Agria dyrare?
Ansökte om en nyförsäkran på det kommande stoet. Fick papprena idag. Höll på att ramla baklänges!
Har Bas Liv &Användbarhet 4000:-
Agria Bas veterinärvård 30000:-
Ska betala 1415kr i halvåret!
Tycker det är alldeles för tok för dyrt på en ridponny(shettis/welsh).
ja det kan jag hålla med dig om.
Jag har if liv med användarbhet 15000 och vet vård 50 000 med fast självrisk på 2500 kr och för det betalar jag 716 kr om året.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Har du angett att det är en "ridponny" som ska försäkras när du tecknade försäkringen?
Olika raser ligger i olika riskklasser efter vilka problem som brukar finnas hos respektive raser. Shettisar är de billigaste att försäkra. Hade du sagt shetlandskorsning så kanske det hade blivit billigare.
Dessutom så vill jag gärna påminna om att det INTE är någon ridponny du har utan justen korsningsponny. Den är öjligen registrerad i det korsningsponnyregister som ASRP administrerar, men det innebär inte med automatik att det är en ridponny… DU vet att det är en ridponny du har ifall de två första siffrorna i registreringsnumret är 43 eller 93, i annat fall är det en korsningponny och inget annat. Och eftersom jag vet att shetland inte är godkänt som inkorsningsras i ridponny så ÄR det en korsning.
Detta är tyvärr en jättevanlig missuppfattning, därför envisas jag som en tjatig papegoja att upprepa denna info så ofta jag kan…
sorry jag ljög visst jag betalar 723 kr om året och inte 716 som jag skrev innan.
Det lönar sig att få in offerter från alla bolagen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Varning för Agrias begränsade liv; Om man nu tror att man kan få ut något vid dödsfall. Möjligtvis vid ett benbrott då.
_Du kan inte få ersättning:
Punkt 6.1: Om hästen har dött eller avlivats till följd av:
- hältor, rörelsestörningar och ryggsjukdomar samt skelettsjukdomar i hals- och ryggkotpelaren
- skador på senor, gaffelband, ligament eller leder
- luftvägssjukdomar
- frakturer/fi ssurer som har tecken på artrosförändringar
- utvecklingsrubbningar
- beteenderubbningar, lynnesfel, nymfomani eller andra ovanor
- stelkramp om hästen har varit otillräckligt vaccinerad
- nedsättning av hästens användbarhet.
_
Jag har haft FYRA hästar som jag fått ersättning för av Agrias begränsade livförsäkring.
När man tecknar en försäkring så måste man - OAVSETT vilket bolag eller vilken försäkringsform man väljer - ta reda på vad den täcker.
Jag är övertygad om att andra bolags begränsade livförsäkringar har liknande villkor. Det handlar ju just om begränsad livförsäkring, där man kan välja en lägre premie mot att den täcker färre saker.
Varför liv 4000:-? En häst som är värd 4000:- är det inte lönt att livförsäkra enligt mig. Har inte mina livförsäkrade, köpte mina för 3700 respektive 4000. 4000:- för varken från eller till i min ekonomi egentligen.

#6 Fast å andra sidan gör det knappt till eller från på premien heller…
#7 Det vet jag inget om.
Jag har själv Agria och har mina vet. försäkrade med plustillägg. 120 000 i veterinärvård. Betalar 1700:- om året per häst. Ganska stor skillnad jämfört med trådskaparen….

Kollade själv detta förra året när jag funderade på att plocka bort livförsäkringen. Då har jag iofs begränsad liv (men maximal veterinärvård) och det rörde sej om någon hundralapp om året jag skulle "spara", och det var knappt värt besväret med att ändra kändes det som.
Men försäkringarna har en tendens att ändras, så det kan ju vara värt att kolla om man vill få ner premien. Agria har ju en bra grej på sin hemsida, ett formulär där man kan fylla i alla uppgifter och få veta pris direkt och man kan ändra uppgifterna och se hur premien ändras.

Ja jag gjorde ju den stora tabben att uppge svensk ridponny. Jag har nu kontaktat Agria men de skulle kolla upp detta och återkomma efter helgen. Jag fattar inte vad som hände i huvudet när jag ansökte?Hon är reggad som svensk ridponny vad jag vet (har inte hämtat hem henne ännu) och enligt säljaren så är pass inskickat .

#9 Jag gjorde detta "testet" men kom slutligen till sidan där man endast kunde klicka på ansök knapp. Skulle jag fortsatt eller?
#10 - har du angett svensk ridponny så är jag inte så förvånad. Det finns säkert en ridponnylogga på passet eftersom det är ASRP som administrerar även korsningsregistret. Men nån ridponny är hon inte, med de raserna i sig…