I valet och kvalet...
Jag har börjat fundera och vet egentligen inte hur jag ska göra. Ska försöka ta det från början, men detta blir nog långt…
Jag har en tvåårshingst som blev enda avkomman till sin mamma, efter att hon dött pga reaktion på medicinering efter att ha fått en äggstockstumör bortopererad. Egentligen har jag från början bestämt mig för att han ska få gå kvar här som hingst och visas för avelsvärdering till hösten.
Men nu har ett frö börjat gro åt ett annat håll, eftersom jag har en kompis som är jättekär i denna söta ponny. Jag funderar på om jag ska erbjuda henne att köpa honom i stället - så har jag i alla fall en mun mindre att mätta.
Fast jag träter med mig själv i detta fallet, för samtidigt som det alltid är skönt att kunna sälja en häst till så vet jag inte om jag är beredd att göra det än. Rent känslomässigt har jag svårt för att inte ge honom chansen.
Han är fux och landar förmodligen på "storlek liten".
Pappa Röding är kanske inte upphetsande så man kissar på sig direkt, men jag hade en tanke med parningen när den gjordes. (att det blev en fuxhingst i stället för det svartskäcksto jag beställde är ju inte så mkt att säja något om… ) Röding fick i alla fall 41 p på senaste generalmönstringen, har vunnit Elitloppet (nåja, det heter väl egentligen lilla Elitkampen, men vem bryr sig egentligen? :P) och av hans totalt 5 registrerade avkommor fick enda 04-an avelsdiplom i somras.
Mamma Hippotekets Cocos stambokfördes med kl 1 och hann bli guldbelönad på utställning innan hon dog vid 6 års ålder. Mormor Mathilda var diplomsto och har guldbelönats med 40-42 p (42 fick hon på lokal ponnyutställning) plus att hon vann fölstoklassen på Syds Elitutställning 2000. Mathilda har också lämnat Hippotekets Esska, guldbelönad med 40-41p. Även Mathilda dog vid 6 års ålder (olycka i hagen). Mathildas mamma Maxi är diplomsto och mormor Folly Elitpremierad. Så man får väl nästan anse att det verkar vara en ganska förärvningssäjker mödernelinje…
HocusPocus själv ser inte så tokig ut, det enda jag önskar just nu är att han ska växa i sitt huvud, för det ser lite stort ut från sidan. (men å andra sidan såg hans mormor ut så här då hon fick diplom, ett år senare såg hon ut så här… Så han kanske också hinner växa ikapp) Han har ett hyfsat korrekt benställ, en bra skritt och är ännu lite "låst i bogarna" i traven.
Nu vill jag ha Er syn på detta, Hur hade Du gjort? Och Vad tycker du att jag ska göra? Spara eller sälja?
(det är ju rätt skönt att slippa ha hingstar på gården, men det är ett kärt besvär om det visar sig att de är bra…)
eftersom jag själv blev kär i din hingst så skulle jag sparat och kanske sålt sedan om han inte höll måttet. Han är så vacker. =)

Jag skulle ha svårt att sälja!
…vill gärna visa fram dem själv och veta att de fått chansen.
Och håller de inte hela vägen, kan man ju sälja senare.
Har man dessutom hunnit utbilda dem lite, känns det som att det är lättare att hitta en bra köpare som vill använda ponnyn. Speciellt eftersom det är en hingst. Det är ju alltid lättare att sälja ett ungsto…

Jag hade faktiskt behållit honom och visat om du nu vill det för annars är det så lätt att man går och gräver sig för det , de som gillar han försvinner väl inte du kan ju prata med dem om han inte går igenom om de vill köpa han då tex.
Åh han var ju supersnygg! Hade absolut behållt honom o sen visdat honom. Hade han inte hållt måtten som hingst där så hade jag sålt sen!

Jag hade också behållt honom och visat honom. Sen sålt honom om han inte gick igenom. En jätte snygg kille Anna
tack för era svar!
Jag glömde nog skriva det ovan, skälet att jag velar om hur jag ska göra är att jag är så himla kritisk i bedömningen av mina egna hästar så jag har svårt att tro att han skulle kunna räcka hela vägen… Och att sälja nu skulle ju i så fall göra att jag skulle slippa lägga ner mödan på något som ändå inte räcker till.
Men, som sagt, det vore ju synd att kastrera om han skulle vara riktigt bra - trots mina egna kritiska ögon…
Det vore väl kul om han går igenom, om Röding bara har 5 reg avkommor så blir det ju lite "nytt blod", kanske attraktivt tycker nämnden. Din kompis tycker säkert lika mycket om honom om ett år eller så ifall du fortfarande vill sälja då…
Låna ut på foder?
#8 - njäe, det är inte aktuellt. Antingen kastrerar jag och säljer eller också behåller jag honom här och matchar för visning.