Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 827 ggr
Manna
0

Reapriser???

Satt just å kollade runt på olika hästannonser.Förstår inte hur man kan sälja shettisar så billigt???Varför gör man det?Är utbudet så stort?Här kostar ett 1års sto,ca 1000-1500 euro.

Cattis
0

Vad har du sett som är så billigt? I pris alltså, inte den exakta annonsen. Men ge ett exempel är du snäll. Cool

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Manna
0

Ston som säljs för 6000kr och hingstar för 3000kr.

Milla
0

ja så är det tyvärr här, det är fullt normala priser

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

#2 Pratar du om föl då eller äldre hästar? För föl är det ju ganska "normala" priser trots allt…

/Cattis

VeronicaP
0

åringar pratar hon om Cattis *ler*

Tyvärr är priserna alldeles för låga , därför en del av oss samlar på hög just för att vi vägrar *skänka* bort våra hästar.

Daladis
0

Håller med om att det är låga priser. Men jag har själv köpt en 1-årig hingst och jag ville inte betala mer än runt 3.000:-. Det är trots allt rätt mycket jobb att köpa en unghäst (åring), sen tillkommer kastrering för runt 2.000:-. Men visst kan jag hålla med om att det måste kännas surt att få ett hingstföl, dels är det låga priser sen verkar det vara svårt att få dom såld över huvudtaget. För nog kostar språngavg. registreringsavg. mm. mm så det kan knappast vara nåt sätt att bli rik om man vill föda upp hästarPenga mun.  Då är det bättre att köpa en norskskogkatt och sälja "blandungar" för    1.500:- styck, dom får fler ungar än en häst också! Räcka ut tungan  Skämt och sido så tycker även jag att det är rätt låga priser på unghästarna.

nallebjörn
0

men 1000-1500 euro är ju 9300-13950 svenska. Det tyckte jag var dyrt för ett 1 årigt sto.Skulle jag aldrig betala själv.

Charlotte-Aveback
0

#7: Det hela handlar om utbud och efterfrågan … vi har nog tyvärr lite för många shetlandsponnyer i Sverige idag och många vill tyvärr sälja undan vissa individer så snabbt och lätt som möjligt … därför blir vissa priser väldigt låga.

För våra grannländer är nog Sverige en "guldgruva"! Flört

VeronicaP
0

Men jag skulle aldrig sälja en åring för 3000 kr även om det är en hingst , för det har kostat mig en hel del pengar för föda upp den till ett år då hade jag hellre kastrerat den själv så hade ni fått betala för det.

Tycker det är skamligt att man inte vill ge mer än 3000 för en åring även om det är en hingst om jag ska vara ärlig.

Charlotte-Aveback
0

#9: Jag håller helt med dig! Men tyvärr finns det de som mer eller mindre skänker bort dessa …

Kiara
0

Många rea hästar är ju utan stam och då har ju det inte varit någon språngavgift. Men det är klart att det är ju det dom som är seriösa får konkurrera emot, när folk inte uppskattar god avel med kvalité, utan köper biligt som senare troligen kommer att visa sig vara dyrt. Bara hästar håller bättreHemlis

kacka
0

Vad ska man göra om man inte får 3000kr för hästen och man går i personlig konkurs, blir sjuk, blir av med jobb/bostad eller av någon annan anledning inte kan behålla hästarna? Är det bättre att skicka dem till slakt eller vad är alternativen?

nallebjörn
0

jag menade inte att jag tycker det är lagom med 3000. Nej jag tyckte bara det var lite dyrt med över 10.000 för en ettåring. Tycker väl 7000 är mer lagom för föl och åringar. Det är vad jag vill ha för mina åtminstone.

Milla
0

det är väl så här att den som köper vill köpa för ett billigt pris och den som säljer vill ju ha ett så högt pris som möjligt. Skulle jag få 13000 kr för någon av mina 1 årshingstar ja då säljer jag oavsett om jag hade tänkt behålla dom eller ej.

VeronicaP
0

eller varför inte låna ut den i stället i så fall

nallebjörn
0

#14 ja så är det… nä för det priset skulle jag inte sälja min Caramelle. 20.000 ska jag ha för henne om någon så gärna vill ha henne…. det ska kosta! he he… henne sparar jag

nallebjörn
0

#15 låna ut är jag tveksam till. Vill hellre sälja om jag ska bli av med någon.

