När är det bäst att kastrera?
För att förhindra infektioner mm, när är det bäst att kastrera? När är läkköttet bäst?
Själv tycker jag att tidig vår innan värmen kommer är bäst dvs mars-april. Och bör väl undvika att kastrera juli-augusti pga flugor och värmen. Har bara varit med om 4 kastreringar (Manasser, Cosmos, Jolly jumper och manpower) tror jag… EN har gått dåligt med och den var på sensomamren/hösten.
Vad har ni för erfarenheter? Någon som har kastrerat under högsomamren men det fungerat bra? Någon som INTE vill kastrera på våren pga någon anledning?
jag kastrerade min hingst i oktober har jag för mej. Nu var han ju gammal så för karraktären spelar det ju ingen roll. Skulle nog undvika maj-augusti.

Tänker kastrera Thimon nån gång tidigast i okt/nov. Allt för att förhindra flugor mm. Nu är han inte hingstig på något sätt så jag väntar gärna längre om det går, vill gärna få lite "hingstkaraktär" på honom.
Jag har varit med om vår/sommar/höst/vinter med varrierat resultat. Kastreringen som gjodes på sommaren slutade i infektion, lååång läktid m.m.,men ägaren till hästen ville genomför kastreringen trots att denne blev avrådd.
Jag föredrar vinterna…känns "renare" på nått sett..på sommaren är de ju rötmånader/flugor och allt annat, på hösten är de ledigt och blött osv och på våren samma sak.
Någon veterinär har sagt att det är bäst på tidig vår då det är bäst läkkött… Stämmer det?
Det är det samma tycker jag. Det är ju inte bra om det är flugor, lerigt eller för kallt Jag brukar ta dom i okt-nov då är det lagom temperatur och förhoppningsvis lite fruset i backen.
Var bor du Kickan? Fruset i marken (tjäle) var det nog inte förrän vid Nyår hos oss…
Är det bättre att kastrera på VINTERN än på sommaren?
Hur stor är risken att det blir komplikationer av en kastrering i tex september? På betet tycker jag det är "onödigt" att kastrera men vill nog i så fall göra det innan uppstallningen … eller är det fel tänkt?
#6 Nä då det går nog jätte bra att kastrera i september. Det viktiga är att han rör på sig mycket så det inte svullnar upp.
Jag bor i värmland och jag menar inte riktigt att det ska vara tjäle men att ytan av marken är frusen. På betet är nog dumt att göra det då man kanske vill kolla upp lite extra hur de mår samt ifall de ska ha pencilin så är det bättre att ha dem inne.
I vilket fall som helst skulle jag nog ta hem hingsten från betet OM han skulle kastreras under sommaren… Delvis för att hålla koll på hälsan men också för att kunna gå ut och gå när som helst under dygnet…

Jag kastrerade min på hösten. Eftersom det är en fördel att de går ute kanske man inte skall göra det på vintern om de brukar stå installade nattetid.

Kastrerade mina två på hösten och det fungerade bra. Bra göra det innan det blir för dåligt väder då det är bra om de kan fortsätta att gå ute dygnet runt när de blivit kastrerade.

Jag kastrera mina både vår och höst då mina går ute …
Hur stor risk är det att det blir infekterat under sommaren?
OM en köpare vill ha hingsten kastererad, vem står för ev komplikationer då?

Risken finns hur som helst. Särskilt då det är rötmånad och flugor till förbannelse. Jag skulle absolut vänta till hösten.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#12 man behövcer kanske inte ha så brottom? blir ju mer lidande för ponnyn och även för plånboken om man gör det mitt i sommaren.
Om man behöver ha bråttom då? Om man MÅSTE bli av med hästen… Om någon vill ha honom kastrerad, vem ska stå för komplikationerna?
Eller ska jag vänta tills någon som är intresserad av en hingst hör av sig? Jag har ju bara haft honom till salu 1,5 år eller nåt… Det finns väl MASSOR av folk som vill ha en självsäker 3-årshingst med full stam och fått guld som 2-åring osv… Konstigt bara att alal des om vill ha en sån inte hör av sig… (*ironi*)

#15. Du har alltså en köpare som vill köpa honom kastrerad nu genast?
#16 … typ… Men de har inte tittat på honom än…
Jag kan tänka mig att han kan bli en bra körhäst om han hanteras av vuxna eller tonåringar, inte småbarn då han är väldigt kaxig och stark (både fysiskt och temperament).
Han har varit ett "experiment" som många har stört sig på… Han är nämligen svenskfödd nynollad hingst. Han har visserligen fått guld på utställning men bara 36-37 på avelsvärdering, men veterinärbesiktningen gick han ju igenom utan anmärkning. Vi ville se hur han skulle hanteras av premieringsnämnden eftersom Plan- och Riktlinjerna här i Sverige inte är klara än. Jag har aldrig riktigt gillat honom, men min sambo har alltid gillat honom och hans mamma och har pushat på mig att "testa" att få honom fullt avelsvärderad. Nu är detta gjort och han har avelsvärdeklass 0.

