Diarrè
Hej
Jag har en unghäst som har fått diarrè. Det har nu varat i 2 dgr. H*n är fortfarande pigg äter och dricker som h*n ska. Kan de bero på mask? Maskade mina 2 åringar för en månad sen. Då hade en av dom mask. Men inte den som har diarrè nu. Eller vad kan det bero på? Är blir h*n sämre i helgen får ja ringa veterinären.
Är det mycket? Jag har ett ungsto med lättare diarré. Hon sörplar lervatten i hagen. Inte speciellt fräscht men omöjligt att hindra. Nu när det frusit på är hon bra i magen. Håller koll på temp, hur mkt hon äter/dricker, avföring osv. Hon har hela tiden ätit normalt osv så jag är inte speciellt orolig utan avvaktar bättre väder och håller ett extra öga på henne under tiden.

JAg har inte tempat h*n men de ser ut som näst intill kobajs. Ska tempa h*n i morgon och se. Men ja har ingen lera i hagarna och ine haft i år än heller. Har gräs och en gran h*n kan äta på i hagen. H*n får bara hösilage och inget kraftoder. MAn blir ju orolig för sina små älsklingar när dom inte är bra.Hur länge vågar man avvakta?
Låter som det är värre för din. Jag avvaktar så länge allt annat är normalt. Håll koll så hon/han inte blir uttorkad bara t ex genom att "nypa" ponnyn i halsen och se att skinnet går tillbaka direkt.

Ska kolla h*n ordentligt i morgon igen. H*n drack innan idag såg ja rätt mkt. Men ska kolla så h*n inte torkar ut. Får nog ringa vet på måndag. eller självklart i helgen om de blir allvarligare
gav min gammelgubbe proviva när han hade diarre o det gick över rätt snart. H*n slickar inte för mkt på saltsten? har för mig de kan bli lösa i magen av det också! Min gamgubbe tålde inte ensilaget jag gav honom…

#5 ne ja tycker knappt dom rör sin salsten mina småttingar. men visst slickar dom på den. Men ja ska kanske testa att ta bort den några dagar eller vad tycker ni andra?

Jag skulle inte ta bort saltstenen om dom inte står och slickar jättemycket på den. Av den enkla anledningen att salt binder vätska i kroppen, så då är det extra viktigt att dom får i sig salt om dom har diarré. //Erica

#7 okej tack då får den vara kvar i hagen
nej ser du inte att dem slickar finns ingen anledning o ta väck den…
min ettåring slickade rätt mkt så jag tog bort den då hon blev lös i magen o så fort den kom väck så lugnades hennes mage på nytt…la den i boxen istället så de kan slicka nattetid bara o inte dygnet runt!
Hoppas den blivit bättre!
0# min kille hade diarré ett halvår under vintern förut eftersom han är känslig i magen pga tidigare vanvård och parasiter i magen. 2 dagar låter lite med tanke på ett halvår här, men min äter foderjäst och alger, det är superbra för magen!

Fortfarande diarrè idag. Men ingen feber. Han har drukit ordentligt i natt. Ätit bra också. Ja ska ringa veterinären på måndag om han inte är bra. Har köpt fil som ja ska testa ge honom i morgon bitti.

Jag hade diarre från och till på min unghäst. i höstas, de har fri tillgång på hösilage Både distriktanr och ATG klinik var inkopplade. Men han var pigg och fin i hullet hela tiden, så det var aldrig alarmerande, t.ex. så tyckte det var onödigt med bakterieprov på träcket. Jag provade det mesta på honom som Diar Sanyl, Kraffts mag och tarm, filmjölk, morotspure, foderjäst m.m. Inget funkade. Avmaskade med två olika preparat, tog träckprov för parasiter. Gjorde foderanalys…. Ingen förstod nånting. Sen körde jag hö i några dar… Sen des har han faktiskt haft diarre nån enstaka dag bara…. Han verkar alltså vara känslig för hösilage ibland… eller??
En kompis berättade att en islandshästuppfödare menade att en del hästar var känsliga mot asp… vi har väldigt mycket asp i hagen…

#12 Unghästar kan vara känsliga mot ensilage och är de dåliga i magen blir de oftast mycket bättre om de utfodras med vanligt hö.

#13 Verkligen konstigt att inte veterinärerna föreslog det. Men nu vet jag ju det och blir det så det håller i sig så får jag köra med hö ett tag. Men är det nåt han kan få men av tro?
Jag har ett par unghästar som var jätte dåliga i magarna hösten -06. Det fullkomligen sprutade ur dom och en av dom tappade en hel del i vikt. Jag provade allt kändes det som men inget hjälpte. Till slut satte jag dom i egen hage och utfodrade med hö, dagen efter bajsade dom så gott som normala högar. Resten av vintern gick dom i egen hage med hö och dom slapp då dåliga magar.
Amor vincit omnia 

Hm undra om det kan bero på hösilaget då hm men kan de komma så fort? Han har ju ätit de hela vintern och plötsligt nu denna veckan så får han diarrè.

Reaktion på hösilage kan komma jättefort! Bara över natten om man har otur. Jag märker fort på min 2-åring om balen dom får från är för "kraftig" då blir hon genast lös i magen.
Jag ger mina fin halm som dom kan äta lite av och det har fungerat för mig iaf som stabiliserare.

#17 aha ska testa att lägga ut lite halm me och se om han äter de och kanske lilla magen blir bättre

#16- Kan det vara ex. en hösilage bal med mer klöver än de andra, eller att den är blötare? Det kan ju skilja även på hösilaget från olika åkrar eller olika skördar, precis som hö, men hösilaget blir lätt mer kraftigt.

#19 Hm tycker balarna ser lika ut. Vet dock inte om det är från olika åkrar. Har ganska torra balar
Har också vetskap om att de kan bli lösa i magen av hösilage och blir snabbt bättre av hö.
Mitt ena PRE sto hade rinnande diarre säkert två månader innan vi fick hejd på det. Provade allt, men HON svarade på foderjäst.
Det är nog olika från häst till häst. Prova sig fram lite, men som sagt tidigare, se upp för uttorkning.