mässingskedja
Var får alla tag på sina tunna mässingskedjor till sina träns/grimmor?
Den satt där när jag köpte den
…
Ann-Christine vet nog eftersom hon tillverkar grimmor, PMa och fråga.
Jo jag vet, men hon börjar också få problem att hitta. Tänkte bara kolla om det finns någon annan som vet.

#0 En del djuraffärer har, antagligen tänka som hundhalsband. Vissa hobbyaffärer och bil/båtaffärer har kedjor i olika grovlekar som metervara.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har köpt mina kedjor i hundaffär, det är kedjestryp
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Hur vet man att grejen håller? En gång stod handlern med ett trasigt typ hundkoppel utan häst mitt i BIS-ringen, medan hästen ifråga (en hingst) mycket glad betäckte BIM stoet
. Finns det varufakta på dom där grejerna?
# 5 Sånt tror man bara händer på film

Fast de tunna som ex AC har använt sig av används ju bara på ston…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det finns även tjockare mässingskedjor som inte dock är så kraftiga som ett hundkoppel, för de är inte särskilt snygga :-// som lämpar sig för hingstar.
Både deltor o kedjor.

Jag har ett mässingsdelta köpt på Hööks. Men jag tycker det är lite för långt för min ponny, han stoppar in det i munnen hela tiden, så jag använder det inte på shettisarna.
Vissa ponnyer ogillar delta eftersom det kan slå mot dom när de rör sig, särskilt när det är lite för långt. Det kan hämma deras rörelser.

Så ser min också ut, fast längre.
#10 Var och hur hittar jag sånt i England?
The Tack shop har sådana som på bilden i inlägg 10. Titta under visningsprodukter. Chris tar hem show tillbehör från Enland
Veritas odium paretFörvånad
# 10 Har samma kedja som jag köpt på Svedens häst affär i Falun. Där finns en del shetlands saker, visserligen inköptes den för massor av år sedan.
Jag visade en häst för ett par år sedan som hade ett hundkoppel som grimskaft, den tunna kedjan höll inte när han blev hingstig men som tur var hände inget som #5 beskriver för jag hann få tag i ena bettringen. Jag skulle inte våga använda det på mina egna hästar och framförallt inte på en hingst.
#12. På internet. Nu köpte jag denna genom en sadelmakare här i Sverige för säkert närmare 10-12 år sedan…men det finns bla. på Just for ponies. Även hingstkedjor i mässing, modell smalare men ändå hållbara.

#15 Hihi, jag har visat ett föl i hundkoppel.. det kopplet orkade inte hålla mitt busiga föl, men det gick som tur sönder hemma. 
Skulle vilja ha hundstryphalsband fast i mässing. Vet någon nån affär som har det?

Det går ju, som andra skrivit, att använda kedjehalsband man kan köpa i hundaffärer. Finns i olika tjocklekar och i mässing.

#20: Vilken otroligt vacker bild!
Tack så mycket 
Tycker själv om den jättemycket.
Glömde skriva att fotografen är Yvonne Karlsson.
/Malin

Är det hundhalsband typ kedjestryp som inte håller? Annars får jag nog köpa ett annat på momangen! Vill inte stå med ett grimskaft utan häst i helgen…

Nackdelen med en så lång kedja som på bilden i #20 är att den pendlar ganska mycket när hästen rör sig. Vissa hästar tycker inte om det och det kan hämma deras rörelser.
Apropå ny tråd i ämnet här idag. Påminner om palavret under #5
.
En annan grej, ffa när man visar hingstar - se till att det är rejäla hakar på kedjor och deltor…
Jag har varit med om att en hake öppnade upp själv när kedjan snurrade sig lite, så helt plötsligt stod jag med en lös hingst bredvid mig. Nu var det en synnerligen o-stridig hingst och det var bara att fånga honom, men det kunde absolut varit värre…

#27 - jag har också köpt mina kedjegrimskaft i hästaffärer, så vi är två i alla fall…

Ursäkta en dum fråga. Varför har man kedja? Är det för att den håller bättre eller för att det är snyggt? Själv tycker jag att det verkar som att hästarna hellre vill ha en lädertygel, om den skall ligga som ett strypkoppel under hakan.
Nöjd häst = vacker häst?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~