Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 3416 ggr
Mmia
0

Färgfråga............!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken färg tycker ni att det här är ?

Cattis
0

Brunblack?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Mmia
0

En bild på benen.

Gosa
0

Musblack… ser ut som mina musblacka i vinterpäls…

Mmia
0

Ja, black är det men tycker inte benen är svarta som andra brunblackar.

Cattis
0

Jag tycker den på de övre bilderna är alldeles för mkt röd för att vara musblack. Men vad är det för färg på föräldrarna? De kan ju skifta så himla mkt i nyanserna så det är svårt…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Gosa
0

Vilka färger har föräldrarna? Mina musblacka är ganske "bruna" i färgen på vintern, inte  helt svarta på benen i alla fall…

Mmia
0

Jag har fått för mig att hon är mörkrödblack. Mamma brunblack pappa fux. Mamman har klart svarta ben men det har inte den här.

AnnaLundin
0

Min första tanke var att den ser ju ut precis som den här (i färgen alltså, om man tänker dit ett blackanlag också)

Intressant att jag länkade till den här sidan tidigare idag också, i Pheobes silverponnytråd. Det är alltså bilder på ponnyer som bodde här i grannbyn, som jag trodde eventuellt hade silveranlag - men så var inte fallet.

Madelene_Udd
0

Jag skulle nog säga mörkrödblack, just med tanke på att benen är så "röda"

Pheobe
0

brunblack

#9 en häst med röda anlag har inga svarta hår i taglet vilket denna ser ut att ha

Houdini
0

Skulle också gissa på brunblack som det ser ut på bilderna, ingen bild med lite mindre päls?

Lite lättare att se då.

Sätter in en bild på min musblacka (skäck) hingst i vinterpäls.

Mmia
0

Det finns inga mörka hår i svansen endast i manen.

Endel fuxar kan ju ha mörkgrå i manen som då ser ut som svart.

Pheobe
0

#12 jo visst men denna ser ju ut att ha svarta hår i manen, behövs inte finnas i svansen också. En fux kan inte ha svarta hår alls

Mmia
0

En brun häst har väl alltid svarta ben och då har väl även en brunblack det ?? eller har jag fel !?Oskyldig

PP
0

Vid en första anblick tyckte jag oxå att det såg ut som en brunblack. Men den ser faktiskt inte ut att ha svarta öronbrem som ska vara en av fyra säkra indikationer på en brun häst (de tre övriga är, som de flesta säkert vet, att även man, svans och fötter alltid är svarta på en brun häst)….

#13 Och nog kan fuxar ha tagel som för ögat kan uppfattas som svart….

AnnaLundin
0

#14 - Blackanlaget är ju ett "blekanlag" så det borde ju kunna bleka även färgen på benen litegrann. Sen finns det ju bruna vars ben inte blir riktigt svarta utan bara mörkare bruna. Det är väl agutianlaget som begränsat den svarta färgens utbredning extra mycket eller nåt…

Pheobe
0

#14 nu talade jag om rött anlag, inte brunt. rödblackar har inte svarta hår. #9 sa nämligen rödblack

#15 jovisst kan man kanske uppfatta det som lite mörkare men jag har aldrig sett nån där jag skulle kunna ta fel.

Madelene_Udd
0

JO det är ju så klart jättesvårt att säga, men jag tror inte på brunblack….. Kan vara ernklare om man får se den i sommarskrud..

Gosa
0

Jag har ju två musblacka hästar och den erfarenhet jag har är att vinterpälsen varierar väldigt mycket från sommarpälsen.
När jag fodrade lunchen idag så tittade jag speciellt på Wiking nu då eftersom den här frågan är uppe. Hans päls skiftar klart åt både rött/brunt på vissa ställen också.
Jag tror helt enkelt att man ska bedöma färgen efter hur han såg ut som föl eller i sommarpäls.

Skickar med en bild jag tog idag på Wikings hals, och han är musblack!!

Pheobe
0

#19 men det är ju bara dom yrliga hårstråna som är röda. Man ser ju under den att han är musgrå

Pheobe
0

#0 hur såg den ut som nyfödd och hur ser den ut i sommarpäls? Är den mer fuxfärgad då?

Gosa
0

Här är han fölunge….

