Normaltemperatur
Tempar ni era hästar så ni vet vilken normaltemperatur de har? Har hästar, som vi människor, lägre temp på morgonen?

Tror det. För att få fram hästens temp, har jag lärt mig att tempa hästen vid samma tid 3 dagar i sträck, för att få fram "normaltemp". Bör man göra på en ny häst. Vilket påminner mig om att jag inte gjort detta på min egen ponny….

Jag har rätt bra koll på tempen på mina faktiskt utom åringarna och fölen då..
Beror på om det är hästar som står på stall eller går på lösdrift , står de på stall har de ju oftast vilat hela natten därför lägre temp, men många lösdriftshästar kan ha samma temp just för att de kan var lite mer aktiva på natten..
Tempar bara när jag tror att någon är sjuk.
japp jag har koll på både andning och temp
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ja det är ju bra att de andas 

Men det är bra att veta normaltemp på sina hästar det kan ju variera i över en grad mellan hästarnas normaltemp..
jag har haft sjuka hästar som inte har haft hög temp så man ska inte stirra sej blind på tempen.

Vilken temp ligger era på i friskt tillstånd?
#8 kollar man min valack som jag nu tempat så mycket så ligger han på 37.4. Någon annan jag haft tempat tidigare har legat på strax under 38

Mina hade 38,2 igår. Men de verkar friska. Kanske fel på termometern?
#10 säkert inget fel alls. Är ju lite beroende på värme, brunster osv….
mina ligger mellan 37,7 och upp tom 38,3 när dom är friska
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mitt ena sto hade lite feber förra veckan. Hittade egentligen inget "fel" på henne mer än det och att hon var lite lojare. Efter att febern gått ner har barnen ridit henne och hon är som vanligt och gör villigt det man ber henne om. Men jag har hört så många som har erlichia med massa underliga symptom, så jag ser spöken överallt snart. Igår hade hon som sagt 38,2 men verkar som vanligt, kanske något lojare än vanligt, men det var ju varmt också. Hon äter, gnäggar och har samma goda humör som hon brukar. Jag får väl tempa henne några dagar för att se hur det utvecklar sig, det kanske är hennes normaltemp, jag har varit slarvig med att kolla det.
#13 hästarna måste få vara lite loja ibland dom också. Kanske hade hon feber i samband med brunst?

#14. Ja, de kan ju inte alltid vara i toppform. Precis som du skriver så kan hon vara brunstig. I ärlighetens namn har jag dålig koll på det också. Vi har ju bara en valack och resten ston och det är inte mycket att flirta med.
#15 här flirtas det för fullt med valacken =) Finns ju så många anledningar till hög temp och lojhet. Man vet ju själv hur man är ibland. inte alltid helt 100

#16. Dom vet väl att har erfarenheterna.
Min har ju varit valack sedan han var 1,5 år.
#17 unghästarna brukar ta vad som helst här *S* Valacken inte så intresserad dock.

En normalt temp på en häst ligger normalt mellan 37-38,5 grader utan att man behöver tro att det är feber..
Mina ligger mellan 37,3-38,4 *ler*

#19. Tack. Det kanske inte är fel på varken hästarna eller termometern.

nä det tror jag inte utan helt normalt , äldre hästar (/gammla) ligger ofta lägre i tem och unghästar, föl kan ligga rätt så högt i temp, men tar jag majsan då som är 14 år i år hon pendlar mellan 38-38,3 i temp…
nja, normaltemp för vuxen häst är mellan 37,5-38, unghäst 37,5-38,5 och föl har högre mellan 38-39,5. Undantag finns ju men en vuxen som har 38,5 har lite hög temp

Nope Anna , jag vet då vi tempade hästar en hel jäkla vår och sommar när vi hade abortvrus på ridskolan , ooch fick då skriftliga papper från vetrinärerna vad som är normaltemp , står även i flera hästböcker samma sak…
Eller så har vissa av mina feber alltid 

