Boxvila vid fång
Ännu mer "dumma" frågor. Veterinärerna säger tydligen väldigt olika angående detta.
Boxvila i allt mellan 2-18 veckor. En del säger strikt boxvila, medan andra säger att hästarna kan gå ute dagtid i liten rasthage.
En del säger att hästen behöver röra på sig om den kan och vill. En del säger att de måste stå helt stilla.
Vad är era erfarenheter?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vi har alltid låtit våra vara ute faktistk och det tror jag har gjort att de har blivit så friska fort och kunnat röra sig så bra.

#1 Även om de är "stappliga" när de går?
/Cattis
När jag gick hovis-utb så sa veterinären vi hade som teorilärare, att så länge de inte blir sämre av det så är det bara bra om man kan låta dem röra på sig litegrann.
Jag tror man måste avgöra det från fall till fall. Jag har nog själv aldrig ställt nån fånghäst i boxvila, däremot har de gått i sjukhage.

#2 Yapp de ska ju ha det så att de inte behöver röra sig om de inte vill , alltså gå med kompisar som inte är elaka mot dem, mina har inte gillat att så på box utan har tyckt om att komma ut på dagarna , sen har de i början fått vara inne på natten.

Okej, tack för era svar.
/Cattis

Cattis, om du har en lite mindre, plan hage så går dom vad dom själva orkar. När Anja fick så kraftig fång förra vintern så fick hon vara ute men, bara om hon ville gå ut, då var hon ute en stund o det blev lite längre för varje dag…
Beror väl på hur dåliga de är. Min fånghäst som jag fick ta bort i helgen stod i box för att få så mjukt underlag som möjligt. Hon fick torvbädd. Men sen hade hon så hon kunde gå ut i en liten hage. Hon låg dock mest inne. tycker dom ska kunna få ligga mjukt om dom vill då dom har mkt ont.
Ove Watle som forskat mycket kring fång på Ulltuna säger att de skall röra sig så lite som möjligt eftersom de har en stor blödning i hoven når lamellerna rasar därför skall de stå i boxvila på mjukt underlag länge en fång häst skall tidigast börja användas efter 9 månaders vila efter ett fång anfall. Spola gärna benen med kallt vatten minst 1/2 timma om dagen eller använd kylbalsam, oxå för att stoppa blödning.
Har också hört boxvila (mjuk bädd) eller plan liten hage utan knöggel, sluttningar och vice versa.
Men det är vad jag hört och lärt mig. Har aldrig haft (peppar, peppar) och innerligt tacksam för - en fånghäst! Så ngn verklig erfarenhet har jag inte.

Jo boxvila är jag med på, men det är hur länge de skall stå på strikt boxvila som jag undrar över egentligen?
När man kan anse att det är okej att hästarna få gå ut i ex rasthage dagtid. Man måste ju se till att de inte ruttnar mentalt, för då är det iaf enligt min erfarenhet svårare att få dem att bli friska.
/Cattis
Boxvila tills symtomfri, då de står inne ska de ha en mjuk bädd. Den lämpligaste bädden lär vara djupbädd av torv, halm är hårt att stå på och spän blir ojämt. Enligt Strömsholm djursjukhus. Men det varierar säkert där också beroende på vem man pratar med.
Rent mentalt för hästarna är det bättre om man kan ordna en liten sjukbox ute med torvbädd i.

Min fick aldrig nån boxvila eftersom han mådde väldigt dåligt av att stå på box helatiden han började då väsnas en hel del o fick därför gå ute o röra på sig som han själv kände för (han var uppfödd på lösdriften, o trivdes inte på stall).
Han har fått en egen box men utan dörr ute i hagen som han får vara inne om han själv vill vilket han ofta gör om han bara vill stå o vila.
Sedan så beror det lite på vad för skadan hästen har. Är det så allvarligt är det nog bäst med boxvila så att den får vila mycket eller ställa ut den i en liten rasthage som nån härinne sa.
Nu har ju jag bara en fångponny, så han får vara ute om han vill o har tillgång till både ligghallen o sin egen box.

