Bärrandsröta
Har nu 2st med rätt rejäla hål i en hov, min fundering är..vad är bättre att ha dom ute dygnet runt (har lite snö, med gradantal ute är mellan 0 till -5 kanske) eller ska dom få vara inne på natten?!?
Är dom ute så blir det ju snö/is i hålet, är dom inne så blir det ju spån och det kanske inte alltid är så rent!
Vad kan vara det bästa för hovarna?

Det frågade jag också när vår ena hade sådana problem för några år sedan. De tyckte att vi kunde fortsätta som vi gjorde, ha henne inne nattetid på box med spån i. Tror inte strömedlet spelar någon roll, bara det är torrt.

Ja det är torrt, men det kan ju vara pissigt spån eller bajs som kletar in där.. medans snö bör ju vara renare! Jag blir så kluven..när det inte ser ut att bli bättre heller..

Har också upptäckt jättehål på ena pållen. Skulle verka lite och då kom det fram. 
Här är lera så långt ögat når. Har dem nu inne på nätterna på torr spånbädd men fasar för att inte lyckas hålla rent. Det går långt upp.

Vi hade nog ingen snö då, när jag tänker efter. Men det har vi ju knappast aldrig här nere numera.
Vår fick sövas och verkas upp rejält. Vet inte om det var alldeles nödvändigt eller om hovslagareskolans elever behövde öva.

Jag verklgen HATAR bärrandsröta och detta väder…är så less. har lust att svära högt!! Alla mina har det - mer eller mindre. BLÄ!!!!
Jag har hört att torv är det sämst och spån det bästa.
Själv har jag en hage som bara är under all kritik just nu, eller är det vädret som är under all kritik?? Funderar på att släppa hästarna på en åker. Vågar man släppa tre russ (ett föl, en ung och ett 13 -årigt sto) och en shettis (9 år) på en åker med ganska nerbetat gräs??? Vi har ett tunt snötäcke… då skulle de slippa geggan - en tid, sen har de trampat upp den oxå. Självklart får de hösilage. Tänker främst på det frusna gräset….
Eller så får det stå inne resten av vintern/våren ;-)
Jag skulle ha dem inne på natten. Då kan man behandla/göra rent på kvällen när man tar in dem från hagen.
Det går ju att trycka i t ex tjärpasta eller liknande för att förhindra att lera kommer upp i hålet men å andra sidan blir det lite knepigare att göra rent. Dilemma.

#6 Tjärdrev är ganska enkelt att pilla ur med en söm eller liknande.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag har använt en virknål, det funkar också bra.
tänkte också föreslå tjärdrev som Cattis.
Gör rent ordentligt innan du trycker i det så behöver du ju inte ta bort det för rengöring då det inte kommer in massa gucka i hålet.
Räcker ju med att byta efter några dagar om det sitter så länge.
Funkade jätte bra på våran ena som har haft det två ggr.
Då vi hade hovböld och bär randsröta på våra använde vi gips. Gjorde rent koka ur med väteperoxid eller virkon, sen pillade vi i gips på gasbinda, kanon bra och lätt att ta ur när nästa rengöring skulle ske.

Pratade med min gamla hovslagare om bärandsröta och han sa att blanda honung,tjära och lin och stoppa i hålet. Bakterier gillar inte sött.

Har läst en tråd med stort intresse på Bukefalos där vissa hävdar att bärrandsröta har vissa kopplingar till fång. Allts det är INTE fång, men att förstadiet till fång, eller mycket lätt fång innebär att lamellranden vidgas och därmed försvagas och då kan alltså bärrandsröta uppstå i och med att skit och bakterier kan tränga in i den försvgade bärranden.
Bärrandsröta har alltså (enligt en del i denna tråd på Bukefalos)ett samband med rubbad tarmflora.
Vad säger ni om det?

#12. Stämmer inte med hovslagareskolans teorier.