Pheobe
0

#22 nu blev jag ännu mer förvirrad…. jag viker mej inte för rödblack iaf, mer åt musblack

Gosa
0

#23  Ja, det är stor skillnad mellan årstiderna på färgen. Wiking visar sig bli mörkare musblack än sin mamma. Hade man inte sett honom i somras så skulle man nästan inte tro att han är musblack. Här kommer en helbild på honom som är tagen för ungefär en vecka sedan…
Ska bli spännande att se hur han ser ut till sommaren -08 Glad

Pheobe
0

#24 ha ha, nu har jag mixat hästarna asså. Jag menade ursprungsfölungen…. inte din söta fölis.. =) Så fel det kan bli. Ja din är ju musblack… ovan var ju den jag ville se bild på *ler*

Gosa
0

Haha, ja så tokigt det kan bli… men kolla den här då, vilka färgvariationer det kan vara. Här är en bild på Wikings storasyster Wera när hon var ca 7-8 månader, se så mycket ljusare musblack hon är…

Pheobe
0

#26 är det helsyster också? Kul färg

Gosa
0

Nä, dom har olika pappor….
Weras pappa är rödskäcken Gulleman och Wikings pappa är Roson.

Pheobe
0

#28 fast dom kan ju få olika nyans oavsett, bara undrade allmänt =)

Mmia
0

Här kommer en tydligare bild på huvudet.

Ska leta i min gamla data efter fölbilder men som föl tycker jag att den såg ut som en rödblack men ändrade färg rättså fort.

Pheobe
0

#30 det där är jättesvårt men visst kan det vara rödblack. Cattis, du är mer hemma med rödblack…

Petra-Stark
0

Här kommer en musblack.. Roligt att de kan variera så mycket i färgerna… Även fast de är samma färg..

AnnaLundin
0

#30 - har du kollat fotot jag lade ut längre upp i tråden?

jag tror att det är en rödblack du har, av mörkare variant. Alltså med mfx som grundfärg…

Det är inte tillräckligt mörkt för att vara bleksvart i de mörkare partierna.

Mmia
0

#33 Ja du Anna, tror också att det är mörkrödblack, det känns mest "rätt" så det får bli den färgen. Glad

Tack alla som gissat och tyckt till om färgen, ibland är det inte solklart vad det är för färg.

Pheobe
0

#33+34 måste säga att jag börjar tro det också

Monsa
0

Hej! ursäkta att jag lägger mig i det hela men han är inte rödblack. Då skulle han inte haft så mörka ben. Som föl ser han helt klart ut som en blivande musblack vilket jag tror han är. Det finns svarta som ser brunaktiga ut och lägg blackgenen på den och jag skulle tro att du får en sådan här färg vintertid men till sommaren lär det märkas vad det är för färg.

Peppe
0

Blir musblackar oftast ljusare eller mörkare på vintern i förhållande till sommaren? eller behåller de samma färg året runt?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Monsa
0

skickar en sommar och en höst på samma häst.

Tyvärr bara Islandhäst då jag nyligen börjat med shettisar.

hoppas det går bra?

Monsa
0

Vinterbilden

Peppe
0

okej tack! ursäkta mina korkade frågor men jag kollar lite på en musblack hingst, så var lite nyfiken…

Monsa
0

Inga frågor är korkade när man vill lära sig tycker jag  Glad

Mmia
0

#36 Om du menar bilden #0 så kan jag säkert säga att det inte är Musblack. Velar mellan Brunblack och mörkt rödblack.

Benen är inte svarta och är ljusare längst ner.

Kratern
0

Jag är inget färgproffs, men jag skulle säga brunblack.

Mmia
0

Men borde inte benen vara svarta upp till knäna även på en brunblack ?

Ska bli spännande när vinterpälsen faller av.

När hon var föl såg hon ut som en vanlig rödblack typ ljus fuxfärgad med samma färg på  man/svans.

Monsa
0

Som sagt det är inte en Rödblack inte ens en mörk Rödblackar har inte en så mörk man eller mörk mask eller så mörka ben det ljusa längs ner har ingen betydelse. blackanlaget  är alltid ljusare än grundfärgen då det är ett blekningsanlag. Den är alldelens för lite röd. Å visst kan det vara en brunblack men jag tror fortfarande på musblack.

Monsa
0

Har du något foto för de jag sett tyder inte på någon rödblack

Monsa
0

Här kommer en bild på en typisk rödblackskäck med sitt rödblackskäck föl.

Monsa
0

och en bild till

Monsa
0

Här kommer en bild på en brunblack som är tre dar inte den bästa bild men…

Monsa
0

Och här är en bild till från samma dag men där är sven inte så stor

Mmia
0

#47 Jo så ser mina rödblackar ut också.

Kanske hon har "Mushroom" i sig.

Peppe
0

Jag kan ju peta in att min bruna welsh's ben ser ut nästan sådär på vintern, som #0. dom är svartare på sommaren, men har fortfarande ljusa partier mitt i det svarta.