Rakning av ponny
Den 9 mars ska min ponny på utsällning men han är rakad vid halsen pga att han hade kolik i slutet av jul.
På shetlandsponnys hemsida står det att endast tävlings ponnys får rakas:
Vid överträdelse av dessa regler kommer ponnyn att bedömas men ej rangeras. Något som vet vad dom menar med det ?
Räker det att man tar med sin "kvittot" eller vad man ska kalla det från djursjukhuset eller måste jag ha intyg från en vetrinär ?
Här är en bild på rakningen, ingen bra bild men har inga nyare bilder där det syns.
Att ni rakat bort lite päls på halsen spelar nog absolut ingen roll i det här sammanhanget. Det man inte vill se på utställning är ponnyer som är helt eller delvis rakade för att de arbetas hårt.

det borde ju räcka me intyg från veterinär men ring till utställningens ansvarig eller nått!

#1 okej va bra :D

#2 Ja det är nog bäst och göra det.

Du får ju ställa ut rakade ponnyer bara du har intyg till det. Kolla emd vet. Själv så ska jag ställa ut min ena imorgon och han är klippt.

#5Jag fixar nog ett intyg, ringer man till djursjukhuset där han var så skickar dom ett ?

#6 Tror nog att det är lugnt då det syns att han är bara rakad på ett litet ställe på halsen och att det är pga veterinär behandling

Hoppas det, men jag har skrivit till Märta får se vad hon säger. Men kan ju försöka lägga lite mer man där så syns det inte lika mycket.

får du tag i ett intyg så ta emd det , men det går som sat säkert utan:) Lycka till på utställningen:)

#9 Tack !=)
#9 vad är emd?
Veritas odium paretFörvånad
Kanske också skulle tilläga att det är ok med en ponny som har en liten rakning efter behandling av vet.

#11 Tror att #9 menade "med".. 

#11 Ja exakt, jag menade med, går lite fortnär man skriver ibland bara
#13 aha, tack! Jag blev lite konfys då det stod i både 5 och 9.

hehe oj (a). Får nog börja ta det lite lugnare då;)

Jag visade min ponny på vinterutställningen i Köping i söndags, rakad på två mindre fläckar på båda sidorna av halsen efter att ha fått kramplösande i samband med kolik i september (veterinären var tvungen att raka båda sidorna eftersom hon inte hittade något blodkärl på första sidan). Det var inga problem.
Sen vill jag nog kommentera #1. Jag tror inte att SSS har något emot att ponnyer som arbetas hårt rakas (de får ju visas om det kan verifieras att det är anledningen till rakningen). Däremot vill man inte se ponnyer som rakas utan anledning, eller i försök att få dem att se bättre ut. Jag fattar iofs inte hur man ska bära sej åt för att lyckas med det, då jag tycker att en så långhårig ras som shetland mest ser mysko ut när de rakas.
Men jag har hört att de finns de som är rätt händiga med klippmaskinen och med en sen klippning av valda delar kan få t ex kors och skanker att se bättre ut långt in på försommaren. 

Okej =) Det gör gjorde inget, ska bara ta med mig kvitto för säkerhetens skull ! :D