VeronicaP
0

Jo men inte till de priserna, finns många bra som man kan låna ut till , som bara vill ha unghäst som sällskap.

nallebjörn
0

#18 nej det sa jag inte heller utan får jag inte vad jag vill ha för mina behåller jag dom och så får man strunta i att betäcka isåfall. Jag vill inte låna ut. Har för dåliga erfarenheter på det tyvärr.

VeronicaP
0

Sant Anna men jag har bra erfarenheter faktiskt , fast jag har verkligen haft koll på mina även när jag har lånat ut dem *ler*

nallebjörn
0

#20 du känner mera folk…. skulle visst vara roligt att låna ut till travet. Jag har ju frågat dej tidigare om du visste nån som kunde starta min treåring…. men själv känner jag inte en människa känns det som Fundersam

VeronicaP
0

Ha ha du får ut och röra dig på banor när det är tävling och så *ler*, fast jag har väl en del kontakter och jag lånar oftast ut bara unghästar om jag lånar ut …..

kacka
0

Någon som vet någons om söker shettis??? Jag har ett gäng att bli av med… Vissa till salu vissa utlånas.

nallebjörn
0

#22 nja trav är inte min grej riktigt. Men skulle vara kul med meriter på stona

VeronicaP
0

ha ha Anna det var inte min heller innnan dottern ville tävla i det , men det är skit kul och det flesta folket är kanon bra , klart mycket trevligare än vissa andra ponny föräldrar överlag ;-)

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har "rea" på flera av mina hästar då jag är i en konstig situation… Kanske måste jag bli av med samtliga 13 st till hösten…

Vad ska jag göra???????Gråter

Milla
0

men usch då det låter ju inte skoj alls, hoppas det löser sig för dig

VeronicaP
0

Det är inte kul , men det går inte att lösa på annat vis? Jag menar rear man och man har penga behov tex så tjänar man ju inget på det för så lite får man , är det stallplats som är problemet kanske finns någon i din närhet som kan ta emot dem ett tag i lösdrift osv osv

Vet att det har löst sig för folk även vid skilsmässor och annat utan att de behöver rea ut sina hästar.

Hoppas det löser sig

kacka
0

1) stall till hösten

2) pengar både långsiktigt och kortsiktigt (kostar för mycket att stalla upp 13 hästar…)

3) tid också

VeronicaP
0

Ibland kan man byta en del av stallhyran mot att man gör saker …

Fast har man ont om tid är det svårare ju, fast som min sambo säger att har jag ont om tid så skulle jag har tänkt på det innan jag skaffade alla hästarna..

Kloka ord … från en inte hästintresserad tycker jag och man kan inte skylla på någon annan än sig själv ;-)

kacka
0

Jag jobbar redan nu nästan heltid. Har 1½ barn att ta hand om, varav den ena 5 år och kan inte "ta hand om sig själv"…

Men om jag blir arbetslös så kan jag ju ändaå kanske hänga i ett stall och hjälpa till där… men alla vill inte ha hingstar i stallet…

kacka
0

mottager gärna tiggarbrev från folk som vill ta emot shettisar gratis… :-D

SannaHolmgren
0

Kacka, min kompis som sökte ponny/häst innan letar fortfarande…

nallebjörn
0

#32 men oj skriv inte så. Folk tror ju nu att du ger bort hästarna gratis. Du menade väl att stalla in dom gratis?

kacka
0

Jag vet inte vad jag ska göra om jag står utan hus och hem… Den dagen den sorgen kanske men vad sjutton… sommaren rinner iväg fortare än vad man kan tro… Helt plötsligt är det höst och hästarna kan inte gå i sommarhagarna hela vintern…

Två-tre stycken kan jag faktistk tänka mig skänka bort i krissituation… Men då får det vara panik och med ett rejält kontrakt…

SannaHolmgren
0

Oj, inte skänka Kacka… Inte alla som är seriösa som letar efter billiga hästar. Inte alltid som ett kontrakt stöds av lagen…

kacka
0

Är de bättre att de lämnas i en hage kanske utan både mat och vatten????

Allt är relativt… Frågan är ju om jag kan ge dem något bättre… Eller om jag ska skicka hälften till slakt för att jag inte blir av med dem… Vissa vill jag ju inte sälja utan bara låna ut på foder. Vissa VILL jag ju sälja. Vissa har varit till salu flera år men vad ska man göra om man inte får 3-4.000:- för dem???