# 13 Vilka är deras teorier? *nyfiken*
#12 - Bärrandsröta orsakas av mikroorganismer som finns i marken i hagarna där hästarna går. det har inget som helst samband med tarmfloran - enligt min uppfattning.
Däremot - när de väl har haft fång och har fått en breddad och porös lamellrand, DÅ är det lättare för mirkoorganismerna att tränga upp där.
Fast när jag tänker efter så vete råttan om jag någon enda gång har sett en fånghäst med bärrandsröta/hålväggar. Jag tror faktiskt inte det…

#14. Se #15.
#15. Min fånghäst har inga hålväggar/bärrandsröta. Och den som har haft bärrandsröta har inte haft fång.
Det jag har lärt mig är som Anna skriver i #15, mikroorganismer i marken.
#15 & #17: Samma här. Mikroorganismer i marken, och det trista är att när ens mark väl har blivit "smittad", så är det svårt att bli av med detta gissel. Speciellt unghästar är känsliga.
#12 Våran ( nu sålda) 12-åriga märr har haft hålväggar två ggr och har aldrig haft fång eller en tendens till det.
Men våran 12-åriga fånghäst har stenhårda hovar och aldrig haft hålväggar.

Tack för svaren.
Men är det nån som haft en häst med BÅDE fång och hålväggar/röta? Tänk om bärrandshästar är lite immuna mot fång… Hur kan det då komma sig???? *funderar*

#18. Vi hade ett sto för tre-fyra år sedan med bärrandsröta och i år har vi en med några små hålväggar/bärrandsröta. Ingen av de andra har haft det. Så alla behöver inte få det.
#20. Tror inte det har något samband alls, men det är min gissning.

Måste fråga; är bärrandsröta och hålväggar samma sak? Är inte hålväggen förstadie till bärrandsröta? Om man inte sköter hålväggen så uppstår bärrandsröta och det kan vara så illa att det går vidare upp i benet och kan även medföra avlivning?
Jag har hålväggar på tre ponnyer. Den ena har det gått en flis på så där har det gått lågnt upp. De övriga är det ca 1 cm hål. Min hovis har föreslagit att vi ska peta rent varje kväll och doppa foten i virkon. Får se imorgon om det har haft verkan, hovis kommer igen för att förhoppningsvis nu kunna verka bort det mesta och öppna upp igen så att det är lätt att hålla rent. Så mitt tips är virkon!!

#20 Nej men däremot en fånghäst som fick hovböld efteråt och det är väldigt vanligt säger min hovis.

#22. Jag vet inte om det är samma sak. Skall fråga nästa gång.
Hovslagareskolan ordinerade oss att peta rent i det bortverkade, tvätta rent med vatten och tandborste. Därefter i med Jodopax och något ljuslila pulver (Kopparsulfat??). Detta gör vi varje kväll.

Jaa tack Annette!! Kom inte på vad det hette. Kopparsulfat. Det badade jag hovarna på min islänning med. Det torkar ut. Tog oxå och dränkte bomull med det och jod ibland och tryckte upp i hålet. Håller nog med om att det är bättre att de står inne så att det hålls torrt. Fukten är ju inte bra.
Min fick det när han gick vid sjön. Hans kompis och han älskade att stå ute i vattnet och äta den nya vassen som kom upp..

När min valack hade hålväggar/bärrandsröta rekommenderade min veterinär, efter det att hovslagaren verkat bort allt dött horn, att tvätta rent med utspädd jodopax och sen dränka in bomullstussar i tjära och dreva hoven med. Det funkade väldigt bra men tog lång tid. Som mest hade han kanske 2 cm djupa hålväggar. Detta kämpade jag med så gott som hela vinterhalvåret, men sen dess jag flyttade honom till ett annat stall har han varit helt fri från en endaste liten hålvägg i snart ett år, så de olika markerna vid de olika stallen tror jag har spelat en stor roll.

Enligt hovslagareskolan skall det hållas öppet, eftersom eländet trivs bäst om man täpper till.

