Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 2000 ggr
nallebjörn
0

Auktion

Då ska vi se vad vi kan få för svar angående auktioner. jag menar då rena hästauktioner. Vad anser NI?

Jag ska åka på auktion på lördag, det är enbart hästar. Ska bli spännande se hur dom har det här då människan som har detta är ökänd. Skattebedragare nr ett tydligen. Stod om honom i kvällsposten häromdagen. Ska dit och se hur man behandlar hästarna där. Vet inte om man får ha kamera med men jag ska ha det iaf.

Annette
0

Jag var med mina föräldrar på Scans livdjursauktioner när jag var liten, så liten att jag inte minns i vilket skick hästarna var i.

Jag skulle aldrig sälja någon häst på auktion, d vs den som bjuder högst får köpa. Saluvisningar är något annat, då knyter man kontakter, men avgör själv till vem man säljer.

nallebjörn
0

#1 jag skulle inte heller vilja sälja någonting så. Ska därför bli spännade se vad det är för folk som säljer. Då detta är min fd hingst krokar kanske jag kan hitta en avkomma efter honom här. Var en hel del shetland med stam och papper till salu tydligen.

Annette
0

#2. Letar du efter en avkomma att köpa?

nallebjörn
0

#2 skulle gärna vilja ha en till efter honom. sen får man se vad man hittar. Kanske kan man göra fynd… kanske inte. Har fått en beställning också så jag får se vad jag kan hitta =)

lisette
0

är det dom i sankt olof som ska ha?

FredrikN
0

Han var på Börjes hästauktion och köpte som hästar. Han såg ut som en riktigt hästhandlare.

Hanna-D
0

Ta gärna bilder och berätta vad som såldes.

nallebjörn
0

#5 ja det är i Raskarum utanför där.

#6 VA? köpte han hästar där? knasigt

FredrikN
0

#8 Han gav typ 3000 - 3500 plus moms. st för några unghingstar. Efter em avelsvärde, men ej godkänd hingst. De hade väl räknat med att få igenom honom på hans travmeriter

thira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi köpte våran Stina som föl på Börjes hästauktion. Det är nog den enda ponnyn som verkligen har gått ihop sig, ekonomiskt sett! Hon kostade 2500:- (1997) På den auktionen var det inget fel på hästarna ialla fall, det var en mysig tillställning! Men man har ju hört mycket hemskt om andra auktioner….

nallebjörn
0

#9 men det är ju ganska mkt ändå om det inte finns stam på dom. Men jag såg katalogen för Tingsryd och de ponnyerna hade iaf stam. Vet du vad stona gick för där? var bla en åring efter Hällstrand.

VeronicaP
0

Jo men hästarna på Auktione i Tingsryd(Börjes) brukar vara i väldigt fint skick.

FredrikN
0

#11 jo de flesta hade stam. men som sagt en del föl var efter en ej riksstamboksförd hingst som sagt.

Shettisarna gick för rätt bra priser, Russen däremot gick billgare. Betäckt sto med stoföl vid sidan gick för runt 7-8000 och uppåt. plus moms givetvis då.

Såg inte vad åringe efter Hällstrand gick för. tyvärr.

Och hästarna var i bra skick, det måste jag säga.

Cim-Zetterblom
0

Ska det inte vara en kombinerad utställning och auktion för shetlandsponnyer på Elmia mässan i år?

Någon som har häst till salu som tänkt anmäla eller någon som kan tänka sig att åka ditt som spekulant? Vill ni berätta varför eller varför inte?

Jag tycker det verkar vara en häftig grej men har otroligt svårt att veta om jag skulle kunna anmäla. Av någon anledning känns det som det skulle vara lättare att åka ditt som spekulant.

Annette
0

#14. Om jag fattat det hela rätt måste ponnyerna som ställs ut vara till salu. Jag skulle aldrig anmäla någon häst dit om det är som en vanlig auktion. Jag vill veta vem jag säljer till. Jag skall inte åka dit och titta heller, det är samma helg som Nossebro-utställningen.

nallebjörn
0

Det är ju egentligen samma sak som på en vanlig auktion. Man får ju inte bestämma köparen. Jag skulle inte våga det.

Asagard
0

#14 Tycker hela idén är lite konstig. OM det finns "ångerrätt", alltså om ponnyn går lägre än vad man anser är smärtgränsen, då kanske det skulle kunna vara intressant. Men, det kanske inte är så?? Dessutom som #15 skrev. Man vill ju gärna veta vem man säljer till och föra en dialog med köparen först, så man vet vad köparen har för avsikter med sitt köp. Men, det är ju svårt på en auktion.

hjarter_dam
0

var på börjes hästaktion härom helgen. tycker det är vidrigt att se fina friska ponnyer aktioneras bort till hästhandlarna till så billiga priser.Skrikandes

nallebjörn
0

varit på auktion hela dagen… var väldigt lugnt och fint. Hästarna ganska välbehandlade.

Ett shetlandssto utan stam såldes med hingstföl för 4000:- Dock hade hon man och svansskorv i mängder.

Annars såldes en shettis utan stam, rödskäck för 1500:- En prickig som gick för 5700:- Två med stam var anmälda men ingen av dom dök upp tyvärr.

nallebjörn
0

En bild till..

nallebjörn
0

ytterligare en bild

Annette
0

Usch, jag blir deprimerad av auktionsbilder. Och då var ju dessa bilder av det bättre slaget.

VeronicaP
0

Jag tryckte inte dessa alls var farliga , de står i små boxar i allfall slipper stå uppbudna hela dagen.

nallebjörn
0

inget fel alls på boxarna och alla hade vatten. Såg rätt ok ut tycker jag.