Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 613 ggr
SHV-Pysen
0

Sätta igång?

Min lillkille har haft en för stor sele och har i och med det skavt bort pälsen på bogarna. och det är inte bara skaven, vi väntar också på en sele från equilex som vi väntat på i 5 veckor som inte kommer, trots mejl. Under tiden pälsen växer ut vilket kommer ta ca 2-3 månader (vilat från sele i 7 v på mån) och i väntan på nya selen har vi gjort vad vi kunnat nu när vi inte kan köra; tömkört med sadel, promenader, löshopp, longering, you name it! men pga is och en oskodd häst och mkt i skolan osv har det ändå blivit mycket vila och tagit det lugnt (vilat ca 3 dar i veckan ibland, 4 max!!)

När nu den nya selen kommer (om den nånsin kommer :@ ! ) hur pass lugnt behöver vi ta det när vi sätter igång?

Pyttis
0

Kontakta driveout, de säljer också bra selar för shetland i samma prisklasser, kanske Du har en sele fortare då? Jag har iaf fått hem snabbt saker från driveout. Då = det ju bara att avbest. den andra.

När Du börjar med hästen igen, så mkt skritt, kortare travpass. Själv brukar jag börja så och max 30 min (vuxen häst)