Vi har ju haft en del regn i höst/ vinter så det är väl därför flera av mina fått det. Blöt och geggig/slaskig backe. Det beror alltså inte på fång!! Jag har 3st som har det av 7 så alltså det är inte alla som får det. Och det började på den ena efter att veterinären varit och grävt i hoven ordentligt för hon var säker på att hon hade hovböld..men fann ingen (var då halt i knäet, suck!) Efter det så kom bärrandsrötan..
Eftersom man använder tjärdrev vid andra hovåkommor så kan det väl inte bli för tätt att stoppa det i hålen?!? Eller?? Tycker att det bör andas lite..eller?!
Har provat det nu i 2v och det hålls ju väldigt rent och fint i hålen då. Kokat ur med väteperoxid först sen låtit det torka och stoppat dit drev. Funkat bra…men det tar ju lång tid innan man kan se om det ger resultat. Jag ger dessutom Enzion för att stimulera hovväxten. Och håller tummarna att eländet ska bli bättre!!
Har haft problem med hålväggar/bärrandsröta/WLD i ett par år med min shettisvalack.
Min förra hovslagare klippte bort allt dåligt varenda gång och det blev aldrig bättre..
Nu har jag bytt hovslagare och han klipper inte i onödan, han tycker bara jag ska ha koll så det inte trycks upp stenar i hålena.
Min valack är bättre men inte helt frisk ännu men jag har tryckt in massa bomull i hålena som jag först dränkt med Rengör Strålen (fd Thrushbuster).
Samma med en annan shettis…han hade väldiga problem med en framhov….han verkades ofta och blev alltid uppklippt på samma ställe…
Jag sa då åt hovis att vi provar att INTE klippa bort ngt så får vi se vad som händer så han verkades som vanligt och blev helt BRA i den hoven..
Så att klippa bort halva hovväggen är inte alltid det bästa alternativet…
Kan ju tillägga att denna "skitsjukdom" kom då min valack började gå på lösdrift…
Glömde ju svara på själva frågan….
Det bästa är nog att stå i box nattetid så hovarna får torka ordentligt…
Min går dock på lösdrift ännu för jag anser att de mår bäst av det….och han blir ju aldrig halt av sina hålväggar.
En annan lite "konstig" sak var att förra hovis sa att jag skulle peta med nåt vasst och verkligen göra rent i hålväggen medan den nya hovis säger att man inte alls ska peta för mkt och INTE med nåt vasst för då är det risk att man istället trycker upp bakterierna längre upp i hovväggen….
Båda två är utbildade hovslagare…

Vet ej om det har samma ingedienser men vi använde Nelex. Ochså lila så jag anar likheter.
Här förespråkar man att rensa med något mjukt ex. borste, sen koka ur med väteperoxid, därefter dränka med Lotagen ( Nelex ) lägga i bommul eller gipsbinda i springan. Detta göres varannan dag tills sprickan växt ner och verkas bort.

ok vi använde det vi hovspricka. Men efter en iplastning behövdes inte Nelex eller annat göras. Men röta är ju röta!
#32 m.fl - det finns nog ungefär lika många metoder för att bekämpa bärrandsröta/hålväggar/WLD som det finns hovslagare. Ingen funkar för alla och alla är värda att provas.
# 34
Jo så är det ju, alla har olika erfarenheter, JAG har inte sagt att någon skulle vara bättre än andra. Men jag måste väl få säga vad som rekommenderas här i mina trakter av både veterinärer och en mycket kompetent hovslagare.

När jag var upp på klinik för just bärrandsröta i höstas menade den hovslagaren där att WLD och bärrandsröta INTE är samma sak… Det ena var bakterier och det andra svamp. WLD var så mycket värre så jag gissar att det var bakterier (har ju minne som en akvariefisk). Som hovslagare skulle du alltid göra rent verktygen efter att ha behandlat en häst med WLD, vilket har ett mycket snabbare och aggressivt förlopp. WLD kan du få hur väl du än sköter hoven, medans bärrandsröta var dålig hovvård ansåg han.
#35 - jag menade inte att kritisera utan ville bara göra ett tillägg, att så är fallet.

Vi har behandlat bärrandsrötan genom att tjära hålväggarna och täppa igen med bommul. Det har hjälp och hålen har minskat.
Vad man absolut inte ska göra är att föra upp blöt bommul, den torkar och blir som en hård kil som kan göra hålet större.
#27 man ska ju absolut inte täppa till om man inte har något bakteriedödande som fyller upp hålrummet innan.

Tror ni inte att jag hittade en hålvägg på gammeltant oxå idag när jag verkade hennes framfötter.
Är det någon som vet hur länge (ungefär) man måste behandla innan bakterier/svamp är borta? Eller måste man hålla på tills det är torrt och fint i backen?
Pållarna går inte i den hage där de fått det.