#17. Då vet du inte säkert att de vill köpa honom, alltså.
Har du frågat någon veterinär om detta? De borde väl kunna ge dig ett råd.
#17 men snälla du… om du så genast måste bli av med alla hästarna varför har du då betäckt om stona? De blir ju inte färre på det viset =(
Kanske kan köparna vänta lite med att skära honom om du säger att det lätt kan bli komplikationer vid kastrering mitt i sommaren.

Är det inte säkrare att kastrera på klinik, jag menar där har dom ju sterila operationssalar, en äldre hingst är alltid svårare att kastrera. Men det är ju klart att det är ju en fråga om pris också, om man nu får lika mycket (eller mindre) än vad kastreringen kostar så är det ju trist.

Vi har kastrerat både unga och äldre hingstar har inte märkt någon skillnad det som är viktigast det är faktiskt att de får komma ut i hage och röra sig med en gång .. Fast jag har aldrig kastrerat mitt på sommaren..
Jag har varit med om både stående och liggande kastrationer hemma. Vi har även kastrerat på klinik men det var för att han var klapphingst. Det går jätte smidigt och det brukar inte bli några komplikationer om man som Veronica.P säger att de får komma ut och röra på sig direkt.

Har en kompis som kastrerade sin sövd på klinik. Han vaknade aldrig upp ur narkosen. Men det är väl ovanligt, hoppas jag.
Jag har bara kastrerat liggande och med lokalbedövning och lugnande. Senast på gräsmattan.. renast där tyckte veterinären… Det gick iaf bra… Varit med om 4 kastreringar och EN har gått dåligt och det var på hösten… Det blev infekterat…

#24 av alla vallacker det finns måste det vara ovanligt, något medfött hjärtfel eller så.
#25 det kan ju alltid går fel, flugor finns det ju länge, men vänta två månader från i dag minst. Förklara för köparna om riskerna just nu och har han funkat som hingst hos dig så kan han säkert gå i ett nytt stall också en kort tid, bra staket bara och mycket el.
#26 Varför ska det var amycket el för att han är nykastrerad????

#27 Kacka läs en gång till vad #26 skriver .. Hon skriver ju att du ska säga till de *nya* ägarna att vänta med att kastrera minst 2 månader och han funkat som hingst hos dig så kan han säkert gå i ett nytt stall också en kort tid, bra staket bara och mycket el.
Men jag fattar fortfarande inte varför man ska ha mycket el…
Jag är nog trögfattad…

#29 För att han ska hålla sig i sin hage och inte gå gnm staketet till nga andra hästar.

Stark ström=större respekt för staketet. OBS. Inte starkare än tillåtet, men ordentligt med el i.
Ska det vara MER ström när han är nykastrerad än när han inte är kastrerad???? I så fall varför?

#32 Nej, det är ju inte det som står i inlägg 26. Står ju att för att minska risken för komplikationer efter kastreringen så kan köparna vänta att kastrera hnm. Ha starkare stöm i staketet när han fortfarande är hingst.
Men om han aldrig har gått ut som hingst… Behövs det ändå extra stark ström då han är nykastrerad? Ursäkta men jag fattar nog VÄDLIGT trögt…

Kiara ger dig rådet att be dom nya ägarna att vänta med kastreringen ett tag. Om det har fungerat att ha honom som hingst hos dig, så borde det fungera att ha honom som hingst på det nya stället ett tag till om de har staket med bra ström i. Jag tror inte hon menar att strömmen skall vara ännu starkare när han väl kastrerats.

Står ju klart och tydligt att du ska vänta att kastrera han ….. och tala om för ägarna att de ska ha stark ström osv osv
jaha… nu börjar jag nog fatta… ni menar att de ska köpa honom som hingst och kastrera honom hos sig SENARE men att tänka på staketen TILLS DESS så det inte händer en "olycka"?
Jag har hört att efter en kstrering så kan det finnas "rester" kvar… Dvs en nykstrerad KAN betäcka ett sto och det blir föl… någon som vet hur länge "säkerhetsperioden" är tills alla "gångar" är tömda?

Till mig sade dom att en nykastrerad valack skall gå med ston tidigast efter 14 dagar.