Om ni själva hamnade i en krissituation då ni inte kunde behålla mer än 1-2 hästar och ni har 13 vad skulle ni göra då?

VeronicaP
0

Men har du börjat leta väldigt aktivt nu ? finns faktiskt snälla männsikor som kan tänka sig ta emot även hingstar och som inte är så dyra i stall hyra …

Milla
0

#37 jag förstår dig fullt ut, håller med dig om att det är bättre att någon annan tar hand om dom. Tycker faktiskt att du har en sund syn på saken.

Det finns även bra hem även om man skänker bort dom och jag tror nog inte att kacka lämnar iväg dom till vem som helst.

kacka
0

Hur letar jag mer än annonserar? Knackar dörr?

Jag har mailat till de jag känner i närheten som har stall/hästar/rider…

nallebjörn
0

#37 ja jag skulle först försöka sälja dem. Då får det bli billigt. Eller låna ut ston och kanske avelshingst.

#38 tänk själv om man ska betala 500/häst * 13 i månaden och så tillkommer foder. Mja.

VeronicaP
0

Ja jag hade faktiskt kört runt och knackat dörr , finna säkert någon som har plats bara man fråga för hade det varit mina hästar så hade jag gjort allt för att fixa det och jag hade faktiskt aldrig skänkt bort någon..

Jag har själv köpt en shettis för 100 kr och de som ägde henne åkte hit och frågade mig om jag inte kunde köpa henne , de knackade dörr och eftersom de hade sett mina hästar så länge så visste de att hon skulle få det bra här och vem vet du har kanske samma tur *ler* eller så hittar du en kanon stall plats..

VeronicaP
0

Jo men alla tar inte ens så mycket finns gott om snälla männsikor om man letar Anna …. Ofta kan man ev byta lite mot hjälpa till och de kanske kan gå på lösdrift billigare osv sov  allt är ju inte nattsvart i livet ..

Linnah
0

#16 Var försiktig med att sätta pris på henne om du inte vill sälja… ;) Jag ville inte sälja mamman till mitt sto egentligen, men satte ett pris som jag inte trodde att nån skulle köpa henne för (18). Vips, 2 dagar senare var hon såld till det priset, för de pengarna kunde jag inte säga nej till.

kacka
0

Men om jag har hästarna på 10 oliks ställern så blir det både tidskrävande och dyrt att åka runt och hjälpa till här och var… Bensinen är ju inte direkt gratis…

Cattis
0

Är inte avelsstona ngt som enkalt kan lånas ut på foder til landra uppfödare? Eller är det mest unghästar du vill bli av med?

/Cattis

VeronicaP
0

Nä det förstår jag med Kacka , men jag vet att det finns gott om *bönder* äldre som har plats och hade tyckt det varit kul med hästar eller annat sällskap … Jag menar frågar man inte så får man inget veta heller …

kacka
0

Jag lånar gärna ut mina ston på foder… men hur hittar jag folk som är seriöst intresserade?

Unghingstarna vill jag helst sälja! Kanske dags att lämna datorn åka runt och knacka dörr då…

SANNA!  (#33) Ge henne gärna mitt nummer!!!!

VeronicaP
0

Sprid det till dina vänner , fråga på ridskolan om de vet någon osv osv .

kacka
0

Jag har mailat, satt upp lappar, även på ridskola osv… men visserligen inte ÖVERALLT

Annette
0

Hoppas det ordnar sig för dig , Kacka.

Jag har tänkt ur en nödlösningsplan om familjen skulle råka ut för någon katastrof som innebär att jag måste minska hästantalet. Jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver använda den.

VeronicaP
0

Jo nog har man funderat ut hur man skulle göra och jag tror nog också att vi skulle kunna lösa det rätt så bra om jag ska vara ärlig.

Daladis
0

#9 Du tycker att det är skamligt att jag letade hingst åring och inte ville ge mer än runt 3,000:-, sen har du själv köpt en shettis för 100:-???? I mitt fall har jag letat runt och sett annonser på shettishingst åringar för från 800:- och uppåt. Varför ska man då köpa en häst för mer än vad marknaden verkar ligga på prismässigt??? Nu valde jag att köpa från en som jag tycker är väldigt seriös. Vi har fortfarande mailkontakt. Jag kunde erbjuda ett mkt. bra hem, och i vissa fall kan det vara mer viktigt än en tusenlapp hit eller dit. Tycker inte man ska se ner på dom som säljer/köper hästar för ett visst pris utan att veta fakta.Ledsen

VeronicaP
0

#53 Jag letade inte efter denna shettis , jag ville inte ens ha en till shettis utan jag köpte den endast för att vara snäll och att den inte skulle hamna fel

Skillnad där ….