För några år sen så hade jag en fång häst som fick boxvila i 4 veckor (på vetrenärens order) sen skulle hon få gå ut igen som vanligt.Men detta är ca 6 år sen så det kan ju ha hänt en hel sen dess med ny inf.
Jag kan bara berätta hur vi gjorde med vår Carmen.
När hon var hemkommen från djursjukhuset (hon stod där i två veckor) så var hon ordinerad boxvila. Hon stod inne i två dagar (hon låg också mest), sen gjorde jag en liten hage till henne som var lika stor som hennes box, togut henne i den och lät henne stå där en liten stund. KAn berätta att hon vaknade till liv och såg mycket gladare ut.
Hon fick sen stå i den lilla hagen några timmar om dagen under förutsätting att väder och vind var bra. Hon tillfrisknade fortare då hon var gladare och fick mer stimulans än vad hon fick inne i boxen.
JAg säger också att ha henne ute och är det en häst som rör sig jätte mycket gör då en liten hage till den.
Jag tror inte på det där att sätta hästar i boxvila OM dom är vanna vid att gå ute, dom blir deprimerade.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vår hovis brukar slå på en bakvänd sko på framhovarna efter att tvärtåat henne, så hon kan rulla över lättare när hon går.
Hon har alltid gått ute utan problem med skorna.
Däremot hade hon 6veckor boxvila då hon fått hovbensrotation.
Men vi har en sådan kanon-hovis att det inte syns på röntgen idag att hon haft det.
Jag har haft min på box i det akuta skedet, och sedan har hon fått gå ut som vanligt. Skall tillägga att det var ganska mycket snö, så det var relativt mjult ute oxå. Akut skede för min pålla var 3-4 dgr, sedan var hon inte varm i hovarna längr så då fick hon gå ut. Började med kortare dagar och ahde hela tiden koll på hovarna så att dom inte blir varma igen.
boxvila direkt o sen succesivt vant dem o vara ute..i början ville hon inte ut. Tvärvägrade o då fick hon vara inne…

Mitt sto som ja tyvärr fick ta bort i sommras fick gå i liten sjukhage. Hon var orolig och gick omkring i boxen. Men när hon fick komma ut i liten sjukhage och se de andra hästarna tog hon de lugnt. Hon fick aldrig mer gå med sina vänner i samma rasthage innan hon fick somna in
. Så ja kan inte svara på hur länge de ska gå innan man kan släppa ut dom.

Har provat lite av varje, och bäst för mitt sto var att få gå ute i mindre hage med bara en kompis som inte tjafsde med henne. Och hon valde själv den lerigaste delen att stå i. Kan tro att det kylde hovarna…
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Och jag kan bara berätta hur jag gjorde med mitt sto i somras… efter vet. besök så fick hon stå inne en vecka 10 dagar ungefär, på supermjuk bädd, men hennes humör o sätt visade att hon vantrivdes inne hela dagarna ensam, o jag förstår henne…. gjorde en liten hage (4x3 meter ca) till henne där hon fick vara, dom andra 2 småhästarna kunde gå in till henne o hålla henne sällskap, o på kvällen fick hon komma in. o hon tillfrisknade på ett mycket bra sätt, över förväntan!!
håller tummarna att det går lika bra för dig!!
Höll samtidigt strikt på maten hon fick!! vägde hö´t ordentligt. Fick lite granris för att hålla sig sysselsatt ute…Morötter fick hon inte så mkt av då jag hört att sockret i det inte är bra, lite lite betfor o korn o knäckebröd fick hon bara. just för att få ngt när dom andra hästarna inne fick mat.

När min halvblodshäst fick fång och va tvungen att ha boxvila så han anpassade sig otroligt bra.
Han gav aldrig upp. Eller som cattis skrev, ruttnade mentalt!!
D va tack vare att han aldrig gav upp hoppet som gjorde att vi orkade hålla på med den här hemska sjukdomen.
man får se till varje häst tror jag d där me boxvila. OM dem pallar o stå inne eller inte.

om hästen får boxvila, kan man inte då göra en hage som är i boxstorlek? så får ju hästen komma ut och titta lite iaf.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#22 Det kan man ju göra om hästen håller sig lugn i den.
Sen är det ju från fall till fall HUR pass ömma de är i hovarna. De ska ju helst stå väldigt mjukt, vilket man i så fall får fixa ute i sjukhagen då.
Det allra bästa underlaget att ställa en fånghäst på är en tjock sandbädd, då kan den sticka ner tårna i underlaget - det vet alla som själva varit "sand-ballerinor" - och detta kan faktiskt förhindra att hovbensrotation uppstår, om man får in dem på sand i det akuta skedet.
Ja visst är sand det absolut bästa, men kanske svårt att få tag på sand som inte är fryst , i allafall på vintern.

Förra vintern hade jag en med fång.
Jag gjorde en stor utebox till henne med en tjock halmbädd, det fungerade bra Hon stod där dygnet runt ett par veckor och var sedan smärt och symptomfri och fick då gå med de andra på lösdriften. Kan tillägga att hon var "glad" hela tiden. Hon såg och kunde prata med de andra.
Nu har jag en med trol hovbenssänkning. Hon står inne på box nattetid och är ute ensam i en mindre plan hage på dagarna.
Hon medicineras men är ff dålig. Första dygnet stod hon enbart på box innan smärtlindringen börjat verka.
Två helt skilda fall…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
22# Liten sjukhage utomhus är OK, men tycker att elrep i en sådan är riskabelt då hästen lätt kan fastna med benen över/i elrepet om den rullar sig (vilket den gör). Trästaket och dem understa slanan ganska högt är mitt förslag.
Har själv vår sjuka pålle i en liten elrepskonstruktion just nu därför att något annat inte var möjligt, men stannar alltid kvar när jag släppt honom tills han slutfört den obligatoriska rullningen