en del är ju tveksamma fall.

Ellen89
0

#22, #23, ganska saker att en morkfux som dem pa bilderna kallas pa engelska; "liver chestnut" ar det "bara" mork fux pa svenska eller? Vet att liver chestnut ar fortfarande genetiskt fux…

AnnaLundin
0

#31 - på svenska säjer vi bara mörkfux ja. Vi har frångått att benämna färgerna efter "hur de ser ut", numera är det fux, mörkfux eller ljusfux att välja mellan.

Ellen89
0

#32 ahh tackar for informationen :)

Milla
0

men visst är det väl den fuxfärgen som man tidigare har kallat för svettfux?.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miija
0

I folkmun fanns både svettfux, leverfux och läderfux.  Glad

Milla
0

#35 ja det har man ju också hört Glad men just "svettfux" är en färg som jag gillar.

Hanna din lilleman är fux, han vill jag ha som just svettfux.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

#34 - svettfux = äldre beänämning på mörkfux, som inte "ska" användas längre.

#35 - läderfux är något helt annat, det är de gamla ardennergubbarnas benämning på det vi idag vet är silverbrunt/silversvart.

Madelene_Udd
0

Silversvart har aldrig benämnts som läderfux…..

Silverbrun är däremot korrekt, och dom 2 färgerna är ju så olika att man inte kan ta fel på dom…

Jo, jag är säker, ardennerfreak som jag är…..Skrattande

HanniBunni
0

# 36 Ja jag med!! Jag var inte haj på om det som uppkommit här. För mej är fux, just…fux! Om du fattar! Jag vill ochså ha honom till svettfux men jag fick förklaringen varför jag tyckte han var felreggad iallafall!Glad