Själv tänker jag så här , om en häst säljs för billigt så undrar jag oftast vad det är för fel på den , för annars borde man inte sälja den så billigt.

[Anna-N]
0

Säljer man åringar för 800 :- så hoppas jag innerligt att det inte är vanligt förekommande.

Spelar ingen roll om man har bra hem ett erbjuda, det syns inte i annonsen. Det är rasens värde som håller på att gå förlorat!.

Träffar många hästmänniskor och de flesta som öht inte håller på med Shetlandsponnyer undrar om de verkligen går att sälja, de har väl inget värde…är "tyvärr" vanliga kommentarer.

Visst det betyder inte att hästen får ett bättre hem för att man säljer åringen för 4000:- istället för 2500:-, men åter igen. Det finns ett värde i individerna. En blandrasvalp kostar mer än ett hingstföl!.

Det är säljarna som avgör rasens framtida värde!. Mina åsikter.

nallebjörn
0

jag ska på hästauktion på lördag och inte skulle jag titta efter ponnyer som kostar 7000-15000kr. Nä då ska man hitta nåt för 2000-3000 kr

Fjunet
0

Kacka!

Xtan, är han till salu?

Charlotte-Aveback
0

Personligen tycker jag det är oerhört tråkigt när en köpare inte förstår värdet av, i flera fall, många års målmedvetet avelsarbete, hård gallring för att enbart avla vidare på bästa tänkbara blodslinjer, dokumenterade utställnings- och avelsresultat i generation efter generation. Skall man knappt få in språngavgiften när man så småningom säljer dessa individer, tycker jag det är skamligt. Då är det helt klart inte rätt köpare för min del.

Då väljer jag hellre en köpare som verkligen uppskattar det den får för pengarna och värdesätter att få fortsätta förvalta denna ponny och dess egenskaper.

Självklart förstår jag att det finns många andra situationer med ev. mindre "värde" i ponnyn eller ändrade familjeförhållanden m.m. som begränsar ens valfrihet eller tvingar en till att finna mindre fördelaktiga lösningar. Det måste vara oerhört jobbigt att hamna i en sådan sits! Men lång ifrån alla köp- och säljtillfällen är framtvingade under sådana förhållanden, tack och lov!

nallebjörn
0

#58 jag kan hålla med där… jag har ju köpt ett himla dyrt sto i våras och visst är jag mycket glad över henne, det var ju verkligen vad jag ville ha . MEN sen ska man ju inte missunnas med att köpa billiga om nu folk behöver bli av med hästarna. Vet ju att stuterier som lagt ner sålt ganska billigt ex. Det kommer man nog inte ifrån. Och hittar man en billig ponny så vill man kanske slå till. Annars gör någon annan det ändå.

Daladis
0

Visst är det trist att shettispriserna ligger lågt. Men det är knappast köparnas fel. Det måste bero på något annat! Så att bli "påhoppad" för att man köper en häst till ett visst pris tycker jag är lågt.

Daladis
0

Vad är då "medelpriset" på en 1-årig hingst och sto enligt Er? Som man ska betala utan att vara "skamlig"?

Charlotte-Aveback
0

#60: Det är inte köparnas "fel" att priserna är så låga. Det är kombinationen 'köpare / säljare' och 'utbud / efterfågan' som haltar …

Sedan kommer det säkert alltid att finnas en marknad för köpare som inte alls bryr sig om blodslinjer, registrering- och stambokföring, meriter, rasvisa krav, m.m. Det är förhoppningsvis främst i de här fallen priser som 800:- figurerar …

Daladis
0

# 62 -Håller med. Visst är det så, alla letar inte topphästar. Framför allt på valacker kanske det inte spelar så stor roll vilken stam, mm dom representerar.

När jag letade islänningen köpte jag ett 3-års sto för +30,000:- där betalade jag kanske ett överpris enl. många. Men eftersom jag dels ville ha hennes blodslinjer, med en pappa som blivit 2:a på VM 2 ggr och en intressant stolinje (morfar ELIT). Sen har hon också en färg, musblack, som jag tyckte var värt att betala lite extra för.

Charlotte-Aveback
0

#63: Precis!

