Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1672 ggr
[Anna-N]
0

Betessådd

Hur har ni gjort praktiskt ni som sått betesvall och vilka fröblandningar har ni haft och rekommenderar eller inte?. När har ni släppt hästarna på det sen?

- Tacksam för tips!

VeronicaP
0

Hm det där är ju inte jag som har koll på det här hemma *ler* det är ju min pappa som sköter det där. Men vi har släppt lite senare på sommarn .

RebeckaSvensson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur vi praktiskt har sått in betet är lite olika. Någon gång har vi sått det med rapiden och några gånger har vi gjort det som insådd i en stråsädesgröda, men harvsåmaskinen.

Fördelen med att insådd i stråsäd är att gräset under första året är skyddat av grödan. Till gräsets andra år hinner det då bestocka sig och få djupa och välutvecklade rötter så att det klarar av ett relativt högt betestryck utan att ta skada. När vi har sått det som årets huvudgröda har vi haft det som träda första året och alltså inte släppt några djur där utan bara putsat av det och låtit grönmassan ligga kvar. Att det legat som träda första året är just för att det ska hinna bestocka sig och utveckla sina rötter.

Fördelen med att så in det i en gröda är att man fortfarande har något att skörda och som alltså genererar pengar, vilket trädan inte gör samtidigt som grödan fungerar som ett skydd för gräset.

Vi har använt oss av färdiga "hästbetesblandningar". Nu har jag inte alla mina papper här om vilka grässorter som är bäst osv, men vad man ska välja, om man ska blanda själv, beror på var man bor. Någon sort som har en bra förmåga att täcka marken och breda ut sig ska man ha så att det kan täcka igen efter tex hovspår innan något ogräs växer upp där.

Bilden är på en rapid.

Lise
0

#2  Har i år fått låna ett bra bete och har tankar på att så om min andra hage nu när jag inte behöver ha hästar där. Vet du vad det kostar ungefär att så om 1 hektar, och behöver den sprutas mot ogräs innan.

RebeckaSvensson
0

#3 För att få bäst effekt ska man spruta Round Up, plöja det och därefter så in nytt gräs. Vad det kostar vet jag inte riktigt, hittar inte Maskinstationsföreningens kostnadskalkyler just nu. Kan höra med far senare.

Lite nyfiken, var har ni fått bete?

[Anna-N]
0

Jag tänkte närmast på en del av slitna hagar (vinter) som man bara skulle kunna stänga av och så i under vårkanten för att få lite ny "skjuts" i till sensommaren. Så nått väldigt avanserat ska det inte vara ;-)

Rebecka = kolla gärna lite på fröblandningar om du har lust. Ska vara snabbväxande o bra marktäck. (Typ som man sår gräsmatta)

Lise
0

#4 Vi har fått ett bete som ligger sidan om stallet. Det är insådd vall som ej har använts sen början av 90-talet! Där har aldrig gått några djur.

Måste man använda Round Up? Jag är emot det då det inte går ur jorden.

RebeckaSvensson
0

#5 Har inte hunnit med att kolla mer på det, men ska göra det. Gröe brukar man ha i stor utsträckning i både gräsmattor och hagar, det täcker bra och om jag inte har fel för mig har det tillväxtpunkten relativt långt ner så det är ett gräs som tål hård avbetning.

#6 Det blir bäst effekt av att spruta bort det gamla först. Round Up tas upp av växterna.