Ett par av mina ston har också normaltemp strax över 38. Ngn har 38,3 en annan har 38,2. Så då har de också alltid feber isf. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

mm jag tror att det är helt upp till individen , jag menar vi hade gamla hästar på ridskolan som hade normal temp på 38,4 och en gammal på 36,9 *S*
Så det jag menar är ju att man kan ha en riktlinje är det inte över 38,5 så är det inte feber normalt , sen kan de tom ha högre om de går ute i hagen och gottar sig i solen ..
Tänk på att låta hästen vila minst 2 timmar efter arbete innan ni tempar den.
Yapp du måste också ha sjuka hästar du med Cattis *ler*

#25 Det konstiga är att de verkar attans pigga och krya för att konstant ha feber! 
/Cattis

#26 *ler* jo du vet tåliga hästar det där , shettisar klarar allt *S*
se där…. och ni ska prata om att inte hacka ner på folk. Dessa temparna har JAG lärt mej då jag gick i Bollerup. Jag går själv efter dom. Har jag en häst som ligger mellan 38,5-39 grader anser jag den dålig. Så får ni säga vad ni vill. Jag har alltid haft mina häsdtar under 38. Men mina veterinärer är förståss HELT annorlunda jämtemot era. Tur ni inte har mina då då.

#28 Vad pratar du om? Vi skämtar med varandra och du tar åt dig? Är det att hacka? Vem har ens nämnt dig i skämten, eller hänvisat till dig/dina inlägg? Jag svarade på Veronicas inlägg.
Jag vet inte vad dina veterinärer anser eller vad du lärt dig. Jag vet vad mina hästar har för temp och om du och din veterinär anser att de är konstant sjuka får ni göra det. Dessa två är kärnfriska, men har högre normaltemp. Det är, som du jättesäkert vet, individuellt. Jag anser också att det är feber om det går över 38,5, men ibland är det feber redan vid 38 kanske, på dem som har lägre normaltemp.
Så, dina hästar mår bra, mina hästar mår bra och vi vet när de får feber. Det är ju faktiskt kanonbra.
Trist att du tar så illa upp för/tar åt dig av saker som inte handlar om dig alls.
/Cattis
svara inte med sarkasm så ska jag inte ta åt mej heller.

# 28 Var inte dig vi hackade på utan skämtade med varandra …
Men man måste inse att alla hästar är olika och när man läser på vissa ställen så tycker vetrinärerna att man inte behöver ringa för att typ hästen har 38,9 grade i någon dag utan det ska vara över 39 grader i någon dag..
Sen är det ju så att alla rön ändra sig , tempen är klart mycket högre nu på hästarna än det jag fick lära mig från början , man måste inse att utvecklingen går framåt , bara för det var så för något år sen är det inte säkert att rönen är så nu …..
Sen är det ju så bara för att om nu dina har låg temp så har ju inte alla det utan det är fortfarande individer precis som vi människor ….
Jag själv har skitlåg normal temp och borde väl eg frysa enligt andra men är ändå väldigt varm av mig , man måste lära sig att alla är olika och att man inte alltid har rätt bara för att mina är så…

#30 Du tycker att det är sarkasm, jag tycker och vet ngt annat.
/Cattis

Jag tror äldre hästar med sämre blodcirkulation har lägre temp, vi tempade två av hästarna på skolan som båda var gamla halvblod, tror den ena hade normaltemp på 36.8 och den andra 37.0. Min stora häst (9 år gammal, 153 cm hög) har normaltemp på 37.5 ,men det varierar ganska mycket. Shettisen har en normaltemp på 37.7, som inte varierar (hon har mellan 37.6 och 37.8) Kan säga att hon börjar bli slö om hon har feber runt 38.3.

När jag tävlade med Zebben hade jag full koll på hans temp, puls och andning. Hans normaltemp låg på 36,4. Tempade honom varje morgon om det var träningsdag. Vilodagarna tempade jag aldrig.
Nu tempas han bara vid misstanke om feber.