Jättekul att du kunde köpa just det islandsstoet du ville ha! Jag är säker på att hon är värd vartenda öre du betalat!

VeronicaP
0

Det värsta jag vet är om jag har satt ut ett pris och de tvunget ska pruta flera tusen eller säger att de är ju inte värda så mycket .. Men hallå ring på en annan annons då…

Fast ärligt jag letar aldrig själv efter hästar med låga priser utan efter just det jag vill ha … pengarna får inte styra det jag vill ha..

Daladis
0

#64 -Båda mina hästar är värda varenda öre jag betalat!!!  Glad Dom är verkligen underbara båda två!

Daladis
0

#65 -Så kan det vara. Att inte pengarna får styra. Men tyvärr har alla inte det så förspänt kanske. Och om man ska köpa en valack eller unghingst till sällskap kanske man inte letar nåt speciellt som stam eller så.

Charlotte-Aveback
0

#66: Det låter bra, det! Glad Lycka till med dem!

VeronicaP
0

men jag menar det är så mycket mer att tänka på när man köper häst , även om jag köper den billigt eller dyrt, med stam eller utan stam..

De ska ha mat , verkas var 8 vecka , skos var 6-8 vecka, vaccinationer , stallhyra (om man inte har eget).. osv osv

Menar att många köper hästar billigt just för att de är billiga och sen glömmer bort att de kostar lika mycket att ha i sina ägo.

kacka
0

#57 inte i första hand…. Men kan tänkas lämnas ut på foder.

Daladis
0

#69 Men det är ju det underbara med att ha djur. Jag älskar att pyssla, mocka, hämta hö och strö. Köpa nya täcken och andra onödiga "bra o ha" grejor.Flört

Tyvärr fins det dom som glömmer allt detta viktiga, men tror tyvärr att dom människorna kommer man inte ifrån. Dessa människor tar inte hand om sina barn heller på ett bra sätt. De finns över hela världen (se på animalplanet..) och det är bara att beklaga att det är så.

kacka
0

#61 jag vet inte vad medelpris ligger på men jag tycker det är skamligt när man inte får betalt för "tillverkningen" av en häst när man säljer den dvs betäckning, ultraljud, ID/chip, pass, dvs MINST 4.000:- oavsett kön! Så 4.000:- för en hingst och 6.000:- för ett sto tycker jag att man BORDE kunna få.

Får man mer för en 1-årig vallack än en 1-årig hingst?

Daladis
0

#72 Låter som rimliga priser. Jag skulle ge mer för valacken än hingsten om den är tänkt som sällskap. Man slipper ju kostnaden och risken med kastrationen.

kickan
0

Det är ju tyvärr så att det lönar sig inte att föda upp hästar för att sedan sälja dem. Det finns ingen marknad för dagen. Se bara inom travsporten då du kanske betäcker med en hingst som kostar 100 000:- i levande föl avgift ta då och lägg till vad stoet kostat under dräktigheten och sedan medans fölungen diar. När du sedan ska sälja fölungen så kanske du kan få 50 000 - 70 000:-  för den om du har tur. Snacka om förlust!

Jag inbillar mig att islandsuppfödning är det mest lönsamma, rätta mig om jag har fel. Om man föder upp shetlandsponnysar så vill väll de flesta ha ston och sälja efter som de kostar mer att köpa. Egentligen tycker jag att det är idiotiskt.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick rätt betalt tycker jag för våran 4 årig hingst som blev valack innan köpet, han kastrerades här hemma . Han är ju inkörd och visad på premiering och fick 38 poäng där och 99 i början så han är ju inte ful heller *S* , sen att det kändes helt rätt att sälja han till dem gör ju inte saken sämre *S* och kort har ´vi fått alla redan och han verka ha det skitbra *S* Sådant känns skönt och hon skulle ev visa han på utställning och hon gick med i shetland Nord (tror det blev rätt ) *S* de bor ju i Norrköpingstrakterna.

kacka
0

Hur gör man för tt bli av med unghingstar? Har ni någon sajt som många nappar på?

Milla
0

det är bara att annonsera överallt du kan komma åt

thira
0

Till och med i Ridsport kan det löna sig att annonsera. Många vill ju ha sällskap till sina tävlingshästar och många läser ju faktiskt den tidningen. Sedan kan du ju bli medlem på någon norsk sajt, t ex hestemarked.no och annonsera där. Du bor ju på "rätt" sida av Sverige för norrmännens del!